dinsdag 22 september 2015

Vluchtelingen

Het was een beetje behelpen,afgelopen week. Wij waren in Budapest en van daar heb ik de afleveringen voor de weblog geschreven. Omdat niet alles naar behoren werkte, kon ik niet alles controleren. Vandaar de verschillende tikfouten in de laatst blogs. Ook dit blog schrijf ik nog vanuit Budapest. Het eerst volgende komt  zoals gebruikelijk weer vanuit Lieshout.

De Hongaarse media staan bol van berichten over de toestroom van vluchtelingen. De verhoudingen met de buurlanden staan zwaar onder druk. Met name met Kroatië heeft Hongarije heeft nu aan de stok. Ondanks alles heeft de Hongaarse premier, Victor Orban, de grote meerderheid van de Hongaren achter zich staan. Duidelijk is dat Hongarije zich geen raad weet met het grote aantal vluchtelingen dat het te verwerken krijgt. Weigeren en terugsturen is overigens geen oplossing. Die zal Europees gevonden moeten worden. Maar daar ziet het ook niet naar uit.


Bas Heijne schreef zaterdag in zijn column :

''De verscheurdheid binnen de Europese Unie over de opvang van vluchtelingen uit het Midden-Oosten voert rechtstreeks terug op de priemende scepsis van de ultrareactionaire denker Joseph de Maistre (1753-1821): „Wel, in de hele wereld is er niet zoiets als de Mens te vinden. Gedurende mijn leven, heb ik Fransen gezien, Italianen, Russen, etc. [...] Maar wat de Mens betreft, moet ik verklaren dat ik die nooit ben tegengekomen. Mocht hij bestaan, dan is hij aan mijn aandacht ontsnapt.”

Ook schreef hij:

" Zijn dat de enige smaken nog, paranoia en naïviteit? In een hoofdartikel sprak The New York Times deze week schande van de weigering van Oost-Europese landen, Hongarije voorop, om vluchtelingen op te vangen. Opmerkelijk is dat de krant er niet onze gedeelde menselijkheid bij haalde, geen hoop, geen droom, maar de geschiedenis. Oost-Europa heeft een jammerlijk kort geheugen, terwijl veel landen daar „zich onlangs nog de warme omhelzing van hun westerse buren lieten welgevallen en daar goed van profiteerden”. En: „Het genereuze onthaal dat ze kregen toen ze zich weer aansloten bij de westerse democratieën was een grote triomf voor Europa.”

Ik denk dat hij gelijk heeft