maandag 9 december 2013


Een confrontatie met ABL en de PvdA over de Peelsamenwerking.


Gisteren schreef ik in deze weblog dat ik in de raadsvergadering gedwongen werd om weer eens ouderwets de trom te roeren en de confrontatie te zoeken met ABL en de PvdA. Vandaag wil ik aan geven waarom dit noodzakelijk was.

Feitelijk ging het om heel verschillende insteken. ABL stelde dat de Laarbeekse vertegenwoordigers in de klankbordgroep vooral de Laarbeekse belangen moesten verdedigen. Volgens mij is dit een verkeerde instelling. Klankbordleden moeten vooral de belangen van alle inwoners van het Peelgebied behartigen. De eigen gemeente als uitgangspunt nemen is de dood in de pot voor de samenwerking. Klankbordleden die als een soort veredelde veldwachter de belangen van de eigen gemeente bewaken, zijn een rem op de samenwerking. Op deze manier gaat het niet werken. De insteek die ABL koos, was me daarom een gruwel.

De PvdA nam in de tweede instantie in een wat merkwaardig opgebouwd betoog het woord democratie in de mond.Ook legde de PvdA sterk de nadruk op de voorwaarde dat alles dicht bij de burger moest gebeuren. Dit schoot bij mij in het verkeerde keelgat, omdat ik de stellingname onvoorstelbaar hypocriet vond, zeker gezien de hele voorgeschiedenis.

Waarom gaan we de Peelsamenwerking aan? Een van de redenen was het onvoorstelbare gedram van minister Plasterk met zijn idee voor de vorming van gemeenten van 100.000 inwoners. Plasterk vond dat gemeenten te klein waren voor de grote decentralisaties die eraan zitten te komen. Dus wordt het bestuur verder van de burger geplaatst. Onbegrijpelijk dat de vertegenwoordigster van de PvdA in de raad van Laarbeek het dan durft te hebben over het bestuur dichter bij de burger. De waarheid is totaal anders. De PvdA vertelde niet het eerlijke verhaal. Vandaar.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185