woensdag 27 juni 2012


De ambtelijke organisatie


Er staat een Ingrijpende reorganisatie van de gemeentelijke organisatie op stapel. Op 1jan 2013 moet er een nieuwe organisatiestructuur staan. Het proces loopt geheel buien de gemeenteraad om. Dat er een wijziging op stapel stond wisten we uit de begroting 2012. In de meest ravissante passages van de begroting werd de beschrijving van de insteek in het proces gegeven. Het zijn de bladzijden geworden die in de begroting het minst zijn opgevallen.

Sindsdien is het compleet stil geworden; er is met de raad of de commissie sindsdien nooit meer over gesproken. We hebben er sindsdien niets meer over gehoord …tot het personeelsblad Laarbeek inzicht van april j.l. verscheen. Hierin gaf JoĆ«lle Vergoossen van het stafbureau een uiteenzetting over de stand van zaken. In dit artikel werd verwezen naar een notitie Gemeente Laarbeek naar 2013. Ook deze notitie is nooit naar de raad gekomen. Tot onze grote verbazing ontvingen we enkele weken geleden geheel onverwacht een advies van de Ondernemingsraad Laarbeek van 24 mei j.l. Overigens zonder de adviesaanvraag zelf.

Ik heb altijd gedacht dat door het dualisme de wethouders op afstand waren geplaatst. Wat blijkt nu: in Laarbeek is de raad op afstand geplaatst. Wij hadden een motie ingediend die het college vroeg de raad te informeren over dit proces. De voorzitter wilde er niets van weten. De inrichting van de organisatie hoort niet tot de competenties van de raad. Dat was zijn verdict waar w e het mee moesten doen.

Laten we nu per toeval enkele dagen later in het de publieke managementletter van de Beroepsvereniging van Accountants het volgende lezen:

“ Sinds de Wet dualisering gemeentebestuur heeft de controlerende rol van de gemeenteraad ertoe geleid dat ook raadsleden meer aandacht gekregen hebben voor de kwaliteit van de bedrijfsvoering. In de afgelopen jaren is op dit gebied belangrijke vooruitgang geboekt. Niet in alle gevallen heeft de interne beheersing goed gefunctioneerd.
Procesbeheersing is niet in alle gemeenten gemeengoed. Vaak is deze teveel opgehangen aan de accountantscontrole in plaats van het te zien als eigen verantwoordelijkheid, met een zelfstandige verantwoording van het College van B&W aan de raad via een in control bestuursverklaring. ”

Zover zijn we in Laarbeek nog lang niet. Geen wonder dat het CDA om informatie vroeg. Onbegrijpelijk de afwijzing.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185