maandag 3 april 2017


Schoolwoningen.



Ontwikkelingen gaan soms snel; soms zijn ze ook verrassend. Dit laatste is zeker het geval met het  voorstel voor schoolwoningen voor het Commanderij College, waar het ED over bericht. Zelfs toen de agenda voor de commissievergadering Sociaal Domein werd opgesteld wist de gemeente kennelijk nog niet wat in het vat zat. Als agendapunt werd opgevoerd : stand van zaken en planning Commanderij College. We zien wel wat er komt, was toen mijn eerste reactie. Er zijn geen stukken, afwachten dus wat er op tafel komt.

Klaarblijkelijk zijn de ontwikkelingen sneller verlopen dan gedacht en beschikken we nu over een concreet redelijk uitgewerkt voorstel. De ontwikkelde snelheid en het bereiken van overeenstemming tussen de beide partijen, school en gemeente, stemt natuurlijk tevreden. Fijn dat beide partijen er toch nog redelijk snel uit zijn gekomen.

Ik heb het voorstel met grote interesse gelezen. Ook met grote verbazing  want het voorstel roept tegelijk ook veel vragen op. Mijn indruk is dat het Commanderij College de zaken redelijk sterk naar haar hand heeft weten te zetten en dat de gemeente het college gevolgd heeft. In de commissievergadering zullen we inhoudelijk op het voorstel in.

Jammer vind ik dat leerlingenprognoses bij het voorstel ontbreken. Ik zie dat bij het basisonderwijs in Aarle-Rixtel onderzocht gaat worden of scholen samengevoegd kunnen worden; ik lees in het ED over plannen in  Helmond om sportvelden in aantal terug te dringen. En dat allemaal door teruglopende bevolkingscijfers. Heeft Laarbeek en dus het Commanderij College hier geen last van? Welke garantie hebben wij dat de school in de toekomst deze extra ruimte nodig heeft? Deze vraag zeker voor de raadsvergadering beredeneerd beantwoord moeten worden.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185