woensdag 13 mei 2015


Bestuursakkoord


Eergisteren is het nieuwe bestuursakkoord  voor Brabant bekend geworden. Het heeft als motto gekregen “Beweging in Brabant ”  In dit akkoord  zijn een groot aantal zaken afgesproken. Mijn bijzondere belangstelling gaat natuurlijk uit naar hoofdstuk 5: Brabant vervoert. “Geen Ruit, maar slimme wegen ” zo kopte het ED woensdag .

De belangrijkste fragmenten over de verkeerssituatie in Zuidoost-Brabant in het akkoord zijn:

“We verbeteren de bereikbaarheid in Zuidoost-Brabant, met een focus op de A58/A67 en N279. We realiseren, met behoud van de bestaande aansluiting bij Eerde en passend in de aanpak van de gehele N279, een nieuwe aansluiting op de A50 bij Veghel, een 2x1-baans randweg bij De Dubbelen/Foodpark en een half verdiepte ligging bij Doornhoek (Veghel).
Daar waar het voor de doorstroming op de N279 tussen ’s-Hertogenbosch-Asten noodzakelijk is, leggen we ongelijkvloerse kruisingen aan, toekomstbestendig gedimensioneerd op 2x2-baans. Bij de wijk Dierdonk (Helmond) realiseren we een goed ingepaste omleiding, uitgevoerd in 2x1-baans.
Vanwege de urgente en bijzondere situatie pakken we de knelpunten in de regio Zuidoost-Brabant met voorrang aan. Het betreft onder meer het sluipverkeer in en om Nuenen en de geluidwering rond de A270. Hierbij kijken we integraal wat nodig is om de doorstroming, veiligheid en geluidsproblematiek aldaar te verbeteren.
Aanvullend zetten we stevig in op flankerend mobiliteitsbeleid. Denk aan het stimuleren van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV), fietsverkeer en modal shift in goederenvervoer. In een integraal gebiedsproces en in samenwerking met de in Zuidoost-Brabant aanwezige bedrijven, kennisinstellingen en gemeenten worden tevens smart mobility toepassingen van de toekomst ontwikkeld, getest en zo veel mogelijk uitgerold.”
Dus geen nieuw asfalt, maar snelle fietspaden,openbaar vervoer,transport over het water,verkeersveiligheid en tunnels onder spoorwegovergangen. Het klinkt allemaal heel mooi, maar het is een akkoord op hoofdlijnen; de uitwerking in concrete plannen moet nog volgen. In hoeverre deze plannen de verkeersproblematiek in onze regio zullen  oplossen, moeten we afwachten. De toekomst zal het uitwijzen. Laarbeek komt in het hele akkoord niet voor. Dat geeft te denken.

Ondertussen staat Laarbeek wel voor de vraag waarop het nu moet inzetten. Met name de partijen die zich in de raad hard hebben gemaakt om de Ruit geen doorgang te laten vinden, zijn nu aanzet. Zij zullen moeten aangeven hoe zij de verkeersproblematiek in en rond Laarbeek willen oplossen. En het college en met name de wethouder  van verkeer die een fervent tegenstander van de Ruit was, zal nu slimme oplossingen moeten bedenken en deze met klem in Den Bosch moeten gaan bepleiten. Ons oplossingenlijstje is duidelijk; wij wachten met smart op het lijstje van de wethouder.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185