Eindhoven c.a.
De discussie over de inrichting van het bestuur in
Zuidoost Brabant houdt de gemoederen nog steeds flink bezig. Sinds de
uitspraken van de Eindhovense burgemeester in zijn nieuwjaarstoespraak regent
het van commentaren en artikelen. Het ED staat er vol mee. In al die stukken is
nauwelijks lijn te ontdekken; de discussie gaat alle kanten op. En dit zal nog
wel enige tijd doorgaan. Brabant is al vijftig jaar met deze discussie bezig en
kan maar geen breed geaccepteerde lijn ontwikkelen.
Het college van B en W van Eindhoven heeft nu aan de
commissie Financiën en Bestuur meegedeeld dat het college met de gemeente
Nuenen wil gaan overleggen over
aansluiting bij Eindhoven. Het college heeft hierover een brief
geschreven aan de raadscommissie. Om de gedachtegang van het Eindhovense
college goed te kunnen inschatten , is het van belang om kennis van de brief te
nemen. Letterlijk schrijft het college:
“ Het college van B&W van Eindhoven heeft de commissie
Financiën en Bestuur van de Eindhovense gemeenteraad om advies gevraagd op het
punt van regionale bestuurskracht in de regio Eindhoven. Het college stelt voor
gesprekken te openen met de gemeente Nuenen om aansluiting bij Eindhoven te
onderzoeken. Daarnaast vraagt het college de raad mee te denken over verdere
bestuurlijke opschaling binnen het Stedelijk Gebied. Dit ter vergroting van de
slagkracht, zowel lokaal, nationaal als internationaal, maar altijd onder de
voorwaarden van autonomie en vrijwilligheid van desbetreffende gemeenten.
Volgens het college van B&W van Eindhoven gaan gemeenten zelf
over hun bestuurlijke toekomst en initieert Eindhoven geen herindeling. Maar
als een gemeente in het Stedelijk Gebied besluit haar zelfstandigheid op te
geven, dan is aansluiting bij Eindhoven voor de hand liggend, omdat dit
aansluit op de maatschappelijke oriëntatie van de inwoners in het Stedelijk
Gebied. Daarnaast zorgt het voor een versterking van bestuurlijke slagkracht op
nationale en internationale schaal, ingegeven door de positie als mainport. Het
college merkt hierbij op dat de leefomgeving wordt gevormd door een combinatie
van wijk, dorp, stad en regio en dat een schaalvergroting altijd de lokale
kwaliteit, opgaven en identiteiten op die verschillende niveaus van
gemeenschappen moet garanderen, om de verbinding met de inwoners blijvend tot
stand te kunnen brengen.
Democratische legitimiteit
Op dit moment gebeurt dat in onze regio met een groot aantal
regionale samenwerkingsverbanden. Maar het zicht op én de invloed van
gemeenteraden is daarbij beperkt. Hiermee staat de democratische legitimatie
onder druk en neemt het draagvlak voor en de betrokkenheid van inwoners bij hun
gemeentelijke overheid af. Daarom zoeken we naar vormen van lokaal bestuur en
regionale samenwerking waarbij we onze inwoners zo goed mogelijk in onze
besluitvorming kunnen betrekken. Essentieel is en blijft dat inwoners hun
lokaal bestuur als herkenbaar en aanspreekbaar ervaren, zodat ze zelf invloed
kunnen uitoefenen op hun kwaliteit van leven, de eigen leefomgeving en thema’s
die hen daarin direct raken. Zoals zorg voor kwetsbare mensen, leefbaarheid en
de nabijheid van voorzieningen. Dit vraagt om maatwerk dat in samenspraak met
de inwoners zelf wordt vormgegeven.
Nuenen
Binnen deze bredere visie op regionale bestuurskracht is de
positie van de gemeente Nuenen actueel: de gemeenteraad van Nuenen heeft op 17
november besloten tot samenvoeging als denkrichting voor de toekomst en maakt
vermoedelijk vóór 1 juli een keuze voor een nader te bepalen partner. Als de
Raad van Nuenen een bestuurlijke fusie met Eindhoven wil verkennen, dan is
Eindhoven vanuit de bredere visie op het gebied van regionale bestuurskracht
graag bereid om hierover met Nuenen in gesprek te gaan. Belangrijk onderdeel van
dat gesprek zal zijn wat Nuenen en de Nuenenaren nodig hebben om de kwaliteit
van leven en van omgeving te garanderen, evenals lokale identiteiten en
eigenheid van de gemeenschap.”
Het is maar dat we het weten.