zondag 2 augustus 2015



Saamhorigheid



Het is duidelijk vakantietijd. Echt nieuws komt er niet. Allemaal oude kost of fantasieverhalen. Een weblog vullen is dan een probleem.

Toevallig keek ik naar de uitzending van Human op NPO1. Naar het Filosofisch Kwintet dat gepresenteerd wordt door Clairy Polak, geassisteerd door de filosoof Ad Verbrugge. Het onderwerp was deze keer saamhorigheid.

Er werd veel gezegd. Heel zinnige dingen soms, maar een heel duidelijke richting zat er niet in. Daarvoor werd misschien ook wel teveel aandacht besteed aan de actualiteit. Dat kwam de diepgang niet ten goede.

Naar aanleiding van de uitzending kwam bij mij de vraag op: hoe is het gesteld met de saamhorigheid in Laarbeek? Zijn de Laarbeekse dorpen saamhorig met elkaar? En  vooral: hebben zij iets voor elkaar over als het er op een bepaald moment om gaat spannen?

Ik kan deze vraag niet goed beantwoorden. Eerlijk gezegd: ik weet het niet. Ik voel wel een lichte twijfel. De bereidheid om een ander van de Laarbeekse dorpen te gaan helpen, zeker als dit ten koste gaat van het eigen dorp, zou wel eens tegen kunnen vallen. Zou het niet zo zijn dat het eigen dorp voorgaat?

Ik denk van wel.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185