zondag 26 februari 2017

Huishoudelijke ondersteuning


Op de agenda van de commissie Sociaal Domein die afgelopen dinsdag vergaderde stond als ingekomen stuk de raadsinformatiebrief over de pilot in de Peel over ervaringen van zorgvragers met huishoudelijke ondersteuning. De brief begint met de terechte vaststelling dat huishoudelijke ondersteuning een actueel thema blijft. Daar is niets teveel mee gezegd. Afgaande op persberichten krijg je de indruk dat mensen zeer ontevreden zijn over de huishoudelijke hulp. Zij zouden te hard gekort worden op het aantal uren hulp dat zij krijgen. Dit beeld zie je overal. Het is het beeld van de zorgontvangers en uitsluitend gebaseerd op hun eigen ervaringen, niet op gedegen onderzoek.

Onderzoeken die uitgevoerd zijn leveren steevast een ander beeld op. Zorgontvangers zouden wel tevreden zijn met de geboden hulp. Ook het onderzoek van Zorg-lokaal en Seizo in opdracht van Peel 6.1. bevestigt dit. Het onderzoek strekte zich uit over bijna 400 huishoudens met WMO-huishoudelijke ondersteuning. Dit betekent dat aan deze pilot 10% van de cliënten meegewerkt hebben.

Naast de technische kwaliteitsmeting hebben de controleurs ook een aantal belevingsvragen aan de cliënt gesteld om zo informatie te krijgen over de mate van tevredenheid met de aanbieder. Van de 394 bezochte klanten hebben 388 een oordeel gegeven over hun aanbieder en de hulp. Zij gaven hun aanbieder gemiddeld een 7,7. Een hele dikke voldoende dus. Van deze 388 klanten hebben er 36 hun aanbieder een onvoldoende gegeven waarvan 3 een zware onvoldoende (4 of lager). Daarmee geeft ruim 90% van de klanten aan tevreden te zijn over hun aanbieder en 64% geeft zelfs aan zeer tevreden te zijn.

Op basis van de gehanteerde  kwaliteitsmeting scoren de aanbieders gemiddeld een 7,3. Ook een hele ruime voldoende. In 20 gevallen werd een onvoldoende gescoord waarvan 6 zware onvoldoendes (4 of lager). In deze 20 gevallen is al in december actie ondernomen. Aanbieders zijn in samenspraak met deze klanten druk bezig hun inzet c.q. dienstverlening aan te passen en te verbeteren. In de pilot zijn 40 Laarbeekse zorgvragers meegenomen. Zij geven de zorg een 7.5. Alleen de score van de gemeente Deurne in de Peel is ietsjes lager. In Laarbeek was er een geval met een zware onvoldoende, 4 onvoldoendes, 32 scoorden goed en 3 zelfs zeer goed. Een mooi resultaat.

In de raadsinformatiebrief en het rapport wordt niet ingegaan op de discrepantie tussen deze uitkomsten en het beeld in de media. Dat is jammer. Voor mij als leek is het duidelijk dat zorgvragers die zorg ontvingen in het oude systeem, nu met minder uren moeten volstaan. Dat doet natuurlijk pijn. Nieuwe aanvragers voelen dit niet zo. Zij zijn blij met elke hulp die zij krijgen. De transitie heeft een flinke bezuiniging opgeleverd. In dit opzicht kan het kabinet Rutte- Asscher tevreden zijn. Deze tevredenheid wordt niet door iedereen gedeeld.

Tijdens de behandeling in de commissie maakte wethouder Briels de pers het verwijt dat zij over deze positieve rapporten nagenoeg nooit schrijven.  Het was niet tegen dovemans oren gezegd. Nog nooit heeft het ED in een week zoveel over Laarbeekse items uit het sociale domein geschreven  als deze week. Jammer voor de wethouder (en voor ons ) was er geen artikel over de positieve  pilot over huishoudelijke hulp bij.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185