woensdag 15 maart 2017


Lente

 

Een nieuwe lente en een nieuw geluid. Dit zijn de eerste versregels van het gedicht Mei van Herman Gorter. Het gaat zo:

Een nieuwe lente en een nieuw geluid:
Ik wil dat dit lied klinkt als het gefluit,
Dat ik vaak hoorde voor een zomernacht,
In een oud stadje, langs de watergracht --
In huis was 't donker, maar de stille straat
Vergaarde schemer, aan de lucht blonk laat
Nog licht, er viel een gouden blanke schijn
Over de gevels van mijn raamkozijn.
Dan blies een jongen als een orgelpijp,
De klanken schudden in de lucht zoo rijp
Als jonge kersen, wen een lentewind
In 't boschje opgaat en zijn reis begint.
Hij dwaald' over de bruggn, op den wal
Van 't water, langzaam gaande, overal
Als 'n jonge vogel fluitend, onbewust
Van eigen blijheid om de avondrust.
En menig moe man, die zijn avondmaal
Nam, luisterde, als naar een oud verhaal,
Glimlachend, en een hand die 't venster sloot,
Talmde een pooze wijl de jongen floot.

Meteorologen willen een nieuw seizoen op de eerste dagen van de maand laten beginnen. Waarom is mij niet geheel duidelijk. Voor mij begint de lente op 21 maart. Zo is het ons destijds geleerd en daar houd ik mij dan ook aan. Ook al is het formeel in deze redenering nog geen lente, het is wel fraai lenteweer nu bijna halverwege de maand maart. Het zal wel niet zo blijven. Dat weten we ondertussen ook wel. Maar toch, we hebben de mooie lentedagen alvast binnen.

Wordt het ook lente in de Nederlandse politiek? Op 15 maart gaat Nederland naar de stembus. De uitslag is zeer ongewis. Ik hoop dat de PVV van Wilders niet de grootste partij wordt. Als dit wel zo is, heeft Nederland een groot probleem. Rutte en Pechtold lijken hun beste tijd gehad te hebben. De PvdA en de SP krijgen de handen niet op elkaar. Jesse Klaver doet het verrassend goed, maar een premier Klaver zie ik nog niet zo zitten. Resteert alleen Buma, die het in verschillende debatten opmerkelijk goed deed. Hij is rechtlijnig en duidelijk. Hij heeft het in zich om een goede minister-president te worden.

Of komt er dadelijk een onverwachte persoon uit de hoge hoed. Het zou zo maar kunnen.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185