dinsdag 13 september 2011


Openbaar vervoer


Halverwege dit jaar is er vooral in Lieshout reuring geweest over een wijziging in de dienstregeling van het openbaar vervoer. Gelukkig is alles min of meer op zijn pootjes terecht gekomen. Als er nu weer opnieuw sprake is van bezuinigingen op de infrastructuur en het openbaar vervoer in de SRE-vervoersregio, zijn we natuurlijk extra op onze hoede.
Het kabinet bezuinigt fors, onder andere ook op de budgetten die provincies en stadsregio’s krijgen ten behoeve van infrastructuur en exploitatie openbaar vervoer. Voor het SRE betekent dit, dat in de periode 2012-2016 in totaal € 38 miljoen minder ter beschikking komt. Dat komt neer op 16,4%.
Op de site van het SRE staan een aantal afspraken vermeld. Op 30 juni jl. heeft de Regioraad het Meerjaren Uitvoeringsprogramma 2012-2016 vastgesteld. Daarin is besloten hoe de bezuinigingen verdeeld zullen worden. Het bedrag wordt voor een belangrijk deel ingevuld door diverse posten Onvoorzien zuiniger te ramen. Verder wordt, in een periode van vijf jaar, bezuinigd op
• Reservering HOV/ doorstoomassen € 7,75 miljoen door de reservering te spreiden over meer jaren;
• Mobiliteitsmanagement € 1,85 miljoen;
• Budgetten Bereikbaarheid, Leefbaarheid en Veiligheid (subsidie aan gemeenten): € 5,3 miljoen;
• Exploitatie Openbaar Vervoer € 2,3 miljoen.
Vooral de laatste twee bezuinigingen zullen in 2012 merkbaar zijn. Gemeenten kunnen 50 % minder projecten uitvoeren met betrekking tot kleine infrastructuur en verkeersveiligheid. Het voorzieningenniveau openbaar vervoer gaat in 2012 ongeveer 1,5% naar beneden.
Samen met Hermes en de 21 regiogemeenten is kritisch gekeken naar het voorzieningenniveau en het gebruik van alle buslijnen. In het SRE-gebied zijn er buslijnen waar gemiddeld 90 reizigers in een  bus zitten, maar ook lijnen waar gemiddeld over een hele dag maar 4 reizigers per rit in een bus zitten. Om zo weinig mogelijk reizigers te duperen, is volgens het SRE gekeken naar deze laatste categorie. De volgende maatregelen zijn genomen:

• In de zomer 2012 één week langer vakantiedienstregeling;
• De Eindhovense stadslijn 13 rijdt nog maar 1 keer per uur en niet meer na 19:00 ’s avonds;
• Lijn 26 Helmond- Deurne- Meijel rijdt niet meer tussen Helmond en Deurne; reizigers kunnen gebruikmaken van de trein;
• Op zaterdag en zondag wordt het aantal ritten op lijn 26 tussen Deurne en Meijel beperkt tot 9 resp. 6 ritten heen en terug;
• De Helmondse stadslijnen 52 en 54 rijden nog maar 1 keer per uur;

Overigens moet op twee verbindingen ook meer gereden worden. Door de opening van de Fontys Sporthogeschool en door de verdere groei van Airport moeten op die lijnen meer bussen worden ingezet. De wijzigingen gaan in op zondag 11 december 2011.
Zo te zien hebben de wijzigingen geen direct effect voor de dienstregeling in Laarbeek. Wat de verlaging van het budget voor kleine infrastructuur en verkeersveiligheid voor Laarbeek betekent, is nog niet duidelijk. Een ding is in ieder geval zeker: als we al plannen op dit terrein hebben, varen we zeerzeker weer mee!

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185