woensdag 30 november 2016


Participatie in allerlei gedaanten


Er is bijna geen gemeente in dit land die niet experimenteert met het stimuleren van nieuwe vormen van betrokkenheid van gemeente en bewoners. We zien van alles voorbijkomen:  cocreatie, een wijkbedrijf, veranderlabs, initiatievencafé's, burgerpanels, een coöperatieve wijkraad etc. Er worden meer én andere mensen actief in buurt- en stedelijke netwerken.

Maar moet de gemeente nu meer mensen betrekken bij hun leefomgeving, of moet uiteindelijk de gemeente zelf aan zet zijn? We stellen meestal de relatie burger-overheid centraal in de participatie-discussie, en concluderen dan dat daar de beroemde ‘kloof’ zit. Met de beroemde participatieladder uit proberen we de ‘kloof’ te overbruggen.

Het woord kloof benadrukt een statisch wij & zij, en laat daardoor weinig ruimte voor jij & ik. Ligt de werkelijke opgave niet het bruggen bouwen tussen burgers onderling? Want is daar, tussen groepen burgers, niet langzamerhand de werkelijke kloof ontstaan? We leven allemaal in onze veilige eigen bubbel, en omringen ons met ‘ons soort mensen’. Hoogopgeleide en goedverdienende mensen komen weinig meer in contact met mensen die het minder goed hebben.
  
Hier is dus een wereld te winnen. We zijn verleerd werkelijk naar elkaar te luisteren en ons de wereld van anderen te verdiepen. Dat vraagt om argwaan, competitie en onbegrip achter je te laten, en werkelijk de dialoog met de ander aan te gaan. Dat brengt ongetwijfeld ongemak en conflict, maar uiteindelijk ook begrip en nieuwe perspectieven. Veel vraagstukken waarvoor we naar de overheid kijken, zijn vooral vragen die we als burgers onderling moeten zien op te lossen. Volksvertegenwoordigers, bestuurders en ambtenaren kunnen een belangrijke rol spelen in het verbinden van groepen. Overigens zie ik steeds meer burgerinitiatieven die dat ook bewerkstelligen en zelfs vaak beter (en leuker, niet onbelangrijk!) dan de overheid het doet.

We moeten bereiken dat mensen weer met elkaar in gesprek gaan, in plaats van voortdurend naar de overheid te kijken. Dat vergt voor de gemeente meedoen in de werkelijkheid van bewoners en dat wat gaande is in buurten. Midden in de gemeenschap staan, en van daaruit definiëren wat je rol is en wat nodig en goed is om te doen. En het mensen mogelijk maken samen de beslissingen over hun leefomgeving te nemen.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

dinsdag 29 november 2016


Schijnbare belangenverstrengeling


Raadsleden worden geacht het algemeen belang van de gemeente te dienen. Zij moeten er voor waken dat zij niet in de knoop komen met particuliere belangen. Dit kan er toe leiden dat zij zich bij bepaalde agendapunten terughoudend moeten opstellen en zich niet moeten in laten met de discussies over dit onderwerp in de raad, al was het alleen maar om te voorkomen dat zij in de problemen komen. Ook de schijn van belangenverstrengeling met voorkomen worden.

Vrij onverwacht speelde deze kwestie vorige week in de Laarbeekse raad bij de behandeling van het Ondernemersfonds. Wethouder Meulensteen en raadslid Mevr Slaets-Sonneveldt kregen te horen dat het verstandiger was hun mond te houden over dit punt om elk idee van belangenverstrengeling te voorkomen. Gevolg was dat de burgemeester optrad als plaatsvervanger voor wethouder Meulensteen en  raadslid Verschuren Mevr. Slaets verving in de commissievergadering.

Op het eerste gezicht leek het allemaal nogal vergezocht. In werkelijkheid was dit niet zo. Raadsleden en wethouders moeten op dit terrein zeer terughoudend zijn. Zelfs iedere schijn van belangenverstrengeling dient vermeden te worden. Door zelf niet aan de discussie deel te nemen werd een discussie over belangenverstrengeling voorkomen. En dat hoort ook zo.

Er is nog wel een probleem. Er is een heel proces van voorbereiding aan dit Ondernemersfonds vooraf gegaan. Hierin heeft wethouder Meulensteen een grote rol gespeeld. De vraag is opgeworpen of hij hier verstandig aan heeft gedaan, ook omdat hijzelf agrarisch ondernemer is en het ZLTO deelneemt aan het Ondernemersfonds. 

Misschien was het verstandiger geweest als men op het gemeentehuis eerder aan het verschijnsel schijnbare belangenverstrengeling had gedacht! Maar ja, beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


maandag 28 november 2016


Ondernemersfonds


In de commissievergadering was de burgemeester die als waarnemend portefeuillehouder optrad, nog heel stellig. Hij verzekerde de commissieleden bij herhaling dat er meer dan voldoende draagvlak was voor het  nieuw in te stellen Ondernemersfonds.. In de commissie zelf was er bij meerdere partijen gerede twijfel over dit draagvlak, maar ja als het college zo stellig was, wie was je dan als eenvoudig commissielid om hieraan te twijfelen.

De ontknoping kwam al heel snel. Maandagavond was er een bijeenkomst met de sportverenigingen over dit voorstel. Dinsdag daarop meldde MooiLaarbeek : College neemt raadsvoorstel Ondernemersfonds in heroverweging. De fracties moesten dit uit de pers vernemen. Natuurlijk waren ze hierover not amused.

Letterlijk schreef de krant:

“ Het college gaat het raadsvoorstel van het Ondernemersfonds in heroverweging nemen. Vanuit de achterban blijkt dat sportverenigingen niet content zijn met de voornemens van een ondernemersfonds. In de collegevergadering van dinsdagochtend is besloten om te heroverwegen of sportverenigingen ook een aanslag op hun OZB krijgen. Dit kan erin resulteren dat er een aangepast raadsvoorstel komt voor de raadsvergadering van donderdag 8 december, waarin er een besluit wordt genomen over het ondernemersfonds.
Ondernemersfonds

Het college is voornemens om per 1 januari een ondernemersfonds gerealiseerd te hebben in Laarbeek. Dit gebeurt in samenwerking met de partijen Centramanagement, Parkmanagement en ZLTO, afdeling Laarbeek. Het ondernemersfonds is voor iedereen die OZB betaalt in de categorie 'niet-woningen'. Zowel de eigenaar als de gebruiker van het pand betaalt. Het bedrag is €30,00 per €100.000,00 WOZ-waarde. Dit moet resulteren in een totaalbedrag van ruim €130.000,00 voor heel Laarbeek.

Sportverenigingen
Het bovenstaande houdt in dat ook sportverenigingen met eigen accommodaties, 29 in totaal in Laarbeek, hieraan bij moeten dragen. Voor de vier voetbalverenigingen gaat dit het meeste geld kosten, met bovenaan Sparta'25, die jaarlijks bijna €300,00 hieraan kwijt zou zijn. Drie verenigingen van eigen accomodaties zijn vrijgesteld, omdat het bedrag voor hen op minder dan €10,00 uitkwam. In totaal zouden de verenigingen goed zijn voor zo'n €1.500,00. Echter zijn de verenigingen niet blij met deze OZB-aanslag, omdat zij de meerwaarde hier niet van inzien.

Heroverweging
Het college wil naar haar achterban luisteren en neemt daarom het voorstel in heroverweging. Burgemeester Frank van der Meijden vertelt: "Wij vertrouwen op onze achterban en willen graag het contact met de verenigingen goed houden. Als blijkt dat zij niet achter dit plan staan en de meerwaarde niet inzien, moeten wij dat heroverwegen. Daarom gaan we dat doen. Dat kan erin resulteren dat ons raadsvoorstel voor de raadsvergadering van 8 december aangepast kan worden." Van der Meijden laat weten dat het sowieso de bedoeling is dat het ondernemersfonds per 1 januari 2017 van start gaat.”

Dat is dus andere koek. In ieder geval bij een aantal deelnemers ontbreek het aan animo.  Dus zal het iets anders .

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


zondag 27 november 2016



Opkomst bij lokale verkiezingen


Bij de tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen voor de nieuwe gemeente Meijerijstad afgelopen woensdag kwam slechts 41% van de kiesgerechtigden naar de stembus. Een uiterst lage opkomst. Gelukkig niet het absolute laagterecord. De opkomst bij de verkiezingen in Den Bosch bij de fusie met Rosmalen was zelfs nog een fractie lager. Een lage opkomst is natuurlijk op de duur funest voor het draagvlak.

Meijerstad, voortgekomen uit een vrijwillige fusie van Veghel, St. Oedenrode en Schijndel, wordt qua oppervlakte de grootste Brabantse gemeente. In het Brabantse staan meer samenvoegingen op het programma. Denk maar eens de gemeente Nuenen, Gerwen, Nederwetten. Een zelfstandig Nuenen c.a. is een gepasseerd station. Daar is op een enkeling na iedereen het ondertussen wel zo ongeveer over eens. Over de te kiezen oplossing lopen de meningen uiteen. Hier liggen verschillende opties. In Nuenen lijkt de voorkeur van de meerderheid van de inwoners uit te gaan naar een fusie met Eindhoven; de andere optie, die blijkbaar de provincie voorstaat, een fusie met Son en Breugel, lijkt weinig kans te maken. De gemeente Son en Breugel voelt er in ieder geval niets voor. Ook de shared services- constructie krijgt weinig handen op elkaar.

Waarom laten het kiezers afweten bij lokale verkiezingen en nemen zij niet de moeite om hun stem uit te brengen? Hiervoor zijn natuurlijk velerlei redenen. Het is ook geen typisch Nederlands verschijnsel. Het komt overval voor. Denk b.v. maar eens aan het referendum in het Verenigd Koninkrijk over de Brexit, waar b.v. de jeugd het op de verkiezingsdag massaal liet afweten. Door een verkeerde inschatting.

Gezien het huidige politieke klimaat mag het niet verbazen dat veel kiezers het met name bij lokale verkiezingen laten afweten en dus thuis blijven. De politiek is daar zelf voor een groot deel schuld aan. Het belang van gemeenten wordt voor burgers minder en minder. Gemeenten schuiven steeds meer taken af. Zij leggen de nadruk op faciliteren en niet meer op zelf uitvoeren. Zij privatiseren in toenemende mate allerlei gemeentelijke taken en willen steeds meer dat burgers zelf zaken gaan uitvoeren, vooral vanuit financiële oogmerken. Hierdoor verschuift de aandacht van de burger van het gemeentehuis naar de wijk of buurt. Wat hebben buurtbewoners nog te zoeken bij de gemeenten en de politiek? Het wordt voor hen steeds meer een ver- van- mijn- bedshow.

Erg bevorderlijk voor het stimuleren van de publieke belangstelling voor de lokale politiek zijn de laatste tijd media ook al niet. Met name de lokale kranten hebben weinig belangstelling voor het reilen en zeilen van de gemeenten in hun verspreidingsgebied. In het Helmondkatern van het Eindhovens Dagblad is de aandacht voor de gemeentepolitiek sinds de samenwerking met Algemeen Dagblad minder en minder geworden. De nadruk ligt erg sterk op incidenten en ” geruzie ” ligt. Heel veel burgers willen hier niets mee te maken hebben. Nogal wiedes.

De lokale politiek zal met deze ontwikkeling iets moeten doen. Langer afwachten kan niet meer. De politiek moet weer interessant en belangrijk voor de burger worden. Misschien zijn herindelingen wel het antwoord.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

woensdag 23 november 2016


Wat gaat er fout?


Het liefst zien we natuurlijk dat in de raad de verhoudingen harmonieus zijn. Dat de neuzen dezelfde richting uitstaan en partijen naar elkaar willen luisteren. Meningsverschillen komen natuurlijk voor. Daar is niks mis mee en moet kunnen.

Bedenkelijker wordt het als partijen niet meer met elkaar door een deur kunnen en in de raad op elkaar gaan afreageren. Als dat gebeurt, beginnen de problemen pas echt.

De stemming in de Laarbeekse gemeenteraad is de laatste tijd erg verzuurd. Dit leidt om de haverklap tot aanvaringen tussen fracties. Soms ligt de aanleiding in persoonlijke opstellingen, soms klaarblijkelijk in oud zeer, dat onvoldoende verwerkt is.

Recent zijn  er in de Laarbeekse raad een tweetal voorvallen geweest die te denken geven. Wethouder Meulensteen kreeg het aan de stok met PNL en weigerde nogal bot inhoudelijk op de opmerkingen van PNL in te gaan. Iets soortgelijks deed de burgemeester als wnd portefeuillehouder in de commissievergadering van algemeen zaken bij de bespreking van  de instelling van een Ondernemersfonds. In de tweede  instantie had hij zoveel herhalingenmoeten aanhoren dat het voor hem wel voldoende was. Hij miste de inhoudelijke discussie en hij weigerde daarom in te gaan op de inbreng van de fracties in de tweede instantie.

Duidelijk is dat er op korte termijn iets moet gebeuren. Nu worden op onbewaakte momenten dingen geroepen die kant noch wal raken. Uit frustratie en zelfs soms uit onbegrip. Zo doorgaan tot maart 2018 leidt alleen maar tot nog meer botsingen. Partijen moeten hoognodig  met elkaar in gesprek. Het liefst onder leiding van een deskundig bemiddelaar van buiten. 


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

dinsdag 22 november 2016


De gemeenteraad heeft geen toekomst



Zo luidde de titel van een studie die Jasper Loots en Piet Hein Peeters enkele maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen van 20124 lieten verschijnen. Ook nu nog is dit boek actueel. Of de gemeenteraden er de afgelopen vier jaar sterker op zijn geworden is nog maar zeer de vraag.

De problemen waarop Loots en Peeters de  hand oplegden, bestaan nog steeds. Formeel staat de raad aan het hoofd van de gemeenten of is de raad, zoals de gemeente Amsterdam het op haar website zei, de baas. Wie maar enigszins thuis op het gemeenthuis, moet lachen als hij dit leest. Tegenover een groot ambtenarenapparaat, een college dat fulltime werkt en wethouders die hoe langer hoe meer specialisten zijn geworden, is een raadslid niet opgewassen. Zijn hebben een grote kennisvoorsprong op gemeenteraadsleden en daarmee in feite de regie. Trouwens de meeste beslissingen worden genomen door woningbouwcorporaties,zorginstellingen en onderwijskoepels.

Loots en Peeters schrijven:

“ De kwaliteit van gemeenteraadsleden in dat kleinere speelveld is cruciaal, willen ze nog enige invloed kunnen uitoefenen. Raadsleden moeten een netwerk van experts om zich heen verzamelen, dat hen voedt. Anders wordt het kennismonopolie van de ambtenaren niet doorbroken. Raadsleden moeten ook hun beperkingen kennen: waarover kun je wel besluiten en waarover niet. En helaas mag je straks over steeds minder zaken mee besluiten.

Er zijn stevige lokale gemeenteraden nodig. Die moeten zorgen voor een snelle aanpassing van hun verkokerde ambtelijke apparaat. Kom op met die integrale aanpak. Een stevige gemeenteraad heeft bovendien de nodige invloed in de landelijke politiek en kan ervoor zorgen dat de lokale stem van goed wordt gehoord bij het gemeenschappelijke beleid in hun regio.”

:

Zo eindigde hun verhaal toch nog redelijk positief. In ieder geval positiever dan Marcel Boogers die schreef:
 
"Raadsleden zitten in de cockpit van een kermisvliegtuigje. Zo eentje waarvan de exploitant bepaalt hoe hoog die gaat en hoe lang het duurt." 

Raadsleden leden zijn vreemde eenden zei de denker des vaderlands, René Gude. Ook niet echt positief.

 Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


maandag 21 november 2016


Ondernemersfonds


Er is de laatste weken enige reuring ontstaan over het voorstel om een ondernemersfonds in Laarbeek te starten. Naast enthousiaste geluiden zijn er ook minder positieve te horen. Het draagvlak zou voornamelijk volgens een aantal opponenten minder groot zijn als voorgesteld wordt.

Wat er van waar is, onttrekt zich aan mijn waarneming. In de commissievergadering was er heel veel aandacht voor. Iedere keer opnieuw kwam het terug, zowel in  de eerste als tweede instantie. Zo vaak zelfs in de tweede instantie dat de burgemeester , de wrnd portefeuillehouder, zijn teleurstelling uitsprak over de voortdurende herhalingen. De commissie maakte m.i. een probleem waar geen probleem is. Natuurlijk er zullen altijd bedrijven en/of organisaties zijn die liever niet bijdragen. Daar zullen we moeten leven, maar om deze groep een soort vetorecht te geven, gaat wel wat ver.

De indruk ontstaat dat de communicatie over het voorstel beter had gekund. Vreemd is dat pas op het laatste moment duidelijk werd dat de bestaande reclamebelasting gehandhaafd blijft. Waarom is onduidelijk, zeker als de kosten voor de reclamebelasting afgetrokken zullen worden van  de bijdrage vanuit de OZB op niet woningen. Volgens mij moet het het een zijn of het ander: een Ondernemersfonds of een reclamebelasting

Ook valt op dat het werkterrein voor het fonds wel heel ruim bemeten is. Waarom perse ook het buitengebied hierbij betrekken? Een wat minder ambitieuze start ware te verkiezen.

Er is in Laarbeek gekozen voor een ondernemersfonds dat gevoed wordt  vanuit de OZB. Het is de vraag of dit verstandig. In veel gemeenten wordt gekozen voor een zgn. BIZ, een bedrijveninvesteringszone. Of er in Laarbeek een afweging is gemaakt en waarom er gekozen is voor een ondernemingsfonds, gevoed vanuit de OZB, kan ik vanuit de stukken niet opmaken. Ook in de commissievergadering bleef dit punt onder de oppervlakte. PNL bracht het wel ter sprake; het echte antwoord kwam er echter niet.

En dan is er nog de integriteitskwestie. Op zijn minst een wethouder en een enkel raadslid zouden belang hebben bij het ondernemersfonds. Een zaak van echte of schijnbare belangenverstrengeling. Het lijkt mij ver gezocht. Natuurlijk is het in dit soort situaties verstandig om elke schijn van belangenverstrengeling te vermijden. Laarbeek heeft dit afgelopen donderdag gedaan.
  

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185