zondag 15 maart 2015



Verkiezingen Provinciale Staten.


De fractievoorzitters van de verschillende partijen hebben deze verkiezingen bij wijze van spreken gekaapt. Landelijke thema’s beheersen de verkiezingscampagne, provinciale thema’s worden hierdoor naar de achtergrond gedrongen. Op zich is dit begrijpelijk, maar het blijft jammer. Ook al omdat er een aantal provinciale onderwerpen zijn die wel degelijk van belang zijn.

In Brabant en in het bijzonder van belang voor deze regio is dat de discussie over De Ruit. Mede door een actieve lobby van tegenstanders heeft de meerderheid van de Tweede Kamer de rijksbijdrage voor De  Ruit geschrapt. Gehoopt wordt dat de toegezegde 271 milj.  naar aanpassingen van de A58 en de A67 zullen gaan.  Helemaal zeker is dit overigens nog niet.

Vorige week heeft de provincie een doorstartdossier gepubliceerd.  Het dossier geeft een overzicht van het proces dat in de voorbije jaren is doorlopen; het is bedoeld voor het nieuw te vormen college van Gedeputeerde Staten. Het zal vooral van de uitslag van de verkiezingen afhangen of het nieuwe college dit project nog wil oppakken.

In het doorstartdossier staat dat ook zonder geld uit Den Haag de Ruit om Eindhoven aangelegd kan worden. De Ruit kan volgens gedeputeerde van Heugten aangelegd worden met 595 milj euro.  Alle mogelijke kritiek op het doorstartdossier is mogelijk. Voor Laarbeek is in elk geval belangrijk dat in de nieuwste plannen voorzien is in een turborotonde om het verkeer bij industrieterrein De Bemmer goed af te wikkelen.

Het lot van De Ruit wordt bepaald in de verkiezingen op 18 maart. CDA,VVD en PVV blijven voor de Ruit; de andere partijen zijn tegen. Het kan nog alle kanten uitgaan. Bij de tegenstanders zal D66 geen breekpunt in de eventuele onderhandelingen van de Ruit maken; bij de voorstanders gaat het CDA dit ook niet doen.

Gedeputeerde Staten staan nog steeds volledig achter het Voorkeursalternatief zoals indertijd gepresenteerd is. Alle onderzoeken wijzen uit dat niets doen geen optie is. De Brainport-regio moet bereikbaar blijven. Het aantal inwoners en de mobiliteit blijven in de komende jaren verder groeien. Het aantal verkeersbewegingen blijft daardoor ook stijgen.

Uit het doorstartdossier blijkt dat er ondanks het vervallen van de Rijksbijdrage van € 271 miljoen voldoende financiële ruimte bestaat om de Ruit Eindhoven in de voorgestelde vorm uit te voeren. In het dossier staat dat hierbij geen concessies worden gedaan aan de natuurlijke inpassing of de vormgeving van de weg. “Dat is mogelijk omdat de aanpak van de A67 eerst onderdeel was van het project en nu volledig voor rekening komt van het ministerie van I&M. Met het budget van € 590 miljoen dat de provincie beschikbaar heeft, is het mogelijk om de Verkeersruit  en de lokale maatregelen in Veghel  aan te leggen,” aldus gedeputeerde van Heugten.

Innovatieve ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit bieden de komende tijd ongetwijfeld mogelijkheden om die groei deels op te vangen. Echter,zo staat er in het dossier, ook slimme met elkaar communicerende auto’s hebben ruimte nodig om te kunnen rijden. “ Het bereikbaarheidsprobleem van de regio Zuidoost-Brabant wordt mede veroorzaakt door een ontbrekende schakel in de infrastructuur. Het oplossen van dit probleem is geen dus kwestie tussen óf asfalt, óf slimme innovaties maar een kwestie van beiden. Alleen dan kan voorkomen worden dat de regio Eindhoven Helmond binnenkort qua bereikbaarheid een tweede Randstad is.”

Zo is het maar net!


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185