vrijdag 10 februari 2017


                                         Leiders met visie


Heel veel gekker moet het niet meer worden. De verkiezingscampagne begint steeds meer groteske en ongewenste vormen aan te nemen. Politiek partijen bieden over elkaar heen en slingeren beloftes de lucht in die irreëel zijn. Alle contact met de werkelijkheid lijkt verloren. Kiezers voor zich winnen lijkt de enige insteek te zijn. Van partijen wordt meer verwacht: visies naar voren brengen b.v.

Geloven de politieke partijen nu echt dat zij met zo’n campagne de burgers voor zich kunnen winnen? Het omgekeerde gebeurt: de kiezers keren zich af  van dit politieke geleuter. Burgers vragen van politieke partijen dat zij  betrouwbaar zijn en een visie hebben, waarmee men het eens of oneens kan  zijn. Over een verdeling van denkbeeldige revenuen van een verbetering van de conjunctuur willen zij pas praten als deze ook werkelijk zijn behaald. Voor het uitgeven van toekomstige revenuen hebben kiezers slechts één woord: potverteren.

Het ED van woensdag nam een interessant artikel over van het AD. Wierd Duk schreef daar een beschouwing over de vraag “ Waar zijn de leiders met visie ? ”. Het is niet de eerste keer dat deze vraag werd gesteld. Veel publicisten hebben de laatste tijd hierover al geschreven. U hebt  ondertussen het artikel van Wierd Duk in het ED natuurlijk al gelezen.

De ontwikkelingen staan nooit stil. De wereld is altijd aan verandering onderhevig. Soms gingen deze veranderingen snel, soms langzaam. Op dit moment lijkt alles in een versnelling te zijn gekomen. De verkiezing van Donald Trump als 45e president van de Verenigde Staten en de wijze waarop hij met de uitvoering van zijn presidentschap is begonnen heeft ons in een klap duidelijk gemaakt dat de wereld zoals wij die kennen  volledig veranderd is. Er is een hele nieuwe realiteit ontstaan. Voor ons is het wennen; oude, vertrouwde zekerheden zijn plotseling verdwenen.

De vrije liberale wereld met tolerantie voor andersdenkenden die geworteld is in het joods-christelijke en humanistische gedachtegoed heeft plaats gemaakt voor een eenkennig nationalistisch denkpatroon, waar populisme de boventoon voert. In het Belgische satirische weekblad HUMO zag ik een deze veelzeggende grafiek over de inkomensontwikkeling:


           
De rode lijn verklaart veel van de ontevredenheid bij de kiezers. Politiek partijen zouden er verstandiger aan doen hierop een antwoord te formuleren in plaats van voortdurend op elkaar te gaan hakketakken over wat vaak alleen maar onbenulligheden zijn.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185