dinsdag 12 januari 2016







Na enige tijd

Vorige week donderdag verving ik de fractievoorzitter in de commissie Algemeen Bestuur.Marcel van der Heijden was verhinderd. Als zijn plaatsvervanger was mij gevraagd zijn plaats in de commissie in te nemen.

Het was al een hele tijd geleden dat ik in deze commissie was.Ik was wel benieuwd hoe het mij zou bevallen. Eigenlijk viel dat best mee. Ik voelde mij meteen weer op mijn gemak.Wat ik mij voorgenomen had in te brengen, kon ik zonder problemen over het voetlicht krijgen.

Wat mij wel opviel waren een tweetal zaken. De sfeer was anders dan voor twee jaar terug. Er was een latente spanning tussen de coalitie en PNL. Met name bij De Werkgroep voelde ik  een zekere verbetenheid. Elke opmerking vanuit PNL die ook maar enigszins kritisch was, werd ogenblikkelijk geattaqueerd. Overigens niet alleen door De Werkgroep maar ook door de aanwezige wethouders. Ik vond het niet gezond. Het was meer een gekissebis dan een discussie en debat. Of dit voor de coalitie zouden aan de dijk gaat zetten, betwijfel ik.

Het andere punt was de actieve rol in de discussie die de waarnemend burgemeester speelde. Burgemeester Ronnes zette een aantal keren zaken recht en stelde vragen die soms hele discussies opleverden. Ik vond zijn  inbreng veela positief en verhelderend. Soms leidde zijn interventies ook af van het eigenlijke onderwerp zoals b.v het geval was bij zijn vraag over het besloten karakter van de vergaderingen van de Klankbordgroep De Peel 6.1.De antwoorden van de beide vertegenwoordigers van de raad in deze klankbord waren wazig. Toegezegd werd dat het verslag van de bijeenkomst waarin tot deze beslotenheid besloten was,opnieuw aan de raad zou worden toegestuurd .
 Ik  ben benieuwd wat er precies instaat. Het zou mij niet verbazen dat dit nog een staartje krijgt.