woensdag 13 januari 2016

Burgemeester



Laarbeek staat aan het begin van het proces dat moet uitmonden in de benoeming van een nieuwe burgemeester voor deze fusiegemeente. De raad heeft een vertrouwenscommissie ingesteld die bestaat uit de fractievoorzitters. De sollicitaties zijn binnen bij de Commissaris van de Koning. Dus het proces kan starten.

32 sollicitanten, waaronder 6 vrouwen, hebben gereageerd op de oproep. Dit is een redelijk groot aantal. Er kan dus gekozen worden op basis van de opgestelde profielschets.

Misschien dat het verstandig is eens goed kennis te nemen van een onderzoek van de universiteit Van Tilburg dat een  dezer dagen verschenen is. Hierin worden de Nederlandse burgemeester onder de loep genomen. Conclusie van de studie dat het merendeel van de Nederlandse burgemeesters van het mannelijk geslacht zijn en overwegend blank.
 Vrouwen of allochtonen met een ambtsketen zijn er nauwelijks. De Nederlandse burgemeesters lijken allemaal op elkaar: blanke middelbare mannen.
De demografische ontwikkelingen van Nederland lijken welhaast voorbij te gaan aan de 390 burgemeesters die het land telt. Het blijven veelal blanke mannen van middelbare leeftijd die lid zijn van de PvdA, VVD of CDA. „Het lukt maar niet om meer diversiteit in het burgemeesterskorps te krijgen”, concludeert het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) op basis van eigen gegevens. Zo heeft het „kwartet” allochtone burgemeesters „al jaren geen aanvulling gekregen”. Het percentage vrouwelijke burgemeesters ligt al jaren rond de 20 procent. Hun aantal „stijgt slechts in zeer geringe mate”. Onderzoek van de universiteit Tilburg toont bovendien aan dat het percentage vrouwelijke burgemeesters negatief samenhangt met de omvang van een gemeente: hoe groter, hoe minder vrouwen.
Guusje ter Horst (PvdA) zegt:. „Het archetypische beeld dat een burgemeester een kalende man met een ambtsketen is, lijkt wel onverwoestbaar.” De reden dat ze als minister (2007-2010) met het Genootschap van Burgemeesters het ‘Oriëntatieprogramma voor talentvolle zij-instromers’ begon. Dat was bedoeld voor bestuurders zonder politieke ervaring met interesse in het burgemeestersambt. Exacte aantallen van ingestroomde kandidaten zijn niet bekend. Christine van Basten (44), werkzaam bij Maastricht University, lid van D66 maar zonder politieke ervaring, is de meest recente. Ze wordt burgemeester van het Limburgse Beek. Hoogleraar lokaal en regionaal bestuur Klaartje Peters (Maastricht University) is niet verbaasd. „Veranderingen in de samenstelling van deze groep gaan ontzéttend langzaam. En zelfs dat is positief geformuleerd want het veronderstelt dat de diversiteit is toegenomen en verder zal voortgaan. Je kunt je oprecht afvragen of dat zal gebeuren.”

Hoogleraar innovatie en regionaal bestuur Marcel Boogers (Universiteit Twente) wijst op het representatieve aspect. „Het is goed als burgemeesters een betere afspiegeling zouden vormen van de samenleving. Mensen moeten zich kunnen identificeren met bestuurders.” Boogers benadrukt ook de voorbeeldfunctie die de „steeds zichtbaardere” burgemeesters hebben. „Neem Ahmed Aboutaleb. Die is meer dan alleen burgemeester van Rotterdam.” Peters: „Hij is de verbeelding van een droom voor groepen jongeren in heel Nederland. En zelfs daarbuiten. De waarde daarvan is niet te onderschatten.”

Zoals demografische ontwikkelingen het burgemeesterskorps vrijwel onberoerd laten, zo is de politieke herkomst van burgemeesters (gemiddelde leeftijd: ruim 57 jaar) zelfs helemaal niet onderhevig aan de heftige electorale wisselingen sinds Pim Fortuyn. De coalitiepartijen VVD en PvdA mogen in de opiniepeilingen dan al tijden op zwaar verlies staan, in 2015 waren ze wederom de hofleveranciers van nieuwe burgemeesters.
Onder de 38 burgemeesters die vorig jaar werden benoemd, zaten 12 PvdA’ers en 10 VVD’ers. 10 anderen zijn CDA-lid. Daarmee was 84 procent van de nieuwe burgemeesters lid van één van de drie klassieke ‘bestuurderspartijen’. Exact gelijk aan het totale percentage van alle burgemeesters dat lid is van één van deze drie partijen. Ter vergelijking: in de Tweede Kamer bezetten VVD, PvdA en CDA 89 van de 150 zetels (59 procent). In recente peilingen is hun gezamenlijke aandeel 32 procent.
De klassieke oppositiepartijen SP en PVV, in de Kamer goed voor 27 zetels en in de peilingen zelfs voor ruim 50, ‘leverden’ afgelopen jaar daarentegen geen burgemeester. Zoals ze dat nog nooit deden. „Dat PvdA, VVD en CDA de meeste burgemeesters voortbrengen, is het gevolg van het feit dat deze partijen de afgelopen decennia Nederland hebben bestuurd”, zegt Boogers. „Daardoor beschikken ze over veel ervaren bestuurders en daarmee potentiële burgemeesters.” Want raadsleden, die bepalen wie er burgemeester wordt, willen vooral iemand met ervaring, vertelt Boogers.
Burgemeesters van die smaak zijn dan ook relatief schaars. In 2015 kwamen er drie nieuwe D66’ers bij en één GroenLinkser. Van álle burgemeesters is 5 procent lid van D66, tegen 2 procent van GroenLinks. Partijloze burgemeesters zijn helemaal een uitzondering. De bekendste is Annemarie Penn, sinds vorig jaar burgemeester van Maastricht.
Ondanks pogingen om de diversiteit te laten toenemen, is Klaartje Peters somber gestemd over het effect daarvan. „Raadsleden zijn vaak ontzettend behoudend: ze kiezen bij een burgemeester voor de geijkte personen met een voor hen bekende achtergrond. Niet-politici, ook die met ruime bestuurlijke ervaring, komen er zelden tussen.”

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185