donderdag 20 november 2014


De Ruit


Op 17 november heeft minister Schultz een brief geschreven aan de Tweede Kamer over de MIRT. Hierin schrijft zij het volgende over de Ruit:

In het schriftelijk overleg Ruit Eindhoven is aangegeven dat in antwoord op de
motie van de leden Dik-Faber en Van Veldhoven over de Ruit Eindhoven, de
provincie Noord-Brabant in het kader van de project MER de verdere
optimalisaties zal bekijken en daarnaast ook een MKBA voor het
voorkeursalternatief zal gaan opstellen. De onderzoeken zijn dit najaar gereed
gekomen.

Op basis van deze onderzoeken heeft de provincie Noord-Brabant voor een
voorkeursalternatief gekozen. Dit alternatief bestaat uit drie elementen:
1. De verkeersruit Eindhoven - Helmond, bestaande uit een nieuwe 2x2
verbinding tussen de A50 en de N279, en een verbreding van bestaande
N279 Helmond - Asten. Daarbij vinden extra inpassingmaatregelen
plaats waaronder in het Dommeldal en een omlegging om Dierdonk bij
Helmond.
2. Een lokaal pakket voor Veghel, dus geen aanpak van de gehele N279
van Helmond tot Veghel.
3. Een robuustheidpakket A67 Leenderheide - Asten.

Uit de door de regio opgestelde MKBA blijkt dat het voorkeursalternatief
(verkeersruit) een goede economisch-maatschappelijke investering is. Op dit
moment laat ik hier een second opinion op uitvoeren. De MKBA samen met de
second opinion van het KIM worden binnenkort aan uw Kamer toegestuurd.
Aan uw Kamer is herhaaldelijk gemeld dat het aan de provincie is om te bepalen waar de prioriteiten liggen bij investeringen in de regio. De provincie geeft met deze keuze aan dat het voortzetten van de realisatie van de Ruit om Eindhoven voor haar prioriteit heeft. Er worden geen redenen gezien om op de eerder afgesloten bestuursovereenkomst terug te komen.

Op verzoek van gemeenten en maatschappelijke partijen is het plan op
onderdelen beter ingepast. Daarom is in het project een aantal extra
inpassingmaatregelen opgenomen, dat natuur en leefomgeving ontziet. Het
gekozen alternatief zorgt voor een robuuster wegennet in één van de belangrijkste economische regio’s van Nederland, de Brainport Zuidoost Nederland. Hetvergroot de leefbaarheid binnen de steden in het gebied. Het project is een goede maatschappelijke investering.

In het BO MIRT Noord-Brabant is met de regio afgesproken dat er een gesprek
volgt betreffende de keuze voor het robuustheidpakket op de A67. Dit pakket zat niet in eerdere plannen, maar is op verzoek van veel regionale partijen in het voorkeursalternatief opgenomen. De scope van dit robuustheidpakket is nog niet uitgewerkt en daarom kunnen daarover nog geen concrete uitspraken worden gedaan.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185