dinsdag 30 mei 2017


Toekomstvisie


De Gemeente heeft een nieuwe toekomstvisie gepresenteerd. Het is een vervolg op de Visie op Laarbeek in2015 die uit  2009 dateert. Directe aanleiding voor het ontwikkelen van een nieuwe toekomstvisie is de bekommmernis van de province over veerkrachtig bestuur in  Brabant. De province wil weten hoe de Brabantse gemeenten aankijken tegen de bestuurlijke problematiek waarmee zij in toenemende mate geconfronteerd worden. De toekomstvisie is het antwoord van Laarbeek deze vraag.

Ik heb de nieuwe toekomstvisie met grote  belangstelling gelezen. De analyze en de conclusions die getrokken worden onderschrijf ik in het algemeen. Een tweetal zaken verbazen mij.

Allereerst de keuze voor  bestuur op lokaal niveau. Erg onderbouwd is deze keuze zeerzeker niet. Het is meer een onwrikbaar uitgangspunt. Aan de zelfstandigheid van Laarbeek mag niet getornd  worden. Ik ben het hiermee eens, maar het moet wel onderbouwd worden. En het heel overtuigend graag!

Een tweede  punt dat mij sterk verbaast, is dat de wijze van gezamenlijk optrekken in de Peel en de regio nauwelijks uitgewerkt wordt. Het be grip goedschaligheid wordt geintroduceerd, maar verder  nauwelijks uitgewerkt.

Jammer!