donderdag 5 maart 2015



Met alleen slimme auto’s staan alle wegen vol.


De discussie over De Ruit heeft de regio tot op het bot verdeeld. Een meerderheid van de gemeenten in Zuidoost Brabant heeft zich uiteindelijk uitgesproken tegen De Ruit. Hierbij waren ook de twee grootste gemeenten in onze regio. Uiteindelijk heeft een meerderheid van de Tweede Kamer  hen in de aanvaarde motie Hoogland gevolgd en het beschikbaar stellen van de toegezegde gelden voor de aanleg van De Ruit, de Oost-Westverbinding , ingetrokken. De minister heeft de meerderheid van de Kamer  gevolgd als was zij zelf wel voor De Ruit. Het provinciebestuur staat tot op heden achter De Ruit en bereidt een doorstartdossier voor.

In een brief van 22 januari 2015 aan de Kamer bevestigt de minister haar standpunt. In deze brief schrijft zij:

“Uw Kamer erkent, gelet op de tekst in de motie, wel het belang van de regio, en ook van een goede bereikbaarheid van de regio. Zoals al eerder aangegeven, vind ik het pakket van het voorkeursalternatief van de Provincie Noord-Brabant voor de Ruit verkeerskundig de beste oplossing voor de knelpunten in het gebied. Voor de aanpak van de knelpunten blijft de samenhang tussen hoofdwegennet en onderliggend wegennet van belang. Ik zal hierover dan ook in overleg treden met de provincie.”

Overigens gaat zij de motie wel uitvoeren en onderzoekt zij de mogelijkheden om de doorstroming en de robuustheid van het verkeerssysteem in de regio Eindhoven naar een voldoende niveau te brengen. Daarom zal de A67 betrokken worden bij het MIRT onderzoek kennisas Utrecht-Endhoven. Voor de A58 wil zij bekijken hoe met innovatieve maatregelen oplossingen gevonden kunnen worden. Medio mei 2015 zal de minister over dit project een beslissing nemen.

De gehele discussie heeft de regio geen goed gedaan. De regio is verdeeld en is er niet in geslaagd een voor partijen acceptabel compromis te bereiken. De slimste regio  is niet capabel om als het erop aan komt de handen in elkaar te slaan. Het vermogen om aan je principes vast te houden en toch een compromis te sluiten heeft ten enenmale ontbroken. De twee kampen hebben elkaar niet kunnen, misschien wel niet willen vinden.

De regio heeft haar hoop gevestigd op verbetering van de doorstroming met “ slimme oplossingen”. Meer asfalt zou voorkomen kunnen worden door het inzetten van duurzame innovatieve oplossingen. Dat was de mantra van de tegenstanders.  Deze hoop werd dezer dagen echter met een mokerslag de grond  ingeboord. Op een bijeenkomst van de PvdA in De Mortel in Eindhoven over “ slimme mobiliteit ” kwam uit onverdachte hoek de uitspraak dat als morgen heel Nederland in een zelfrijdende auto stapt, het verkeer op alle wegen vast zal staan. Voorgeprogrammeerde auto’s houden een veel grotere afstand van elkaar dan automobilisten doen. De uitspraak kwam van Tom-Tomberbestuurder Carlo van de Weijer.

Toch iets om over na te denken. Smart mobility  is nog verder weg dan waar het kamp van de tegenstanders van De Ruit van uit gaat.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185