woensdag 31 oktober 2012



 

Begroting 2013


Wat tijdens de begrotingsvergadering opviel was hoe weinig geëngageerd betrokken partijen omgingen met deze begroting. Ze roept geen begeestering op, dit boekwerk waarin hoofdzakelijk de begroting in woorden en zonder veel cijfers  de programmabegroting Laarbeek 2013 wordt beschreven. Sinds de inkomsten aan  de gemeenten onder invloed van de crisis achteruit zijn gekacheld, zie je dit in heel veel gemeenten. Vooral in conservatief ingestelde gemeenten is dit heel sterk. Hier wordt bezuinigd, de hand op de knip gehouden en een plaats op de plaat gemaakt. Geen nieuw beleid, de uitgaven en inkomsten in evenwicht houden. Dat is het parool. In wat meer progressief ingestelde gemeenten zie je een andere grondhouding: hier wordt gepleit voor meer uitgaven om de economie draaiende te houden en niet dood te bezuinigen. 

Als je kijkt naar de programmabegroting 2013 behoort Laarbeek ongetwijfeld tot de eerste categorie gemeenten. Laarbeek kiest al voor het tweede jaar voor een standstill.
Dit kun je natuurlijk niet straffeloos doen. Op talrijke terreinen zie je de dienstverlening achteruit gaat, vrij recent ingezet beleid wordt teruggedraaid of stilgezet. De organisatie wordt ingekrompen. Volgens het college merken de burgers weinig of niets van de bezuinigingen. Wij geloven hier niets van. Het college houdt zichzelf én ons voor de domme. Vraag het maar aan een bijstandsmoeder?  Zijn we zo stom geweest om in het verleden tonnen uit te geven aan zaken, waar niemand baat bij heeft gehad. Natuurlijk hebben we wel eens achteraf gezien uitgaven die we beter achterwege hadden kunnen laten, maar tonnen over de balk gooien? Laat me niet lachen!

Het zal er de komende jaren niet beter op worden. Zo waarschuwt het college ons op voorhand. De bezuinigingen uit het Lenteakkoord zijn nog maar een schijntje vergeleken wij wat geel-rood voor ons in petto heeft. Ook anderen kunnen er iets van. Kijk maar eens naar wat het Waterschap Aa en Maas van plan is. “Iedereen moet bezuinigen in crisis ”twitterde onze wethouder van financiën een dezer dagen n.a.v. de plannen van het Waterschap.

De coalitie wijst erop dat de lasten voor de burgers maar zeer beperkt stijgen en dat de grote uitgaven voor de nieuwe voorzieningenclusters binnen de geraamde bedragen blijven en dus uitgevoerd kunnen worden. Dit is natuurlijk een flinke geruststelling. Wel zien we dat de schuld flink toeneemt.  De wethouder heeft op de laatste commissievergadering een financieel overzicht gepresenteerd dat een positief beeld gaf. Dat stemt ons natuurlijk tevreden, al zien we ook dat de schuld per hoofd van de bevolking het afgelopen jaar flink gestegen is. Dit hoeft geen probleem te zijn als de Woningstichting haar verplichtingen kan nakomen. Wethouder Vereijken zegt hierin het volste vertrouwen te hebben.

We hopen van harte dat hij hierin gelijk heeft.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

dinsdag 30 oktober 2012



 

Gemeentelijke samenwerking


Gemeentelijke en regionale samenwerking is een thema dat meer dan onze bijzondere belangstelling heeft. Bij de technische vragen hebben wij er al naar gevraagd. De aankondiging van het bezoek van de commissie Krachtig Bestuur in Brabant op 31 oktober aan Laarbeek heeft bij ons  de vraag doen rijzen of dit niet bij uitstek een zaak is waar de raad zich in totaliteit over zou moeten uitspreken. Wij vinden van wel. Dit is een te gewichtige aangelegenheid om in een achternamiddag af te doen.  Hier moet een politieke gedachtewisseling aan ten grondslag liggen.

Wij hebben in het eerste deelrapport van de commissie over Noordoost Brabant gelezen dat verschillende gemeenten aldaar gekozen hebben voor  deze aanpak. Jammer genoeg heeft Laarbeek gekozen dit onderwerp te delegeren naar de fractievoorzitters die eigenstandig het gesprek met de commissie aangaan. Hoe weinig de fractievoorzitters  op zichzelf durven te varen blijkt uit het gesprek voorafgaande aan het overleg met de commissie  van de fractievoorzitters met de leden van het college.”Om de standpunten op elkaar af te stemmen.” In de woorden van de fractievoorzitter van PNL. Wij dachten dat de raad de kaders vaststelde! Dit is op dit punt klaarblijkelijk niet het geval.

Wij hechten zo sterk aan dit punt omdat er langzaam maar zeker een tendens is ontstaan,waarin in Laarbeek niet openlijk over dit onderwerp gedebatteerd wordt.  Het college verschaft wel informatie, maar  er komt geen debat tot stand. Het lijkt erop dat we ons gaandeweg in een of meerdere vormen van samenwerking laten rommelen.
We hebben een vijftien jaar geleden een vrijwillige fusie gehad. Hieruit is de gemeente Laarbeek voortgekomen die in  de afgelopen jaren haar plaats binnen de regio heeft gevonden. Laarbeek functioneert bestuurlijk en organisatorisch goed. De gemeente  roept echter bij haar burgers geen warme gevoelens op. Voor de meeste burgers is de gemeente een bestuurseenheid die redelijk ver van hen afstaat. Hij heeft er geen specifieke affiniteit mee. Zijn betrokkenheid ligt elders, in zijn kern  en eigen netwerken. Hij wil dat het liefst ook zo laten. Een fusie in één generatie lijkt ons meer dan genoeg. Dit hebben we al bij de installatie van de burgemeester Ubachs aan de commissaris van de koningin meegegeven.

Anderzijds erkennen wij ook dat de gemeente te klein is om alle taken die op ons afkomen naar behoren uit te voeren. Samenwerking met nabuurgemeenten op specifieke onderdelen is een mogelijkheid; het meeste nut en profijt zien wij in een regionale samenwerking met alle Peelgemeenten. Hierdoor kan de regio zich onderscheiden en binnen het bredere verband van  SRE en Brainport haar rol waarmaken.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

maandag 29 oktober 2012



 

Gemeenten van 100.000 inwoners


Nederland staat aan de vooravond van een enorme fusieoperatie van gemeenten. VVD en PvdA willen dat er over een paar jaar alleen nog maar gemeenten over zijn met 100.000 inwoners of meer. Dat meldde afgelopen maandag  De Telegraaf op basis van bronnen.
Ook provincies zijn er plannen om een aantal provincies samen te voegen. De twee nieuwe regeringspartijen n willen Noord-Holland, Utrecht en Flevoland samenvoegen. Mogelijk wordt de Noordoostpolder daarvan losgekoppeld. VVD en PvdA willen verder gaan bekijken of het aantal provincies kan worden teruggebracht tot vijf 'landsdelen'.

De berichten in de Telegraaf kloppen. In het akkoord staat:
“ Een grote decentralisatie van taken en bevoegdheden vergt medeoverheden die op een passende schaal zijn georganiseerd. Voor de lange termijn hebben wij het perspectief van vijf landsdelen met een gesloten huishouding en gemeenten van tenminste honderdduizend inwoners voor ogen. De inwonersnorm kan worden aangepast aan de bevolkingsdichtheid in verschillende delen van het land. De waterschappen worden samengevoegd met de landsdelen. Samen met de medeoverheden willen we dit lange termijn perspectief realiseren. Ontwikkelingen in de gewenste richting worden aangemoedigd.
De landelijke overheid zal zijn doen en laten in de contacten met medeoverheden richten op het gewenste eindbeeld. Dit heeft gevolgen voor het overleg en de vormgeving van decentralisaties en financieringsarrangementen. Decentralisaties zullen in principe gericht worden op 100.000+ gemeenten. Gemeenten benutten mogelijkheden om bewoners van wijken, buurten en dorpen te betrekken bij zaken die hen raken. ”


De maatregelen hebben grote gevolgen voor het openbaar bestuur. Op dit moment tellen niet meer dan 25 van de 415 gemeenten meer dan 100.000 inwoners. De nieuwe minister Stef Blok van Wonen en Rijksdienst ( wat en naam! ) mag dit uit gaan voeren. Het voorstel ligt geheel in de lijn van de VVD die allang pleit voor een kleinere compactere overheid. Een grootscheepse herindeling en een beperking van het aantal provincies pas heel goed in deze opzet.
Overigens wat gepresenteerd wordt, is niet geheel nieuw. Al jarenlang loopt deze discussie. Wie gaat deze discussie gevolgd heeft,herkent in de plannen de contouren van de herindeling die Denemarken jaren geleden al heeft doorgevoerd. Op het ministerie van Binnenlandse Zaken waren heel wat ambtenaren te vinden die het Deense voorbeeld wilden volgen.  Nu lijkt het zover te zijn en kunnen we onze borst nat gaan maken.
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

zondag 28 oktober 2012


Motie Bestuursakkoord

 

De Werkgroep legde donderdag j.l. de raad een motie over het bestuursakkoord voor. Hierin vroeg De Werkgroep:


1.     In de onderhandelingen met de partners in de Stuurgroep Brainport Oost de eerder gemaakte en in het Bereikbaarheidsprogramma vastgelegde afspraken m.b.t. de zorgvuldige inpassing van een eventuele nieuw aan te leggen weg op Laarbeeks grondgebied leidend te laten zijn.
2.     Een eventuele nieuw af te sluiten Bestuurlijke Overeenkomst pas te ondertekenen na vooraf verkregen goedkeuring daarvan door de Raad.

Eerlijk gezegd schrok ik van de inhoud van deze motie. Niet dat ik niet zoiets verwacht had. In de opstelling van de fractie van de Werkgroep en wijze van vraagstelling  in de bijeenkomst met de projectleider van de Noordoostcorridor vorige week klonk de onvrede van de fractie met de gang van Zaken duidelijk door. De Werkgroep stemt wel iedere keer in de stappen die gezet worden; zij doet dit duidelijk tegen heug en meug, maar uiteindelijk gaat ze toch iedere keer weer overstag.


Wat ook opvalt is dat De Werkgroep geregeld terugkomt op de eenmaal genomen besluiten. Steeds weer opnieuw gaat zij nieuwe vragen stellen. Hiermee geeft zij de indruk het niet eens te zijn met de gang van zaken. Dat kan  m aar schept onduidelijkheid. Niets maakt de politiek zo onbetrouwbaar als het telkens weer terugkomen op genomen besluiten. Het is een euvel waar met name De Werkgroep sterk aan lijdt.

Dit keer gaat De Werkgroep zo ver dat zij feitelijk de raad op de stoel van de wethouder zet. Zijn speelruimte in het onderhandelingsproces wordt ten zeerste beperkt. Hij mag niet terugkomen met een akkoord dat niet voldoet aan het bereikbaarheidsakkoord van 2007. De fractie schrijft dit op, terwijl zij weet dat het bereikbaarheidsakkoord allang van tafel  is en bij de vaststelling van de structuurvisie Brainport Oost gedegradeerd is tot een van de uitgangspunten. De Werkgroep weigert deze realiteit te erkennen en komt er in feite achteraf weer op terug.

Toen ik de motie onder ogen kreeg, dacht ik “Dit is een verkapte motie van  wantrouwen tegen van Zeeland.”  Van een oppositiepartij zou je dit nog kunnen verwachten , maar toch zeker niet van een coalitiepartij.

Als oppositiepartij vinden wij dat van Zeeland natuurlijk niet langer moet blijven zitten dan strikt noodzakelijk is. Op heel veel onderdelen van beleid zijn wij het niet met hem eens, maar om op voorhand een verkapte motie van wantrouwen in te dienen, gaat zelfs ons wat ver. Opmerkelijk was dat zelfs De Werkgroep niet wist waar ze mee bezig waren.

Van Zeeland zelf zag dit natuurlijk allemaal anders: het was een ondersteuning van zijn beleid. Zo bruin heb ik het zelden horen bakken! Een zichzelf respecterende wethouder zou dit nooit gepikt hebben.

Van je politieke  vrienden moet je het maar hebben!

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

woensdag 24 oktober 2012


 

Afsluiting IDOPS


Woensdag heeft de gemeente Laarbeek in het Dorpshuis te Lieshout officieel de IDOPS afgesloten. Alle betrokken organisaties waren uitgenodigd. Ook de provincie o.a. in de persoon van de gedeputeerde, Mevr. Brigitte van Haaften, was aanwezig. De samenkomst vond plaats in de nieuwe aanbouw van het Dorpshuis. Het werd een heel geanimeerde bijeenkomst.

Wethouder Joan Briels opende de bijeenkomst met een toespraak, waarin hij de nadruk legde op het uitgangspunt dat de bevolking van de kern de eigenaar van het project was.”Het werd voor de kern iets van “ ons ”. Ook in het beleidsplan WMO heeft de gemeente voor dit uitgangspunt gekozen. Het was een heel goede toespraak.

Vier vertegenwoordigers, uit elke kern een, schetsen vervolgens een beeld van hun eigen IDOP. De gedeputeerde sprak haar waardering uit voor de inzet in de verschillende kernen. Heel opmerkelijk is en blijft dat in alle vier de kernen van Laarbeek IDOPS van de grond zijn gekomen. “Het heeft allemaal heel veel inzet van iedereen gekost ”had Mevr. Aarts al gezegd.

Zowel wethouder Briels als Mevr. van Haaften was op zoek naar het vervolg op de IDOPS. Het viel mij op dat Mevr. Haaften het vooral zocht in een regionale aanpak. Dit verbaasde mij. De kracht en het succes van de IDOPS ligt immers in het lokale.

Dat zouden we moeten vasthouden, denk ik.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

dinsdag 23 oktober 2012


 

Noordoost Corridor

 

Donderdagavond zat de publieke tribune van de raadszaal vol met belangstellenden. Zij waren gekomen voor de presentatie door de projectleider Gebiedsontwikkeling Brainport Oost van de provincie, Gert-Jan Koolen.

Koolen had op zich niet zoveel nieuws te melden. Wel gaf zijn presentatie een goed overzicht van de afgesproken procedure en de stappen die successievelijk in het proces moeten worden gezet. De meeste informatie is ook terug te vinden op de site van de provincie http://www.brabant.nl/noordoostcorridor. De presentatie staat op de website van de gemeente.
Zoals te verwachten was de Laarbeekse raad zeer kritisch. Raadsleden bestookten de inleider met allerlei vragen. Hierbij vlogen hele en halve waarheden vrijelijk over de tafel. Koolen bleef er stoicijns onder. Hij ging natuurlijk niet in op politiek getinte vragen.
De raad wilde  coûte que coûte vasthouden aan het Bereikbaarheidsakkoord van mei 2007. Nog steeds niet realiseert de raad zich dat dit akkoord achterhaald door de vastgestelde structuurvisie Brainport Oost. Zoals te begrijpen had de raad ook grote vraagtekens bij de ingeplande bijdrage van de 11 gemeenten van € 50 à 90 miljoen.

Opmerkelijk is dat het college van B en W juist deze week besloten heeft geen financiële bijdrage voor de weg ter beschikking te stellen. De wethouder hield hierover volledig zijn mond. Vreemd!  Dit B en W-besluit is natuurlijk het meest verkeerde signaal dat Laarbeek kan afgeven.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


maandag 22 oktober 2012



 

Technische vragen over de begroting




Uiteindelijk hebben slechts twee partijen technische vragen gesteld naar aanleiding van de begroting 2013. ABL en CDA hebben er werk van gemaakt; de andere partijen hebben er om hen moverende redenen van afgezien.
Wat de werkelijke reden was om geen technische vragen te stellen, weten wij natuurlijk niet. Wij vonden – en kennelijk ABL ook – dat de begroting op zich voldoende aanleiding voor het stellen van vragen gaf. Ware het alleen al om bepaalde passages te verduidelijken.

Het college heeft naar behoren antwoord gegeven op de door ons gestelde vragen. Bepaalde antwoorden geven ons aanleiding om er bij de begrotingsbehandeling op terug te komen. Naar we aannemen zal ABL dat ook zeker doen.

Dat zo weinig partijen technische vragen stellen, is niet nieuw. Al enkele jaren zien we dat alleen ABL en het CDA van de geboden gelegenheid gebruik maken. Voor andere partijen is alles klaarblijkelijk duidelijk. Wij geven ruiterlijk toe dat dit voor ons niet het geval is en dat we behoefte hebben aan verduidelijkingen op bepaalde punten.

Wij constateren ook al enkele jaren dat de kwaliteit van de begrotingsbehandeling  zich in een neerwaartse spiraal bevindt. De uitgangspunten van beleid worden niet meer kritisch bekeken. De meeste partijen accepteren bij voorbaat d e keuzes die het college maakt en stellen hierbij geen vragen meer. De geëngageerdheid die voorheen het begrotingsdebat kenmerkte is totaal weg. De begrotingsbehandeling was het hoogtepunt van het politieke jaar. Dit is allang niet meer zo. De pontificale hoogmis met drie heren is allang gedegradeerd tot een simpel vissersmiske.

Jammer, want het is, hoe je het wendt of keert, een aderlating.
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185