maandag 1 mei 2017


N279


In veel gemeenten in Zuidoost Brabant die grenzen aan de N279 wordt druk gediscussieerd over de voorstelen van de stuurgroep over de toekomstige inrichting van de N279. Zo zag ik artikelen voorbij komen in het Gemerts Nieuwsblad en een bijdrage van Stijn Smeulders op de website van De weblog van Helmond. Heel gedegen artikelen vaak.

Van de kant van Laarbeek zie of hoor ik nauwelijks iets. In het koor van de verschillende stemmen zwijgt Laarbeek. Zelfs de provinciale plannen voor het onderhoud van de N615 zijn voor Laarbeek kennelijk geen aanleiding genoeg om de discussie over de Beekse brug met alle kracht te heropenen. Laarbeek wacht lijdzaam af. Het lijkt er wel op dat daadkracht ontbreekt.

De N279 is van groot belang voor de doorstroom van het verkeer. In deze regio hebben vooral Gemert-Bakel en Helmond groot belang bij deze weg. Beide gemeente grijpen de discussie over de inrichting van  de N279 dan ook met beide handen aan om hun visie en hun voorkeuren te verdedigen. In deze discussie staat Dierdonk centraal. Alleen Gemert-Bakel lijkt zich druk te maken over de Beekse brug. Alleen zinvolle voorstellen om dit knelpunt op te lossen worden nog steeds niet gepresenteerd. Het blijft dus kommer en kwijl sinds het afschieten van De Ruit.

Wat moet Laarbeek nu doen? Natuurlijk op de allereerste plaats het voorkeursalternatief van de stuurgroep indringend bestuderen en daarbij vooral oog hebben voor de aansluiting op Boerdonk en Gemert-Bakel . In de in te dienen zienswijze zal Laarbeek heel uitdrukkelijk de aandacht moeten vragen voor de situatie bij de Beekse brug. Laarbeek kan dit niet hard genoeg benadrukken. Met betrekking tot de plannen voor de N279 zal dit voor de provincie waarschijnlijk geen verschil maken; voor Laarbeek des te meer. Laarbeek moet de Beekse brug in de picture houden en op dit punt gezamenlijk optrekken met Gemert.

Alleen zo houdt Laarbeek het vuur warm!  


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185