zondag 18 december 2016



Utopia.


Toevalligheden kunnen het leven aangenamer maken. Het omgekeerde kan overigens ook. Toevallig kreeg ik een deze dagen het boekwerkje Terug naar Utopia van Dirk Tieleman en Geert Heymans in handen kreeg. Het is een soort hertaling van het bekende werk van Thomas More. Dit keer voorzien van commentaren van een aantal Belgische ( Vlaamse ) wetenschappers. Er bleken juweeltjes van overpeinzingen in te staan. Heel verrassend. Vlaamse wetenschappers verrassen mij wel vaker.

De meeste schrijvers die commentaar leverden kende ik niet met misschien een uitzondering, de aimabele oud-voorzitter van de EU, Herman van Rompuy. Mij troffen met name ook de gedachten van Tinneke Beeckmans, Marc Buelens en Rik Torfs, maar van Rompuy spande toch wel zonder meer de kroon.
Wat me vooral trof in de bijdrage van van Rompuy was zijn  over diep gevoelde bezorgdheid over het toenemende cynisme. Door de vele mooie beloftes die niet gestand worden gedaan is het geloof in de grote ideologieĆ«n  en de grote godsdiensten zwaar geschokt. We leven in het tijdperk van het grote ongeduld. Dit is een lastige positie voor politici,die met individuele belangen te maken krijgen en niet meer met het algemeen belang. Dezelfde overwegingen trof ik aan bij Tinneke Beeckmans, de schrijfster van Macht en onmacht. De moderne gevestigde democratie heeft inderdaad een groot probleem.

Nu het jaar 2016 op zijn laatste benen loopt, passen zulke weemoedige gedachten ons wel. Er zijn meer dan voldoende voortreffelijke analyses van de situatie waarin onze wereld zich bevindt. Duidelijk is dat we net als in de 16e eeuw, de eeuw van Thomas More, op een keerpunt staan. Alleen niemand heeft de oplossing in handen. Net als destijds zal het wel weer met vallen en opstaan gepaard gaan. Hopelijk niet met de oorlogen van destijds. 

In deze berichten heb ik mijn focus hoofdzakelijk gericht op de Laarbeekse raad. Steeds meer bekruipt mij het angstige gevoel dat het de raad ontbreekt aan visie.  In dit verband moet ik steeds denken aan het boek Prediker waarin gezegd wordt dat het volk ten onder gaat door een gebrek aan visie. De Laarbeekse raad kent geen echte visionairs. Dit is m.i. ook de verklaring voor het ontbreken van echte kwaliteit in het debat in de raad. Het gaat over alles en nog wat, maar nauwelijks nog over zaken die er echt toe doen. De grote visie en de echte bevlogenheid ontbreken. Dit verklaart waarschijnlijk ook de veelheid aan akkefietjes die zich in de raadszaal van Laarbeek voordoen. Waar visie ontbreekt regeert de armoede.

Nagenoeg alle fracties kijken in de MooiLaarbeekKrant deze week  terug op de behandeling van het voorstel een  Ondernemersfonds in te stellen. Wat opvalt is dat veel van deze artikelen alleen maar ingaan op randverschijnselen. De principiĆ«le vraag komt nauwelijks aan de orde. We zien een raad die moeite heeft om haar verantwoordelijkheid op te pakken. Twijfel aan draagvlak is legitiem, maar mag niet afleiden van de hoofdzaak. En dat deed het afgelopen donderdag in de raad wel.

Gelukkig heeft de coalitie uiteindelijk het collegevoorstel gesteund, al was daar wel een onzinnig amendement van de fractie-ABL voor nodig. De fracties Biemans en PNL stemden op verschillende gronden tegen.

Jammer.