Bereikbaarheid
Deze week publiceerde het ED een kaartje met
verkeersknelpunten in de regio, waarvoor een oplossing gevonden moet worden.
Een studiegroep van de Metropool Regio Eindhoven heeft dit overzicht opgesteld.
Beter gezegd zij heeft onder
voorzitterschap van Roël Hoppezak van de wirwar aan ideeën en opmerkingen een
handzaam overzicht gemaakt. Nu is het aan de politiek om keuzes te maken en de
gelden die oorspronkelijk voor de Ruit waren bedoeld aan de projecten te
verbinden. Dat zal ongetwijfeld nog heel wat heisa geven.
In het rijtje van de knelpunten staat ook de brug over
de Zuid-Willemsvaart in Beek en Donk. Vanzelfsprekend zou ik haast zeggen. Maar
zo heel vanzelfsprekend is dit niet. Na de afwijzing van de Ruit is het begrip
bereikbaarheid van de regio breder getrokken. De politiek is vooral naar de
hoofdwegenstructuur gaan kijken en heeft zich vooral gefocust op verbetering
van de doorstroming. De knelpunten op de regionale wegen dreigen hiermee op de
achtergrond te geraken. Dit laatste is zeker voor Laarbeek een risico. Laarbeek
zal zelf in de buidel moeten tasten als het dit probleem met de brug in Beek en
Donk opgelost wil zien. De kosten zijn niet te verwaarlozen. Maar ja, dat had
men eerder moeten bedenken.
Laarbeek heeft ervoor gekozen om zich wat afzijdig te
houden in de discussie over de Beek en Donkse brug. Of dat wel zo verstandig
was, is de vraag. Als anderen om het hardst roepen dat de situatie om een
oplossing schreeuwt, zoals in het Gemertse gebeurt, en je bent als gemeente
afwezig in de discussie in de gremia die er echt toe doen, ben je, dunkt mij,
niet verstandig bezig.
Vooral niet als je op voorhand weet dat de
investeringen rond de Beekse burg klauwen met geld gaan kosten. Maar wat wil je
als emoties het winnen van het verstand!