dinsdag 7 februari 2017

Eindhoven c.a.



De discussie over de inrichting van het bestuur in Zuidoost Brabant houdt de gemoederen nog steeds flink bezig. Sinds de uitspraken van de Eindhovense burgemeester in zijn nieuwjaarstoespraak regent het van commentaren en artikelen. Het ED staat er vol mee. In al die stukken is nauwelijks lijn te ontdekken; de discussie gaat alle kanten op. En dit zal nog wel enige tijd doorgaan. Brabant is al vijftig jaar met deze discussie bezig en kan maar geen breed geaccepteerde lijn ontwikkelen.

Het college van B en W van Eindhoven heeft nu aan de commissie Financiën en Bestuur meegedeeld dat het college met de gemeente Nuenen wil gaan overleggen over  aansluiting bij Eindhoven. Het college heeft hierover een brief geschreven aan de raadscommissie. Om de gedachtegang van het Eindhovense college goed te kunnen inschatten , is het van belang om kennis van de brief te nemen. Letterlijk schrijft het college:


“ Het college van B&W van Eindhoven heeft de commissie Financiën en Bestuur van de Eindhovense gemeenteraad om advies gevraagd op het punt van regionale bestuurskracht in de regio Eindhoven. Het college stelt voor gesprekken te openen met de gemeente Nuenen om aansluiting bij Eindhoven te onderzoeken. Daarnaast vraagt het college de raad mee te denken over verdere bestuurlijke opschaling binnen het Stedelijk Gebied. Dit ter vergroting van de slagkracht, zowel lokaal, nationaal als internationaal, maar altijd onder de voorwaarden van autonomie en vrijwilligheid van desbetreffende gemeenten.
Volgens het college van B&W van Eindhoven gaan gemeenten zelf over hun bestuurlijke toekomst en initieert Eindhoven geen herindeling. Maar als een gemeente in het Stedelijk Gebied besluit haar zelfstandigheid op te geven, dan is aansluiting bij Eindhoven voor de hand liggend, omdat dit aansluit op de maatschappelijke oriëntatie van de inwoners in het Stedelijk Gebied. Daarnaast zorgt het voor een versterking van bestuurlijke slagkracht op nationale en internationale schaal, ingegeven door de positie als mainport. Het college merkt hierbij op dat de leefomgeving wordt gevormd door een combinatie van wijk, dorp, stad en regio en dat een schaalvergroting altijd de lokale kwaliteit, opgaven en identiteiten op die verschillende niveaus van gemeenschappen moet garanderen, om de verbinding met de inwoners blijvend tot stand te kunnen brengen.

Democratische legitimiteit

Op dit moment gebeurt dat in onze regio met een groot aantal regionale samenwerkingsverbanden. Maar het zicht op én de invloed van gemeenteraden is daarbij beperkt. Hiermee staat de democratische legitimatie onder druk en neemt het draagvlak voor en de betrokkenheid van inwoners bij hun gemeentelijke overheid af. Daarom zoeken we naar vormen van lokaal bestuur en regionale samenwerking waarbij we onze inwoners zo goed mogelijk in onze besluitvorming kunnen betrekken. Essentieel is en blijft dat inwoners hun lokaal bestuur als herkenbaar en aanspreekbaar ervaren, zodat ze zelf invloed kunnen uitoefenen op hun kwaliteit van leven, de eigen leefomgeving en thema’s die hen daarin direct raken. Zoals zorg voor kwetsbare mensen, leefbaarheid en de nabijheid van voorzieningen. Dit vraagt om maatwerk dat in samenspraak met de inwoners zelf wordt vormgegeven.

Nuenen

Binnen deze bredere visie op regionale bestuurskracht is de positie van de gemeente Nuenen actueel: de gemeenteraad van Nuenen heeft op 17 november besloten tot samenvoeging als denkrichting voor de toekomst en maakt vermoedelijk vóór 1 juli een keuze voor een nader te bepalen partner. Als de Raad van Nuenen een bestuurlijke fusie met Eindhoven wil verkennen, dan is Eindhoven vanuit de bredere visie op het gebied van regionale bestuurskracht graag bereid om hierover met Nuenen in gesprek te gaan. Belangrijk onderdeel van dat gesprek zal zijn wat Nuenen en de Nuenenaren nodig hebben om de kwaliteit van leven en van omgeving te garanderen, evenals lokale identiteiten en eigenheid van de gemeenschap.”
Het is maar dat we het weten.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185