zondag 1 december 2013


Onmin binnen het SRE


Hè, hè, schoot donderdagmorgen door mijn hoofd, toen ons regionaal dagblad voor mij op tafel lag. Van de voorpagina kwam het al op mij af. “ Onmin over samenwerking” stond er in grote zwarte letters. De kop sprong eruit; wat er stond was niet mis te verstaan. Het marcheert kennelijk niet meer binnen het SRE kennelijk. Het wordt steeds moeilijker om afspraken te maken. En afspraken die gemaakt worden, worden heel anders uitgevoerd. In het artikel was ook sprake van onderling wantrouwen en frustraties. Langzaam maar zeker is de samenwerking verworden tot een schijnsamenwerking. De ambitie is weg.Dit belooft weinig goeds voor de nieuwe vorm van samenwerking, in de nieuwe Metropool Regio Eindhoven met de werkplaatsen.

Inhoudelijk verbaasde het mij niets; het verbaasde mij alleen waarom het zo lang geduurd heeft voordat het naar buiten kwam. Voor iedereen was het toch al maanden duidelijk dat het binnen het SRE niet meer liep. Opmerkelijk is ook dat niet de regioraad hiermee naar buiten kwam, maar een groepje van voornamelijk wethouders en een enkele burgemeester dat op dat moment bijeen was op de High Tech Campus in Eindhoven voor een portefeuillehoudersoverleg.

De portefeuillehouders wezen in Endhoven ook met de vinger naar de gemeenteraadsleden. Gemeenteraden in de regio hebben veel te weinig oog voor de ambities van de regio om het economisch belang. Zij kijken vooral naar hun eigen gemeenten.

Ik denk inderdaad dat de portefeuillehouders hier de vinger op de zwakke plek leggen. De crisis werpt iedereen terug op de eigen positie. Dit is natuurlijk de dood in de pot voor de regionale samenwerking. Verstandig is dit niet. Gemeenten als Laarbeek hebben elkaar nodig om de uitdagingen aan te kunnen. Wat in het algemeen opgemerkt wordt over de houding gemeenteraadsleden , gaat niet op voor de Laarbeekse raadsleden: de Laarbeekse raad is pro samenwerking.
.
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185