woensdag 6 april 2016

Communicatie De gemeenten langs de N279 hebben het maar moeilijk met de keuze van het tracé. In Zijtaart maakt de bevolking bezwaar tegen de voorgestelde omleiding. In Gemert pleit wethouder Hoppezak voor een N279 met 2x2 rijbanen; in Helmond zijn de partijen verdeeld over het tracé bij Dierdonk. Ook het Helmondse college lijkt niet met een mond te spreken. In Laarbeek blijft het stil met uitzondering van in Mariahout.Laarbeek heeft – terecht of ten onrechte, dat móet nog blijken- gekozen voor afzijdigheid. Dit met het oog op de problematiek rond de Beekse brug. Laarbeek weet ook wel dat het in regionaal verband geen oplossing wordt gevonden, Laarbeek voor grote financiële lasten komt te staan. En het Laarbeekse college weet ook dat het zuinige Laarbeek dat niet kan opbrengen. Zorg om het Dorp vreest een forse toename van doorgaand verkeer. De voorgenomen afbuiging van de N279 bij Zijtaart naar de A50 vormt een bedreiging voor Mariahout. Zorg om het Dorp denkt dat de nieuwe aansluiting op de A50 bij Zijtaart verkeer 'uitnodigt' om een stuk af te snijden door voor de route door Mariahout te kiezen. De omleiding om Zijtaart levert Mariahout behoorlijk extra autoverkeer op, zeker als ten zuiden van Veghel niets met de N279 gebeurt. Of het allemaal zo’n vaart gaat lopen, is nog lang niet duidelijk.Wel is het zaak om de vinger aan de pols te houden.Er zou gestart moeten worden met een intensieve monitoring van de verkeerstoename op de Mariastraat. Zowel in de richting St.Oedenrode als Zijtaart.Als er een aanzienlijke toename is, wordt het tijd om oplossingen te bedenken. Een omleiding om Mariahout, links óf rechts om, zou wel eens op termijn noodzakelijk kunnen worden. Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of 06 53627185