dinsdag 5 april 2016



Pensioenen


“ Rond mijn dertigste kreeg ik van mijn vader een boek van de Consumenten­bond over pensioen. Hij, opgegroeid in een tijd dat deaow en het pensioenstelsel eindelijk de grote onzekerheid van de oude dag hadden opgelost, vond dat ik me als moderne losvaste werknemer maar eens moest verdiepen in mijn toekomstige pensioen. Ik heb het boek in de kast gezet en toen ik me er eindelijk eens toe wilde zetten, was het verouderd. Mijn vader vulde tijdens zijn werkzame leven verschillende ‘pensioengaten’ en stierf negen maanden nadat z’n pensioen was ingegaan. Spijt van de extra betalingen had hij niet. ‘Als er mensen zijn die 95 worden, moeten er ook mensen zijn die betalen en maar 65 worden.’
Het liefst had ik me mijn leven lang niet in pensioen willen verdiepen en dat geldt voor de meeste mensen, blijkt uit onderzoek. Maar nu er van alle kanten geluiden klinken om het pensioenstelsel flink op de schop te nemen, vind ik het tijd om m’n tanden erin te zetten. ”

Zo begint Mirjam de Rijk in de Groene Amsterdammer van 17 maart j.l. haar artikel over het Nederlandse pensioenstelsel.  Het is een zeer lezenswaardig artikel geworden. Voor wie belangstelling heeft, hier is het adres: https://www.groene.nl/artikel/zorgen-voor-morgen--2

Zij is niet de enige die zich druk maakt over ons pensioenstelsel. De voorzitter van KBO Brabant, Frans Slangen, trekt ook flink aan de bel. Op de vragen die hij aan de pensioenbazen heeft gesteld, heeft hij slechts teleurstellende antwoorden ontvangen. Zij willen klaarblijkelijk niet het achterste van hun tong laten zien. Ook zich is dat vreemd. Slangen blijft niet bij de pakken neer zitten en gaat onverdroten verder. Dat hoort ook zo.

In de discussie over de herziening van het pensioensysteem komen steeds als punten naar voren dat er te weinig geld in de pot zit en ouderen zichzelf te veel pensioen toe eigenen ten koste van de jongeren. Kreten als “ het pensioen word onbetaalbaar” en “ de pensioenpot raakt leeg ” doen opgeld. Mirjam de Rijk toont in haar artikel overtuigend aan dat dit allemaal niet het geval is. Er zit 1345 miljard in de pot.De reserve is nog nooit zo groot geweest. Vooral door de wettelijk voorgeschreven rekenrente komen de pensioenfondsen in de moeilijkheden. Dus daaraan zal op de allereerste plaats iets gedaan moeten worden.

Het huidige debat gaat echter niet over deze thema’s. De SER buigt zich op verzoek van het kabinet over de keuzevrijheid binnen de pensioenregelingen, over de doorsneepremie en de aard van het pensioencontract. “ Het tijd voor een nationale pensioendialoog 4.0 ”, zo concludeert Mirjam de Rijk. Helemaal terecht!


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185