woensdag 25 maart 2015

Zorg


De zorg, of beter gezegd de veranderingen in de zorg, blijven de gemoederen bezig houden. Bijna dagelijks verschijnen er alarmerende berichten in de media over tekortkomingen in  der uitvoering. Staatssecretaris van Rijn moet voortdurend Naar de Kamer om bezwerende woorden te spreken. Iedere keer weer opnieuw moet hij zijn toezeggingen bijstellen.

Ik kan natuurlijk niet beoordelen of het inderdaad zo slecht gaat als in de pers wordt voorgesteld. In de Laarbeekse omgeving hoor ik ze tot op heden in ieder geval niet. Wel zijn er veel klachten over d e slechte bereikbaarheid van de uitvoeringsorganisatie Peel 6.1 en is er bij de mensen veel onduidelijkheid over de doorgevoerde wijzigingen.

Heel goed is daarom het initiatief van de Katholieke Bond van Ouderen  Lieshout om een voorlichtingsmiddag te beleggen over de veranderingen in  de zorg. ER was afgelopen dinsdagmiddag een grote opkomst. De uiteenzetting van de heer Geerts over de veranderingen in de zorg was helder,duidelijk en voor de meeste aanwezigen zeer begrijpelijk. Ook de toelichting vanuit de gemeente van Rianne Schwillens mocht er zijn. Al met al was het een bijeenkomst waarop de organisatoren met voldoening kunnen terugzien.

Net toen ik dit stukje klaar had, viel de NRC in de bus. Twee artikelen vielen mij op. Er was een redactioneel commentaar over mantelzorg. Dit naar aanleiding van een publicatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau over  “. Concurrentie tussen mantelzorg en betaald werk ” Het SCP kwam met verontrustende cijfers over ziekteverzuim van mantelzorgers. In het commentaar trof mij voor dat het NRC opmerkte dat mantelzorg en keukentafel gesprek een zekere mate van huiselijkheid suggereert, die de werkelijkheid geweld aandoet. Ik voel dit ook zo. Deze benamingen ontkennen de harde werkelijkheid dat mantelzorg en keukentafelgesprek voor gemeenten van essentieel belang zijn, was het alleen maar om inzicht te krijgen in de noodzakelijke zorg die burgers nodig hebben.

Het tweede artikel in de NRC dt mij trof was een groot artikel over de stappen die burgers moeten zetten om zorg te krijgen. “Een systeem dat zelf ziek ” had de NRC er boven gezet. Via deze link http://bit.ly/1CYX24Y kunt u het lezen.
   
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185