maandag 1 december 2014


Weinig nieuws


Het was vandaag een beetje lastig om een geschikt onderwerp te vinden voor deze blog. Politiek  Laarbeek  wacht op de raadsvergadering van volgende week. De agenda is zoals gebruikelijk te vinden op de site van de gemeente. De stukken over de nieuwe overeenkomst met woningbouwstichting staan er nog niet op. Naar de inhoud van deze nieuwe afspraken wordt reikhalzend uitgekeken. Nog even geduld dus.

PNL is nog niet uitgemopperd over de vermeende belangenverstrengeling van wethouder Meulensteen. Zijn nevenfunctie bij het ZLTO houdt volgens PNL de kans op belangenverstrengeling in. Tonny Meulensteen gaat overigens functie per 1 januari beëindigen. Uit voorzichtigheidsoverwegingen.

Het college heeft geantwoord op de vragen van PNL.  De letterlijke tekst van de antwoorden heb ik niet kunnen vinden. Waarschijnlijk staan ze op extranet, maar hier kunnen gewone burgers niet bij. De gemeente vergeet dit nogal eens. Ik beschik alleen over de versie die het ED onlangs heeft gepubliceerd. Ik citeer hier wat de krant schreef:

” Partij Nieuw Laarbeek uit in een brief keiharde kritiek op het college van B en W. De partij vindt dat het college de burgers van Laarbeek ‘voor de gek’ heeft gehouden ten aanzien van de nevenfuncties van wethouder Tonny Meulensteen. Het college zou selectief uit een geheim rapport hebben geciteerd. 

Het Laarbeeks college is het volstrekt oneens met de 
kritiek van PNL. 

Vlak na het aantreden 
van Meulensteen als CDA-wethouder kwam PNL met kritiek over zijn nevenfuncties. Zijn werkzaamheden als betaald lobbyist voor de ZLTO zouden niet passen bij zijn wethouderschap. Meulensteen dacht daar anders over. Hij zei dat hij met zijn werk bij de ZLTO ‘nul procent risico’ liep. Om de lucht te klaren vroeg hij het bureau Governance & Integrity een onderzoek te doen naar zijn ‘risicoprofiel’. Het bureau concludeerde dat er ‘formeel-juridisch geen onverenigbaarheden’ zijn geconstateerd, maar Meulensteen gaf vervolgens toch zijn functie bij de ZLTO op. Het onderzoeksrapport is nooit openbaar gemaakt, maar lag wel ter inzage voor de raadsleden. 

Raadslid Bowen Straatman schreef namens 
PNL een brief over de gang van zaken. Hij meent dat Meulensteen met zijn verklaring over de ‘formeel-juridische onverenigbaarheden’ niet de enige relevante conclusie van de rapporteurs van Governance & Integrity naar buiten bracht. Hij legt de nadruk op een andere in zijn ogen ‘zeer relevante conclusie’ van de rapporteurs die inhoudt dat een wethouder ‘wettelijk gezien de taak heeft om actief situaties uit de weg te gaan waar hij beschuldigd kan worden van belangenverstrengeling’. Straatman concludeert dat het college de conclusies van de onderzoe­kers maar deels naar buiten heeft gebracht ‘om er beter uit te komen’. Hij twijfelt aan de integriteit van het college en spreekt over ‘wegmoffelen’. 

Het college zegt zich niet te herkennen in het beeld dat 
PNL schetst. „Wij vinden openheid en transparantie van het grootste belang. Dat hoort bij een zichzelf respecterend bestuur.” 

In een brief aan de gemeenteraad benadrukt het college dat Governance & Integrity spreekt over risico’s op (de schijn 
van) belangenverstrengeling. „Het rapport spreekt niet over feitelijke situaties van belangenverstrengeling.” De onderzoekers stellen dat de wethouder door zijn werk voor ZLTO ‘een verhoogd risico loopt om van belangenverstrengeling beschuldigd te worden.’ Voor Meulensteen was dit reden om met zijn werk voor ZLTO te stoppen met ingang van1 januari 2015. 

Achteraf gezien was het volgens het college wellicht beter geweest als Meulensteen eerder was gestopt bij de ZLTO, maar de wethouder wilde de ZLTO de gelegenheid geven om zijn opvolging goed te regelen. Het college vindt dit verdedigbaar.”


Ik neem aan dat het ED de antwoorden juist heeft weergegeven. Ik twijfel  daar overigens op voorhand niet aan. Wethouder Meulensteen heeft de eer aan zich zelf gehouden en heeft  de opmerking van Governance & Integrity ter harte genomen: de functie bij het ZLTO heeft een verhoogd risico in zich om van belangenverstrengeling beschuldigd te worden. Zelfs deze schijn moet je niet lopen.

Alle goede bedoelingen ten spijt had de wethouder er beter aan gedaan,  zoals het college blijkbaar ook het college nu van oordeel is,dat hij eerder gestopt was bij het ZLTO. Stoppen is geen zwaktebod, maar een voorzorgsmaatregel om zelfs de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.

Die schijn bestaat zodra iemand dit gaat roepen, terecht of niet! Je kunt er te allen tijde maar beter open over zijn. Dat voorkomt veel gedoe . En PNL?  Ach, het doet er niet meer toe wat PNL allemaal doet.  De partij zal snel ervaren dat alleen met een constructieve oppositie er iets te winnen valt. Eindeloos geneuzel en negativisme verveelt iedereen heel snel.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185