dinsdag 24 februari 2015


Brandweerzorg


Aan de agenda van de commissie Algemeen Bestuur die donderdagavond na afloop van de extra raadsvergadering  bijeenkomt, is een extra punt toegevoegd. Klaarblijkelijk was er bij de samenstelling van  de agenda iets misgegaan. Voor 6 maart a.s. moet de gemeente reageren bij de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost op de Toekomstvisie, het Dekkingsplan 2014 en de 1e begrotingswijziging 2015.

Aangezien ik donderdag a.s. de vaste vertegenwoordiger van het CDA in deze commissie moet vervangen, ben ik vandaag in de toegezonden stukken gedoken. Brandweerzorg  is een voor mij een relatief onbekend terrein, waar ik in het verleden nooit zoveel affiniteit mee heb gehad. Dus moet ik vandaag  in stukken duiken om een enigszins onderbouwd standpunt te kunnen innemen. Er is een heleboel informatie over de commissie uitgestrooid, zoveel zelfs dat het  begint te duizelen. Soms krijg je ook teveel informatie en vergeet men de informatie te stroomlijnen en te duiden.

E zijn sinds medio 2014 een groot aantal bijeenkomsten geweest voor allerlei bij  de brandweerzorg betrokkenen. De Veiligheidsregio heeft hier in ieder geval behoorlijk in geïnvesteerd. De samenvattende verslagen die als bijlagen bij de stukken zitten, laten dit duidelijk zien. Complimenten zijn hier zeker voor op zijn plaats.

In de veelheid van stukken ben ik op zoek gegaan naar de hoofdlijnen. Normaal vind je dit in het preadvies. Deze keer wordt in het preadvies m.i. te sterk de nadruk gelegd op het financiële aspect. Dit laatste is natuurlijk, zeker in deze tijd, belangrijk,maar het moet niet overheersen. Mijn indruk is dat dit financiële aspect in de stukken die de gemeente Laarbeek geproduceerd heeft, te zeer overheerst. In principe zou het echter moeten gaan over de kwaliteit van de brandweerzorg. Dit zou centraal moeten staan.

De eerste vraag is dus niet wat gaat het Laarbeek kosten, maar de vraag of deze voorstellen voldoende recht doen aan het veiligheidsgevoel van de Laarbeekers. Deze kernvraag wordt in de stukken niet gesteld, zelfs niet in de verste verte niet aangeduid. Uit alle stukken kan ik niet opmaken of de brandveiligheid en preventie in Laarbeek met de oprichting van de veiligheidsregio er wel of niet op vooruit gaat. Wat koop ik er voor om te weten dat Laarbeek in financiële zin een zgn. voordeelgemeente is, als ik niet kan opmaken of de Laarbeekers in de nieuwe organisatie beter beschermd worden dan voorheen. Dit lijkt mij toch de meest essentiële vraag. Of niet soms?


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185