maandag 10 december 2012



 

SRE


De berichten in de media over de meningsverschillen in het portefeuillehoudersoverleg van Algemeen Bestuur  van het SRE van vorige week hebben tot heel veel verschillende reacties geleid. De ruzie onder de burgemeesters laat de regio niet onberoerd.

In het ED van vorige week  zaterdag staat een opiniestuk van de fractievoorzitters van D66 uit de regio. Hierin halen zij het voorbeeld van de Drechtsteden weer van stal. Natuurlijk, het valt te prijzen dat deze fractievoorzitters begaan zijn met de democratische legitimiteit van de besluiten die in en namens de regio genomen worden. Of het voorbeeld van De Drechtsteden nu wel het adequate antwoord voor  de brainportregio is, waag ik te betwijfelen. Deze overstijgen m.i. de problematiek waar de Drechtsteden voor staan.

In het ED van vrijdag j.l. staat een opiniestuk van Peter Swinkels, waarin hij de spijker op de kop staat; binnen de regio hebben we geen behoefte aan burgemeesters die ruzie maken. Het laatste waar we nu behoefte aan hebben is een rollebollende overheid!

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

zondag 9 december 2012



 

Samenwerking


In haar weblog op de site van de gemeente Helmond beantwoordt Elly Blanksma vragen van inwoners. Met instemming las ik haar opmerkingen over regionale samenwerking.
 Op de vraag: Zoals u weet is het huidige kabinet voornemens gemeenten die onder de 100.000 inwoners hebben samen te voegen. Hoe staat u hierin als burgemeester? Kiest u voor het defensief of gaat u proactief in gesprek met de gemeenten als Gemert-Bakel, Laarbeek, Nuenen en Geldrop-Mierlo om te komen tot een grote gemeente aan de noordoost kant van het SRE gebied? antwoordde zij:

" Ik ga voor samenwerking. De regionale functie van Helmond is onmiskenbaar. De zes Peelgemeenten Deurne, Asten, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel en Helmond verbinden samen stad en platteland. Natuur en cultuur. Agrarische- en maakindustrie met kennis en innovatie. Er komt veel op gemeenten af. We moeten met minder geld meer taken vervullen. De kwaliteit handhaven. Dit vraagt om een efficiëntere overheid. Dat kunnen we realiseren door het maximale uit ‘samen’ te halen. In dit gebied wonen 210.000 mensen en het is 500 km2 groot. Dat is qua oppervlakte 6 keer zo groot als Eindhoven. Ik ben bereid om samen met alle bestuurders hierin te investeren. Ik voel als burgemeester van Helmond een bijzondere verantwoordelijkheid voor de samenwerking met de Peelgemeenten."
De keuze voor samenwerking met de Peelgemeenten die Blanksma hier uitspreekt is belangrijk en luidt een nieuwe periode in. In het verleden maakte Helmond onder Jacobs wel eens andere keuzes.
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

donderdag 6 december 2012



 

Afscheid griffier


Gisteren hebben we afscheid genomen van Tinie van der Aa als griffier van Laarbeek.
Als nestor van de raad heb ik bij zijn afscheid het volgende gezegd:

Afscheid van Tinie van der Aa

Voorzitter,
Dames en Heren, leden van de raad van de gemeente Laarbeek,
Beste genodigden en belangstellenden
Familieleden
Mevr. van der Aa

Beste Tinie, 

Graag richt ik, beste Tinie, enkele woorden tot jou bij gelegenheid van je afscheid als griffier van de zelfstandige en autonome gemeente Laarbeek en jouw aanstaande pensionering. Ik doe dit namens de raad op verzoek van het presidium als waarnemend voorzitter.

Toen ik gisterenavond aan dit woordje begon en voor mezelf de punten opschreef waar ik het over wilde heb, sloeg mij de schrik om het hart. Plotseling flitste door mijn gedachten de herinnering aan een artikel dat ik onlangs in de krant las. “Wat een klooijo ben je toch dat je hier niet eerder aan begonnen bent! ”dacht ik. Het krantenartikel had immers voor mij een waarschuwing moeten zijn. De krant prees Clinton om zijn toespraak die hij gehouden had op de democratische conventie in augustus van dit jaar, waar hij magistraal de vloer aanveegde met de republikeinen. Op het festival “De 24 uur van de Reclame ”in Amsterdam waar hij deze maand tegen een waarlijk vorstelijk honorarium de key-note spreker was, zei comeback kid Bill Clinton dat hij over zijn conventiespeech weken had gedaan.”Je weet toch, “ zo zei hij “, dat de fact-checkers nu een enorme invloed hebben. Hij moest dus van A tot Z kloppen! “ Had ik me dit maar eerder gerealiseerd, dacht ik gisterenavond. Er was immers geen tijd voor fact-checking om me te wapenen tegen een raadszaal vol die het op onderdelen het allemaal beter weten dan ikzelf. Toen ik me dat realiseerde, beste Tinie, begreep ik beter dan ooit tevoren, waarom jij heel vaak tot het allerlaatste moment wachtte om berichten naar raadsleden te sturen. Je verstuurde zet pas als je absoluut zeker van de inhoud was of als de deadline geen uitstel meer verdroeg. Dat je daarbij in de hektiek van het late moment wel eens een keer vergat ook de bijlage met de echte inhoud mee te sturen, zij je vergund. Oeps schreef je dan in het aansluitende mailtje: “de bekende computerfout. Hierbij de beloofde bijlage.” Op dat moment vergaven wij je het.

Dames en heren, ik heb de tekst van deze toespraak uitgeprint. Ik wil niet het risico lopen dat Tinie onlangs liep op de laatste bijeenkomst van het regionale griffiersoverleg. Vol trots vertelde hij daar zijn collega griffiers dat Laarbeek begonnen was met papierloos vergaderen  en dat alle stukken via de Ipad aan de raad werden aangeleverd. Toen hij zijn Ipad wilde opstarten, weigerde het apparaat zijn diensten. De stukken voor het griffiersoverleg kon hij niet aan. Toen hij dat vorige week vertelde, dacht ik bij mijzelf dat zal mij niet overkomen. Vandaar dat ik uitga van de papieren versie. Safety first!

Dames en heren, in de uitnodiging die U voor vandaag ontvangen heeft, stond  het heel staccato neergeschreven: “ Na 44 jaar in overheidsdienst, waarvan ruim 41 jaar in Laarbeek en 9,5 jaar daarvan als raadsgriffier, gaat de heer M.H.C.M van der Aa met ingang van 1 januari 2013 met pensioen ” In één zin wordt een heel arbeidzaam leven samengepakt. “ Na 44 jaar in overheidsdienst, waarvan ruim 41 jaar in Laarbeek en 9,5 jaar daarvan als raadsgriffier” Die zin is de samenballing van bijna een halve eeuw lang werken, van aanpakken en berusten, van vallen en opstaan, en natuurlijk ook van vreugde en de counterpart hiervan … verdriet en spijt, als iets niet lukte; van proberen het voor de mensen beter en aanvaardbaarder te maken. Ik denk dat Tinie dit de afgelopen jaren op zijn manier met volledige inzet steeds gedaan heeft. Met inzet van zijn gehele persoonlijkheid en de aanwezige capaciteiten. Dat verdient, dames en heren, ons respect en onze waardering.

Tinie is de man die hij is. De wijze waarop hij de telefoon aanneemt verraadt zijn persoonlijkheid al. Het is geen vlugge oppervlakkige begroeting. Nee, aan de andere kant van de lijn klinkt het heel duidelijk helder. “ Met Tinie van der Aa “ zo beantwoordt hij met zijn sonoor stemgeluid steevast de telefoon; altijd klaar voor een verantwoord antwoord. Geen spoor van enige gehaastheid, altijd alle tijd en aandacht. Tinie is consciëntieus, altijd open en welwillend en vooral accuraat met een stevige neiging tot perfectionisme. Met oog voor stijl en decorum. Haastige types onder ons kon hij hierdoor wel eens onbedoeld tot wanhoop en irritatie brengen. Het verstoorde zijn gemoedsrust allerminst. Goed werk heeft immers tijd nodig, was immers de stelregel die hij tot habitus verhief.

Ik ben Tinie op mijn pad voor het eerst tegengekomen toen hij al gemeentesecretaris van de gemeente Beek en Donk was, secretaris van het tuindorp Beek en Donk zoals het zich in die tijd trots en fier presenteerde. Tinie was de opvolger van de legendarische secretaris Wouters.

Intensiever heb ik Tinie leren kennen in de tijd van de voorbereiding op de vrijwillige fusie van de drie gemeenten Aarle-Rixtel,Beek en Donk en Lieshout. Ik mocht destijds voorzitter zijn van de commissie die de voordracht voor de nieuwe gemeentesecretaris van het nieuwe Laarbeek moest opstellen. Het is een vreemde speling van het lot dat van de twee interne kandidaten voor het secretarisschap van toen vandaag de ene afscheid neemt en de andere uitgerekend vandaag start als nieuw raadslid van de raad van de gemeente Laarbeek. “ Het kan verkeren” zeg ik Brederode maar na.

In de jaren voor de invoering van het dualisme in gemeenteland heeft Tinie zich intensief met de voorbereiding van deze hervorming bezig gehouden. Achteraf gezien kondigde dit zijn overstap van secretaris naar griffier al aan. De voorbereidingscommissie die door de raad hiervoor ingesteld was, stond hij met raad en daad bij. Het onderwerp had zijn interesse. Gevolg was dat de invoering van het dualisme in Laarbeek nagenoeg rimpelloos verliep. Dat Tinie vrij kort daarop besloot het ambt van secretaris te verruilen voor het raadsgriffierschap wekte dan ook geen al te grote verbazing. Ik denk dat dit besluit voor Tinie het meest wijze besluit was dat hij kon nemen. De functie van griffier paste hem perfect. Het was ook het beste besluit voor Laarbeek. De raad van Laarbeek kreeg in zijn persoon een  griffier die deze nieuwe functie in gemeenteland vorm en inhoud wilde geven. Dat heeft hij de afgelopen jaren dan ook gedaan. Hij heeft de fundamenten gelegd voor het griffierschap in Laarbeek. Vanuit een juridische setting en met een open oog voor politieke relevantie heeft hij de functie uitgebouwd tot een onmisbaar instrument voor de raad. De dienstbaarheid aan de raad stond bij hem steeds voorop. Alle raadsleden waren voor hem gelijk. Hun vragen waren zijn vragen. Bijna automatisch heeft hij bij raadsleden natuurlijke autoriteit en gezag verworven. En vanzelfsprekend respect. De functie van griffier staat in Laarbeek als een huis. Dat is grotendeels de verdienste van Tinie.

In ons land blijkt het bijna onmogelijk om veranderingen aan te brengen in het staatsbestel. Hier wordt eindeloos gepraat over aanpassingen en wijzingen. Het einde van het liedje is meestal dat er uiteindelijk toch van afgezien wordt en het Huis van Thorbecke niet gerenoveerd wordt. Bij het dualisme was dit echter anders. Binnen een jaar werd het geesteskind van Douwe Jan Elzinga tot wet verheven en ingevoerd; het college werd op afstand van de raad geplaatst. De raad kreeg drie kerntaken: controleren, kaderstelling en volksvertegenwoordiger. De raad zou op hoofdlijnen gaan besturen.

In grote lijnen is dit overal in gemeenteland wel min of meer praktijk geworden. Het besturen op hoofdlijnen blijkt voor politici nog steeds een heel lastige te zijn. We zien een enorme toename van beleidsvrijheid van het college, het bereik van wat onder uitvoering wordt verstaan is de laatste jaren enorm uitgedijd. Het primaat van de raad bestaat in theorie nog altijd; de werkelijkheid is echter een stuk genuanceerder.
Het beeld van het dualisme is in de afgelopen 10 jaar sterk aan verandering onderhevig geweest. De bevlogenheid van bij de start heeft plaats gemaakt voor realisme. We zien dat overal, ook in Laarbeek. De wild slaande slinger van 2002 is langzaam maar zeker tot rust gekomen. Het dualisme is de grootste hervorming van ons staatsbestel sinds de invoering van het algemeen kiesrecht in 1919.

De grootste uitdaging voor het dualisme vandaag de dag is door de crisis en de dalende inkomsten van de gemeenten veel ingrijpender: we staan als raad voor de immense opgave hoe kunnen we als raad  de bevolking enthousiast maken om zelf de handen uit de mouwen te steken, om actief te willen zijn voor hun buurt, wijk of vereniging. Niet meer het individualistische zelfredzaamheid  moet voorop staan, maar de collectieve samenredzaamheid. Dit gaat veel verder dan participatie. Het is een kanteling in het denken, de nieuwe bestuursfilosofie van één burger, één plan ,één regisseur, waar we naar toe moeten. Een pro-actieve griffier zou dit, denk ik, als uitdaging moeten oppakken.

Voor deze nieuwe uitdaging hoeft Tinie zich niet meer op te warmen. Hij heeft in de afgelopen jaren de griffierfunctie zo sterk in Laarbeek gepositioneerd dat hij het werk met een gerust hart kan overlaten aan zijn opvolger. Ik denk dat dit het mooiste compliment is dat iemand bij zijn afscheid kan krijgen.

Tinie,namens de raad van harte bedankt voor alles wat je gedaan hebt. Ga genieten van je pensioen. Het ga je goed!

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

woensdag 5 december 2012



 

Stadsvisie Helmond


Volgende week behandelt de gemeenteraad van Helmond de nieuwe Stadsvisie Helmond 2030. Omdat ik bijzonder benieuwd was naar wat in de Stadvisie gezegd wordt over de koers van de regionale samenwerking gezegd wordt, heb ik de tekst van de Stadsvisie maar weer eens een keer opgezocht. Met name ben ik in het licht van de discussie in het SRE over de toekomstige samenwerking van dit samenwerkingsverband bijzonder benieuwd naar de inbreng van de nieuwe burgemeester van Helmond. Mevr. Blanksma heeft in het overleg nog geen standpunt kenbaar gemaakt. Volgens het ED had zij hierover wel vastomlijnde ideeën, maar wachtte zij nog met het kenbaar maken van haar opvatting. Dit laatste kan ik mij goed voorstellen.

In de Stadsvisie is een paragraaf gewijd aan regionale samen werking. Letterlijk staat er in par 3.6:

“ De actuele financiële situatie van gemeenten maakt het noodzakelijk dat ze samenwerken in plaats van concurreren, of het nu gaat om woningbouw, industrieterreinen of voorzieningen op het gebied van zorg, sport, cultuur en recreatie. De schaal van de individuele gemeenten zoals we die in 2012 kennen, is steeds vaker te klein voor de complexiteit waarmee we bij onze gemeentelijke taken te maken krijgen, vooral ook omdat gemeenten steeds méér
taken moeten verrichten. Daarnaast zijn onze inwoners bij keuzes rond wonen, werken en recreëren vaker op de regio gericht dan op een individuele gemeente. Redenen genoeg om in de toekomst nog sterker dan nu in regionaal verband samen te werken. Wat de grenzen van de regio zijn, kan verschillen per samenwerkingsverband.

Gemeentelijke herindeling is hierbij slechts een van de eventuele scheidingslijnen of samenwerkingsmogelijkheden. Als we als gemeenten onderling niet tot voldoende samenwerking komen, bestaat de kans dat we het initiatief uit handen moeten geven aan de Provincie of het Rijk.

Helmond kiest bij regionale samenwerking voor meerdere sporen. Wij willen als
centrumstad verantwoordelijkheid nemen voor de samenwerking in de Peel en samen met de Peellandgemeenten een sterke subregio vormen in Zuidoost-Brabant. Indien de ambitie   om in de Peel te komen tot een sterke subregio niet haalbaar blijkt te zijn, zullen we de samenwerking met Eindhoven en het stedelijk gebied verder uitbreiden. Daarnaast hebben we sowieso al een belangrijke positie in het stedelijk gebied, waardoor we voor de stedelijke vraagstukken in de regio al samenwerken met Eindhoven en de gemeenten in het stedelijk.Die samenwerking zetten we voort.

Samen met de Peellandgemeenten willen we door intensieve samenwerking een
schaalgrootte realiseren waarmee we de burgers van de regio effectief en efficiënt van dienst kunnen zijn. Gemeentelijke taken als maatschappelijke opvang, jeugdzorg, werkplein en Wmo gaan we steeds meer gezamenlijk (laten) uitvoeren. Ook de faciliteiten op het gebied van sport, cultuur en recreatie willen we nadrukkelijker met de Peellandgemeenten afstemmen, zodat we een goed aanbod tegen lage kosten kunnen realiseren. Door het gemeenschappelijk belang voorop te zetten, ontstaat een versterkte sfeer van vertrouwen waardoor we ons als Peel meer als eenheid gaan profileren in regionale samenwerkingsverbanden. ”

De tekst van deze paragraaf in de Stadsvisie stelde mij gerust. Primair kiest Helmond voor de Peelregio. Dat is in  het recente verleden onder Jacobs wel eens anders geweest.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

dinsdag 4 december 2012



 

Verlanglijstje voor de Sint

 


Het bestuur is naar wethouder Briels getogen. Als ik het goed begrijp is dit gesprek teleurstellend verlopen. De wethouder wilde volgens de scouting geen kant op en vond dat de vereniging zelf haar boontjes maar moest doppen. Zelfredzaamheid was wat de wethouder het bestuur voorhield. De tekening die het bestuur bij zich had, hebben ze maar niet meer uit de tas gehaald. Onverrichter zake zijn zij vertrokken.

Alle hoop is nu gevestigd  op wethouder Vereijken. Althans dat tekent het ED op. De collega-wethouder van de voorzitter van de Lieshoutse scouting moet nu de oplossing aandragen. Wethouder Briels is natuurlijk not amused.

Ik heb wel wat sympathie voor de brandbrief van de Lieshoutse scouting. De vereniging heeft in het verleden meer dan voldoende aangetoond over voldoende initiatief te beschikken. Natuurlijk is het verleidelijk om naar de situatie in Aarle-Rixtel te kijken. Maar dat is niet alles. Laarbeek heeft geen duidelijk beleid als het om accommodaties gaat voor jeugd en jongeren gaat. De onduidelijkheid rond OJA bewees dit al. De kwestie van de scouting Lieshout is andermaal een bewijs hiervoor.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

maandag 3 december 2012



 

Op de bres voor  de regio


De berichten in de media over de meningsverschillen in het portefeuillehoudersoverleg van Algemeen Bestuur  van het SRE van vorige week hebben tot heel veel verschillende reacties geleid. De ruzie onder de burgemeesters laat de regio niet onberoerd.

In het ED van afgelopen  zaterdag staat een opiniestuk van de fractievoorzitters van D66 uit de regio. Hierin halen zij het voorbeeld van de Drechtsteden weer van stal. Natuurlijk, het valt te prijzen dat deze fractievoorzitters begaan zijn met de democratische legitimiteit van de besluiten die in en namens de regio genomen worden. Of het voorbeeld van De Drechtsteden nu wel het adequate antwoord voor  de brainportregio is, waag ik te betwijfelen. Deze overstijgen m.i. de problematiek waar de Drechtsteden voor staan.

Op de Weblog van Helmond  schreef Maarten Janssen (D66) ook een stukje over de SRE. Hij schrijft:

“De bestuurlijke organisatie van onze Brainportregio staat weer volop in de belangstelling. Het verdwijnen van SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven) is een aanleiding. Minstens zo belangrijk is het regeerakkoord dat gemeenten wil opschalen tot minimaal 100.000 inwoners.
De discussie komt in een negatief daglicht omdat burgemeesters kissebissen over de positie van hun eigen gemeente. Jammer, want daarmee ontkrachten zij de kans op een nieuwe start in de regio, en wat een kans! Veel bestuurders uit onze regio vinden het de hoogste tijd om de kluwen aan samenwerkingsverbanden te ontwarren en een duidelijk beeld te scheppen.”

Ik deel zijn opmerkingen over de te sterke focus  op lokale overheden als gemeenten en zijn stelling dat de kwaliteit van leven, wonen en werken  niet lokaal maar regionaal bepaald wordt:

“ De bedrijven op de High Tech Campus in Eindhoven, ASML in Veldhoven , Philips in Best, de Helmondse Automotive Campus willen allen hetzelfde: goed opgeleide werknemers, kwalitatieve bedrijventerreinen, doelmatige infrastructuur, goede samenwerking en dat haar burgers wonen in een prettige omgeving .Samen zijn gemeenten sterker, ook de grotere als Eindhoven en Helmond. Dat geldt voor de gemeente als dienstverlener aan de burger en het bedrijfsleven en als lobbyist. Eén stem naar Den Haag en Brussel versterkt onze boodschap.”

Belangrijk is dat met name vanuit de 2 grote gemeenten het belang van het spreken met een stem wordt ingezien. En inderdaad: Eén stem naar Den Haag en Brussel versterkt onze boodschap. We moeten niet gaan steggelen over wie als woordvoerder mag optreden. Dat is toch te gek voor woorden!

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

zondag 2 december 2012



 

Oogschellen


Op de bijeenkomst van de beide gemeenteraden van Gemert-Bakel en Laarbeek werd mij gaandeweg iets duidelijk. De krantenberichten over de clash in het SRE waren andermaal een bevestiging hiervan. De ontwikkelingen met betrekking tot de gemeentelijke samenwerking met Gemert en de worsteling van het SRE met zijn bestaansrecht gaan grotendeels buiten de raden om. Het worden autonome processen, waar alleen de colleges de ins en outs van kennen en deze in onvoldoende mate delen met hun raden.

Heel sporadisch wordt in de commissie Algemeen Bestuur bij gelegenheid iets gezegd over de samenwerking met Gemert-Bakel. Meer dan mededelingen zijn het vaak niet. Principiële discussies over de samenwerking komen niet van de grond en worden zelfs niet aangekaart. Heel veel stukken die in het overleg geaccordeerd worden, kennen we als raad niet, eenvoudigweg omdat zij ons niet worden aangeboden. Er zijn documenten over uitgangspunten, randvoorwaarden, zelfs een evaluatie, waar wij zelfs het bestaan niet van kennen. De conclusie kan niet anders luiden dan dat de communicatie naar de raden belabberd is.

Beide raden zijn in de afgelopen jaar maar één keer bij elkaar geroepen. Dit was ruim 4 jaar geleden in 2008. De bijeenkomst van afgelopen woensdag was de tweede bijeenkomst. Het gehele proces heeft zich buiten de raden om voltrokken. Het college had  op basis van de actieve informatieplicht de raad beter en vaker moeten informeren. Overigens moet de raad ook zelf de hand in eigen boezem steken: een zelfbewuste raad had dit nooit zo laten passeren!

Op dit moment moeten de colleges wel naar de raden, omdat de tijd aangebroken is de samenwerking te formaliseren. Hiervoor moeten dienstverleningsovereenkomsten afgesloten worden en – belangrijk, want daar gaat de raad wel over- er moet een structuur gekozen worden. Hierbij wordt op dit moment gekozen voor de lichtst mogelijke vorm, een gemeenschappelijke regeling.

Ik vind dit overigens onverantwoord laat. Het past in de losse bestuursstijl van Gemert-Bakel, waar men zaken op zijn beloop laat en veel minder naar mijn idee in die van Laarbeek, waar wij alles liefst vooraf geregeld willen hebben – om verrassingen te voorkomen.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185