zondag 3 november 2013


 

Peel 6.1.


De Stuurgroep Peelsamenwerking, beter bekend als Peel 6.1, had de raadsleden van de zes Peelgemeenten uitgenodigd voor een informatieve raadsbijeenkomst in het auditorium van Unidek in Gemert. Dat de Peelsamenwerking leeft onder de raadsleden was duidelijk uit de opkomst. De opkomst was hoog.

De burgemeester van Gemert-Bakel, Jan van Zomeren , presenteerde de avond. De voorzitter van de Stuurgroep, Helmonds burgemeester Elly Blanksma, hield een algemene inleiding over de voortgang en de stand van het samenwerkingsproces. Zij benadrukte vooral het belang van de samenwerking. Inhoudelijk liet zij voldoende ruimte voor de presentatie door de wethouders Ragetlie en Vereijken. De eerste ging in op de kaders voor de gemeenschappelijke regeling. Hierin wordt uitgegaan van het principe van “one man one vote ” De Stuurgroep gaat uit van een algemeen bestuur bestaande uit 2 collegeleden per gemeente en een Dagelijks bestuur van 6. Er was enige onduidelijkheid over de voorzitter. Op een bepaalde sheet was sprake van een voorzitter gekozen uit de 12 leden van het Algemeen Bestuur; op een ander van een onafhankelijk voorzitter.

Hans Vereijken ging in op de kosten van de samenwerking. Er wordt uitgegaan van een grotere efficiency en kostendaling. Alleen in het begin zullen door aanloopkosten de uitgaven stijgen. Vanuit de aanwezigen werd gepleit om de maatlat voor de kostendaling hoog te leggen. Vanuit het Gemertse werd gesproken over een bezuiniging met een derde. Dit lijk mij vrij hoog en niet reëel met de drie transformatie op komst.

Jan van Zomeren deed het voorstel een klankbordgroep van raadsleden op te richten. De contouren van deze klankbordgroep waren nog vaag. Binnen een week zullende raadsleden de kaders van de Stuurgroep voor de GMR en de  profielen voor de klankbordgroep ontvangen. De raden kunnen dan hun zienswijzen formuleren.
Het was goed dat de Stuurgroep deze bijeenkomst belegd heeft. De geboden informatie was misschien wat mager; de beide inleiders waren niet altijd even zeker van hun zaak. Zij slaagden er in ieder geval wel in de grote lijnen te schetsen. Nu is het wachten op de concrete voorstellen. Zo blijft de vaart er in. En dat moet ook.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

donderdag 31 oktober 2013


 

Armoedebeleid


Toeval of niet. Dinsdagavond stelde het presidium de contouren vast voor de thematische raadsbijeenkomst  over armoede. Deze zal worden gehouden op 16 januari 2014.

Doel van deze raadsvergadering is:
inzicht te krijgen in de omvang en aard van de problematiek;
inzicht krijgen in mogelijke oplossingsrichtingen, mede in relatie tot de participatiewetgeving.
inzicht te krijgen in de effectiviteit van bestaande regelingen (wordt hier gebruik van gemaakt, zijn ze voldoende bekend, hebben ze het gewenste effect).
Aan de hand van de uitkomsten van de bijeenkomst kan een herijking van het armoedebeleid plaatsvinden in commissie en/of raad.

In het ED van donderdag stond een heel artikel over armoede in Nederland. In dit stuk werd vooral aandacht besteed aan de hulpverlening door de kerken. De hulpvraag die bij de kerken binnenkomen vertonen een stijgende lijn. Nieuwe groepen doen in toenemende mate een beroep op de kerk, met name zzp’ers en mensen wiens huis onderwater staat.

Het artikel is geschreven naar aanleiding van het rapport Armoede in Nederland 2013. Dit is te downloaden op de site van de krant ( www.ed.nl/binnenland )

In het rapport zag ik de volgende aanbevelingen voor lokale overheden:

Aanbevelingen voor de lokale overheden
Verbeter de gemeentelijke dienstverlening. Investeer in laagdrempelige
en persoonlijke dienstverlening. Vermijd ingewikkelde formulieren en procedures. Monitor of de digitalisering van de dienstverlening niet drempelverhogend werkt.
Verlaag de wachttijd bij het aanvraag van uitkeringen en maak het verstrekken van voorschotten soepeler.
Organiseer een noodfonds of ondersteun een noodfonds van
derden c.q. diaconale organisaties, zodat bij acute financiele
nood snel geholpen kan worden.
Ontwikkel een lokaal armoedebeleid waarbij de financiele
positie wordt versterkt van groepen die langdurig afhankelijk
zijn van een sociaal minimum en geen perspectief hebben op
werk of voldoende lonend werk.
Maak standaard gebruik van het instrument ‘armoede effect
rapportage’, zodat bij elke nieuwe maatregel op alle beleidsterreinen
vooraf en achteraf getoetst wordt of deze (de kans
op) armoede vergroot.
Investeer in preventie om de schuldenproblematiek te verminderen
en te voorkomen. Werk daarbij samen met vrijwilligersorganisaties.
Een toenemend aantal diaconale organisaties is betrokken bij het interkerkelijk initiatief SchuldHulpMaatje,waarbij mensen in schulden begeleid worden.
Investeer in de samenwerking met diaconale organisaties,
belangenorganisaties, burgerinitiatieven en inloophuizen en
schep voorwaarden waardoor zij in staat zijn adequaat en met
de gewenste kwaliteit hun werkzaamheden te verrichten. Dat is
een investering die ook rendement geeft. Geef deze partijen meer
invloed op de ontwikkeling van het gemeentelijke armoedebeleid.

Handvaten voor de discussie? Zeer zeker. En vooral na de gemankeerde discussie in de begrotingsvergadering over de  van de PvdA. Had Mevr. Buter maar sterker de nadruk gelegd op de bedoeling van de staatssecretaris. Klijnsma  deed immers in haar armoedebrief  een beroep op de gemeenten om het geld bij voorrang in te zetten voor kinderen uit arme gezinnen. De staatssecretaris wees de gemeenten op een recent advies van de Kinderombudsman om een kindpakket samen te stellen. Daarin moeten dingen zitten als vervoer, een bibliotheekpas of zwemles. 26 gemeenten hebben al laten weten een dergelijk pakket te gaan maken.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


woensdag 30 oktober 2013


 

Ledenvergadering Rabobank


Afgelopen maandag was de ledenvergadering van Rabobank Peel Noord in de tennishal van D’n Oude Toren in Beek en Donk, die voor deze gelegenheid omgetoverd was tot een vergaderzaal. Ruim  600 leden van de Rabobank Peel Noord waren zoals gebruikelijk naar de bijeenkomst getogen. De organisatie van een dergelijk evennement is de Rabobank wel toevertrouwd. De bank weet perfect hoe zij de leden moet binden.

Inhoudelijk stelt de vergadering weinig voor. De ledenvergadering heeft sinds de invoering van de ledenraad geen directe enkele invloed meer op het beleid. Nu kunnen  de leden de succesverhalen van de bank aanhoren en eventueel een paar vragen stellen. Maar ook in verband met het programma niet teveel.

De directeur van de bank hield een goed verhaal over de jaarcijfers 2012 en de vooruitzichten voor 2013. Deze laatste zijn niet zo rooskleurig. Er wordt gerekend met een winstval van ruim 20%. Zo bleek uit zijn verhaal. Ook de berichten in de pers over de Rabobank zijn niet meer zo positief als ze eerder waren. Er zijn iets teveel affaires. Dat is jammer en doet de bank geen goed. Gisteren werd bekend dat Piet Moerland, de bestuursvoorzitter van de Rabobank, vroegtijdig met pensioen gaat in verband met het Likorschandaal en met onmiddellijke ingang terugtreedt. De Rabobank is in zwaar weer beland, omdat het bestuur de zaken niet goed geregeld had. Teveel vertrouwen,waar toezicht vereist was. Nu zit de bank met de gebakken peren.

Spreker in het tweede gedeelte was dit jaar Peter Swinkels , oud- directeur van Bavaria en voorzitter van de Zeeuws-Brabantse  Werkgeversvereniging (BZW ). Hij gaf zijn visie op de economische ontwikkelingen, speciaal in de regio. Hij deed dat op zijn bekende wijze: direct, humorist en gefocust op een  paar kerncijfers. Zijn advies aan de banken en ondernemers: kijk meer maar de commerciële capaciteit, de aanwezige kennis en de socialibiliteit dan naar de kale balanscijfers. Zijn oproep: verhoog de belastingen niet verder en niet meerlasten voor het bedrijfsleven door nog meer regelgeving.
Daar kan ik wel in meegaan.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

dinsdag 29 oktober 2013


 

De echte feiten.


In de plaatselijke bladen prijst ABL haar wethouder voor zijn inzet in de Stuurgroep Noordoost corridor. Logisch dat ABL de loftrompet over wethouder van Zeeland opsteekt! Als zijn eigen partij dat al niet deed, wie dan wel? “Dus”, zo besluit ABL haar artikel van vorige week in de MooiLaarbeekkrant en de Laarbeeker, “we kunnen constateren dat wethouder van Zeeland zijn werk goed heeft uitgevoerd, hij gaat voor de leefbaarheid van Laarbeek. U toch ook???? ”

 En passant verwijt ABL het CDA zowat van alles: we zouden ons negatief uitlaten over de rol van de raad en de verantwoordelijke wethouder; we zouden zelf geen enkel concreet voorstel hebben etc. Dit is allemaal wel wat kort door de bocht. Natuurlijk, het CDA is als enige partij in de raad  voor de aanleg van  De Ruit. We pleiten hiervoor al jaren, vasthoudend en constructief. Bij ons geen gezigzag , maar een consequent en onderbouwd  pleidooi voor de weg. Wij hebben in een raadsbijeenkomst  de te volgen strategie onderwerp van  bespreking gemaakt; van ons is het voorstel voor het aantrekken van een strategisch advies. Nog niet heel lang geleden hebben wij een alternatief voorstel gedaan voor een kortere ondertunneling. De verwijten van ABL aan het CDA missen elke grond. Bovendien gaat ABL voorbij aan de essentie van onze kritiek zoals wij die onlangs in een artikel in de plaatselijke bladen nog eens hebben beschreven.

Zelfs in haar eigen brief aan de provincie geeft de gemeente aan dat wethouder van Zeeland tot vier keer toe heeft de gemeente in de stuurgroep bakzeil moeten halen. De gemeente voelde zich, zo schrijft ze zelf in haar brief, als “de vis die door in te stemmen met het Bereikbaarheidsprogramma een fuik in is gezwommen die steeds verder dichtgetrokken wordt en waarbij geen weg terug meer is.” Door star vast te houden aan het Bereikbaarheidsakkoord heeft de gemeente dit over zichzelf afgeroepen. Door de focus op de tunnel en de verdiepte ligging heeft zij geen oog gehad voor de werkelijke problemen die de weg met zich mee bracht. Vooral wethouder van Zeeland moet dit zich aantrekken. Door koppig vast te houden aan het Bereikbaarheidsakkoord heeft hij de mensen op de Heikant en in de Deensehoek en het Achterbos in de kou laten staan.

Over strijden voor het behoud van de leefbaarheid in Laarbeek gesproken? Van Zeeland  had zijn wisselgeld moeten gebruikten. Nu laat hij mensen in de kou staan en reageert hij slechts achteraf. Dit had hij eerder moeten doen en op de geëigende plek, in de stuurgroep.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


maandag 28 oktober 2013


 

Bijeenkomst over de MRE.



Het  SRE heeft in zijn huidige vorm zijn langste tijd gehad. Met het vervallen van de WGR+ status krijgt het SRE een geheel andere positie en wordt het een gewone gemeenschappelijke regeling van de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Deze structuurwijziging is aangegrepen om opnieuw de positie van het SRE te bezien. Al langer bestond er een zekere onvrede over het functioneren van het SRE. Het was een club van burgemeesters geworden met een Regioraad die wel heel erg in de marge opereerde.

Dit alles was aanleiding om zich te bezinnen op de toekomst van de SRE. Ook de verslechterde financiële positie van de aangesloten gemeenten noopten hiertoe. Uiteindelijk is gekozen voor een veel losser verband van samenwerking op een aantal onderwerpen die alle 21 aangesloten gemeenten aangaan. Deze thema’s zijn economie, ruimte en infrastructuur. Een platform van burgemeesters en wethouders gaat hieraan sturen. Een aantal werkpleinen gaat elk een thema verder uitwerken. Voor deze organisatie heeft men, nogal ambitieus, de naam Metropool Eindhoven bedacht.

Ik heb vrij lang mijn twijfels gehad over deze ontwikkeling. De samenwerking waardoor deze regio sterk en groot is geworden, leek op het spel te staan. Sinds de bijeenkomst woensdag in Eindhoven afgelopen woensdag ben ik een heel stuk gerust gesteld. Inderdaad, niet alle taken die het SRE nu vervult, zijn regio-breed. We moeten dit toe willen geven. Concentratie op taken die alle 21 gemeenten wel aangaan, kan de samenwerking verstevigen en op een hoger plan brengen. Daar ben is sinds woensdag van overtuigd geraakt. Prof. Tordoir die in Eindhoven de inleiding verzorgde, maakte in ieder geval mij duidelijk dat de nieuwe MRE perfect past in de netwerksamenwerking die in verschillende sectoren allang werkt.

De discussie in kleinere groepen woensdagavond vloog alle kanten op. Raadsleden hebben zeker nog geen helder beeld over deze vorm van samenwerking en hun rol hierin. Positief was wel dat men in het algemeen openstond voor nieuwe ontwikkelingen, waarbij de raad over het lokale gaat; er een scala aan onderwerpen is waarbij sub-regionale belangen een grote spelen en waarop samengewerkt moet worden en een beperkt aantal regionaal brede onderwerpen waar op het niveau van de 21 gemeenten aan gewerkt moet worden. Waarschijnlijk vaak met andere partners als provincie, het Rijk, onderwijs en bedrijfsleven. In een netwerkvorm dus.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


zondag 27 oktober 2013

Begroting 2014


 

Begroting 2014

 

Afgelopen donderdag kwam de raad van Laarbeek bijeen voor een  reguliere raadsvergadering. Er lag een uigebreide agenda voor met overigens vooral hamerstukken. Het enige bespreekpunt was de gemeentebegroting 2014. De behandeling hiervan was van 7 november a.s. verschoven naar gisteren. Dit om ruimte te vinden voor de behandeling van de Toekomstvisie 2020 Laarbeek. De Toekomstvisie heeft ondertussen veel te lang moeten wachten op behandeling. Dit is jammer.


Op de raadagenda stonden vooral hamerstukken. En het waren niet de minste. Onderwerpen als de Veiligheidsregio, de reactie van de gemeente op het rapport van de commissie Huijbrechts, het beleid met betrekking tot reststroken stonden hierbij. Door het inspreken van een inwoner uit Aarle-Rixtel werd dit punt alsnog een bespreekpunt. Op het voorstel zelf werd inhoudelijk echter niet in gegaan 

De raadsvergadering  stond in het teken van de begroting 2014. Erg spectaculair was de begroting niet. Dat had natuurlijk zijn effect op de behandeling. De verschillende fracties hadden vooral oog voor allerlei details. Alleen de PvdA en De Werkgroep slaagden er enigszins in een samenhangend thema er aan te verbinden. De PvdA vond dit in het armoedebeleid; De Werkgroep schoof het thema duurzaamheid naar voren. Beide partijen dienden een motie in. Dit leidde tot heel veel woorden zonder dat het tot een concreet resultaat leidde. Uiteindelijk werden beide moties ingetrokken. Voor een gedeelte kwam dit omdat de moties niet goed doordacht of te eenzijdig van focus waren. De PvdA wilde het extra geld alleen besteden aan armoede bij kinderen. Het kabinet heeft een bredere doelstelling voor ogen: de toename van de armoede in zijn algemeenheid bestrijden. De Werkgroep wilde dat in de kadernota 2014 en de begroting 2015 duurzaamheid centraal zou staan. Dit leek op regeren over het graf heen. Het kwam bij niemand opdat dit voorstel eigenlijk in de portefeuille van de informateur thuishoort.

Terugkijkend op de begrotingsbehandeling zie ik dat alle partijen grote zorgen hebben over de financiële gevolgen van de grote transities die op stapel staan: de participatie, de jeugdwet en de zorg. Allemaal maatregelen die in 2015 hun beslag moeten krijgen. Iedereen schrikt ervan en lijk terug te deinzen voor de gevolgen. Waarom kwam niemand op het idee om het jaar 2014 – het voorbereidingsjaar voor de transities – te gebruiken om alvast financiële ruimte te creëren om dadelijk bij de invoering de eerste problemen op te vangen, die er ongetwijfeld zullen komen? Het lijkt mij een heel logische gedachte. Tonny Meulensteen die voor het CDA de begrotingsbehandeling voor zijn rekening nam, probeerde bij herhaling in de begroting door beleidswijzigingen financiële ruimte te vinden voor structureel nieuw beleid. Concreet leverde dit in de vergadering weinig of niets op. Het leek erop dat er in de raad geen gevoel voor was.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


woensdag 23 oktober 2013


 

Bijeenkomst over  de MRE.


Gisteren, woensdag 23 oktober, werd ’s avonds een bijeenkomst georganiseerd voor gemeenteraadsleden over de Metropoolregio Eindhoven. Deze bijeenkomst was de invulling van wat voorheen de regiodag genoemd werd. De bijeenkomst van gisteren was bedoeld om gemeenteraden onderling van gedachten te laten wisselen over de Metropoolregio Eindhoven, die in de plaats gaat treden van het SRE.

“ In de uitnodiging voor deze bijeenkomst was het volgende te lezen:
 In de Metropoolregio Eindhoven gaan 21 gemeenten op een andere manier samenwerken. Innovatie van de samenwerking is nodig, de uitdagingen van de toekomst vragen om andere oplossingen.
De samenwerking moet snel en flexibel zijn om in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen. Ieder draagt vanuit zijn eigen kracht bij aan het succes van de regio. Het is vooral een samenwerking van ‘doen’ en niet van ‘praten’. Samen behalen we onze doelen, we zetten samen de schouders eronder om de een collectieve ambitie, een gezamenlijk toekomstbeeld, te bereiken.
De gemeenteraden van de Metropoolregio Eindhoven hebben een belangrijke positie in de nieuwe manier van samenwerken. Daarom willen we graag met u hierover van gedachten wisselen tijdens een Metropoolregio-avond: hoe werken we samen in de Metropoolregio Eindhoven en wat is de rol van de gemeenteraden?”

Velen hadden gevolg gegeven aan de uitnodiging en waren naar Eindhoven getogen. De opkomst was redelijk, maar niet overdreven groot. Laarbeek was zoals gebruikelijk goed vertegenwoordigd. Ik zag de burgemeester, Thecla Luijben, 2 raadsleden van PNL en 2 van De Werkgroep. De bijeenkomst begon na het welkomstwoord van Ria Engels en Rob van Gijzel, met een inleiding van Prof.dr. Pieter Tordoir van de Universiteit van Amsterdam en Ruimtelijk Economisch Atelier Tordoir over de samenhang in de regio Zuidoost-Brabant. Tordoir is de laatste tijd een graag geziene gast op bijeenkomsten van het SRE. Dit naar aanleiding van zijn onderzoek naar de samenhang van de regio. Ik vond zijn bijdrage dit keer iets minder pakkend dan enkele weken geleden in het Evoluon.

Vervolgens werd er in werkgroepen uiteen gegaan. Vragen waren: wat is de rol van de gemeenteraad in de Metropoolregio Eindhoven? Wat heeft de gemeenteraad nodig om een rol te spelen in de Regionale  en hoe schakelt de gemeenteraad tussen regionaal en lokaal belang?

Vervolgens was er volgens het bekende recept een plenaire afsluiting. Dit keer verzorgt door de burgemeester van Helmond, Elly Blanksma. Zij deed dit voortreffelijk.
Binnenkort kom ik zeker op de inhoud van de discussie terug.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185