zondag 27 april 2014

De Ruit




Het belangrijkste nieuws kwam afgelopen week uit de twee centrumgemeenten van onze regio. De nieuwe colleges in Helmond en Eindhoven zien de Ruit niet meer zitten. De bijdragen van deze gemeenten aan de Ruit zullen niet beschikbaar worden gesteld. In Helmond is het een regelrechte uitruil geworden. De SP wilde de Ruit niet. CDA en VVD lieten hun steun aan de Ruit vallen .De SP gaf haar verzet tegen het nieuwe regionale industrieterrein in het BZOB-bos op.

Wat staat er nu precies in het coalitieakkoord van Helmond? Ik heb het even opgezocht. Letterlijk staat er:

“ In plaats van het aanleggen van de Ruit om Eindhoven (Noordoostcorridor) zetten wij eerst in op slimme bereikbaarheidsoplossingen en op de aanpak van lokale knelpunten in de infrastructuur. Daarbij kijken wij natuurlijk goed naar de veranderende mobiliteitsbehoefte.
Voordat er door de provincie een voorkeursalternatief voor de Noordoostcorridor wordt vastgesteld willen wij daarom dat er wordt onderzocht of de knelpunten aan de oostzijde van de regio met maatwerkoplossingen kunnen worden aangepakt. Dat betekent dat wij de bijdrage van Helmond van € 6,7 miljoen aan de zogeheten businesscase niet meer ter beschikking stellen. Pas als maatwerkoplossingen aantoonbaar te weinig effect sorteren voor de interregionale bereikbaarheid, komt nieuw asfalt in beeld. Mocht daar sprake van zijn, dan wordt nieuw asfalt ingepast op de manier zoals vastgelegd in het regionaal bereikbaarheidsakkoord. Dat is dus inclusief de lange omleiding om Dierdonk. Zolang de provincie nog geen definitief besluit heeft genomen over de Ruit, houden wij geld beschikbaar voor Helmondse maatregelen (zoals verkeersafwikkeling, overlast en
Peelpanorama). ”

Het voornemen is overduidelijk. Helmond kiest voor maatwerkoplossingen. Nieuw asfalt komt pas in beeld als deze oplossingen niet voldoende blijken te zijn. Dan pas komt de Ruit weer om de hoek kijken. Wel inclusief de lange omleiding om Dierdonk!

Al met al ziet het er niet meer goed uit voor de Ruit. Laarbeek is de dupe. Het doorgaande verkeer blijft over de Gemertseweg en de Lieshoutseweg zijn weg zoeken. Laarbeek zal zelf een oplossing moeten zoeken voor de bottleneck bij de Beekse brug en het sluipverkeer door Aarle-Rixtel, Beek en Donk en Lieshout. Hoe je dit met maatwerkoplossingen kunt bereiken, is mij een raadsel.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 053627185