Huishoudelijke
ondersteuning
Op de agenda van de commissie Sociaal Domein die
afgelopen dinsdag vergaderde stond als ingekomen stuk de raadsinformatiebrief
over de pilot in de Peel over ervaringen van zorgvragers met huishoudelijke
ondersteuning. De brief begint met de terechte vaststelling dat huishoudelijke
ondersteuning een actueel thema blijft. Daar is niets teveel mee gezegd.
Afgaande op persberichten krijg je de indruk dat mensen zeer ontevreden zijn
over de huishoudelijke hulp. Zij zouden te hard gekort worden op het aantal
uren hulp dat zij krijgen. Dit beeld zie je overal. Het is het beeld van de
zorgontvangers en uitsluitend gebaseerd op hun eigen ervaringen, niet op
gedegen onderzoek.
Onderzoeken die uitgevoerd zijn leveren steevast een
ander beeld op. Zorgontvangers zouden wel tevreden zijn met de geboden hulp. Ook
het onderzoek van Zorg-lokaal en Seizo in opdracht van Peel 6.1. bevestigt dit.
Het onderzoek strekte zich uit over bijna 400 huishoudens met WMO-huishoudelijke
ondersteuning. Dit betekent dat aan deze pilot 10% van de cliënten meegewerkt
hebben.
Naast de technische kwaliteitsmeting hebben de
controleurs ook een aantal belevingsvragen aan de cliënt gesteld om zo
informatie te krijgen over de mate van tevredenheid met de aanbieder. Van de
394 bezochte klanten hebben 388 een oordeel gegeven over hun aanbieder en de
hulp. Zij gaven hun aanbieder gemiddeld een 7,7. Een hele dikke voldoende dus.
Van deze 388 klanten hebben er 36 hun aanbieder een onvoldoende gegeven waarvan
3 een zware onvoldoende (4 of lager). Daarmee geeft ruim 90% van de klanten aan
tevreden te zijn over hun aanbieder en 64% geeft zelfs aan zeer tevreden te
zijn.
Op basis van de gehanteerde kwaliteitsmeting scoren de aanbieders
gemiddeld een 7,3. Ook een hele ruime voldoende. In 20 gevallen werd een
onvoldoende gescoord waarvan 6 zware onvoldoendes (4 of lager). In deze 20
gevallen is al in december actie ondernomen. Aanbieders zijn in samenspraak met
deze klanten druk bezig hun inzet c.q. dienstverlening aan te passen en te
verbeteren. In de pilot zijn 40 Laarbeekse zorgvragers meegenomen. Zij geven de
zorg een 7.5. Alleen de score van de gemeente Deurne in de Peel is ietsjes
lager. In Laarbeek was er een geval met een zware onvoldoende, 4 onvoldoendes,
32 scoorden goed en 3 zelfs zeer goed. Een mooi resultaat.
In de raadsinformatiebrief en het rapport wordt niet
ingegaan op de discrepantie tussen deze uitkomsten en het beeld in de media.
Dat is jammer. Voor mij als leek is het duidelijk dat zorgvragers die zorg
ontvingen in het oude systeem, nu met minder uren moeten volstaan. Dat doet
natuurlijk pijn. Nieuwe aanvragers voelen dit niet zo. Zij zijn blij met elke
hulp die zij krijgen. De transitie heeft een flinke bezuiniging opgeleverd. In dit
opzicht kan het kabinet Rutte- Asscher tevreden zijn. Deze tevredenheid wordt
niet door iedereen gedeeld.
Tijdens de behandeling in de commissie maakte
wethouder Briels de pers het verwijt dat zij over deze positieve rapporten
nagenoeg nooit schrijven. Het was niet
tegen dovemans oren gezegd. Nog nooit heeft het ED in een week zoveel over
Laarbeekse items uit het sociale domein geschreven als deze week. Jammer voor de wethouder (en
voor ons ) was er geen artikel over de positieve pilot over huishoudelijke hulp bij.