zondag 5 maart 2017


Verkiezingscampagne



Carnaval 2017 zit er weer op. Aan wat ik er van gezien en gehoord heb, denk ik dat Laarbeek een zeer geslaagde carnaval heeft meegemaakt. Daar kunnen we blij over zijn. De optochten waren fraai. Opvallend veel jongeren, tieners, pubers liepen in de optochten mee. Carnaval heeft nog steeds toekomst, denk je dan. Of wijst het op iets anders: carnaval als zuipfeest? Drie dagen, soms zelfs vier dagen, de remmen los en daarna er weer flink tegenaan. Maar ja dat was vroeger zo.

Door carnaval is er vanuit de Laarbeekse politiek weinig te melden. Ook de Laarbeekse politici hebben zich in het carnavalsgeweld gestort met voorop de burgemeester als tonpraoter. In de ton gaan staan is altijd een risico. Het afbraakrisico is immers groot.  Omdat er deze week uit Laarbeek weinig te melden valt, kijk ik vandaag even over de grenzen van Laarbeek.

Laat U zich ook gek maken door de het verkiezingsgeweld in de media? Als je niet oplet, wordt je dood gegooid met allerlei verkiezingsspotjes, praatprogramma’s en polls. Waarom nu zoveel propaganda?Je zou toch zeggen als je vier jaar je best hebt gedaan,hoef je toch niet meer in de laatste weken voor de verkiezingen zo uit te pakken. Hierbij komt nog dat er wel heel veel thema’s worden aangesneden.

Een redelijk nieuw verschijnsel is het gebruik van tweets .Via een tweet kun je betrekkelijk snel reageren.  Tijdens het RTL-debat van zondagavond zag je dit gebeuren. Het lijkt in navolging van de Amerikaanse verkiezingen de nieuwe trend te worden. Ik weet niet of we daar zo blij mee moeten zijn.

Door de veelheid van partijen die aan de verkiezingen deelnemen en de gretigheid van de media die elkaar de loef proberen af te steken, worden we overvoerd door zgn. campagnenieuws. Wie een slechte dag heeft, wordt in de pers genadeloos afgemaakt. Zie Henk Krol van de ouderenpartij. En iedere lijstaanvoerder keert zich tegen de politicus die door leeftijd en uitstraling populair wordt en lijkt te gaan winnen. 
Van gekkigheid worden allerlei Spatzen uitgehaald. Allerlei onderwerpen worden aangesneden . Het  gevolg is dat de kiezer verward achterblijft. Hij wordt overvoerd en haakt dus af. Waar het werkelijk overgaat, wordt steeds onduidelijker.

Toch lijkt het erop dat de verkiezingscampagne nog steeds niet loskomt. De campagne, zo schrijft de Volkskrant niet geheel ten onrechte, bevindt zich nog steeds in een soort surplace. Wat natuurlijk ook meespeelt is de afwezigheid van de partijen die in de peilingen voorop gaan, de PVV en de VVD. Natuurlijk is dit raar. Hun afwezigheid maakt de kans op een inhoudelijk debat groter, maar hun afwezigheid is ook een vertekening van het beeld. Ook duurde het RTL-debat zondagavond iets te lang.

Ten onrechte werd het idee opgeroepen dat in maart de kiezer de premier kiest. Dit is bepaald niet waar. Als er een vier-of vijfpartijen een coalitie moeten gaan vormen, zou het best eens kunnen zijn dat partijen kiezen voor een relatieve buitenstaander en niet voor een van de huidige lijsttrekkers. Waarom werd Piet de Jong destijds geheel onverwacht ook al weer minister-president zoals de officiƫle benaming van deze functie luidt?

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185