maandag 29 februari 2016



De 22.000 inwonersgrens steeds verder uit zicht.



Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft vorige week de bevolkingscijfers van 2015 vrij gegeven. Het algemene beeld is voor ons land positief. Er is sprake van een lichte groei van de bevolking in 2015.

Ook het aantal inwoners van de Peelgemeenten is  het afgelopen  jaar licht gegroeid. De zes gemeenten in de Peelregio zijn afgelopen jaar gegroeid, samen met in totaal 928 inwoners. In vijf van de zes was er sprake van een natuurlijke aanwas (geboorte minus sterfte). Het aantal niet- Nederlandse inwoners in Helmond steeg dit jaar. Relatief heeft Helmond hierdoor minder autochtone bewoners dan voorheen.

Ook Laarbeek groeide. In totaal met 48 inwoners naar 21.961 op 31 december 2015. Als dit zich de komende jaren doorzet zal Laarbeek in 2016 de 22.000 inwoners bereiken. Opvallend is dat Laarbeek als enige Peelgemeente een negatieve natuurlijke aanwas had. Er overleden in 2015 in Laarbeek 33 meer inwoners dan er geboren werden.  Als deze tendens zich in de komende jaren gaat doorzetten, heeft dit consequenties en zal het beleid hierop aangepast moeten worden. Het klinkt vreemd, maar toch is het waar: de Laarbeekse bevolking wordt in doorsnee jonger! Wie zei ook al weer:” eens komt er een einde aan de vergrijzing ”?

Eerst even afwachten of dit werkelijkheid wordt

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


zondag 28 februari 2016



Een riskante onderneming.



De samenwerking in Peel 6.1. is definitief ter ziele. De gemeente Helmond heeft er de stekker uitgetrokken. De resterende vijf overgebleven partners hebben besloten om samen verder te gaan, althans een poging ondernemen om te onderzoeken of dit mogelijk is. Daartoe hebben de vijf colleges hun secretarissen een bestuursopdracht gegeven.

In een businesscase moeten zij onderzoeken hoe de vijf gemeenten de lokale en bovenregionale taken WMO, Jeugd en BMS gezamenlijk kunnen uitvoeren. Voor mei moeten zij hierover een aanbeveling doen. De tijd dringt want per 1 januari 2017 moet de samenwerking operationeel zijn. De samenwerking moet gestoeld zijn op het principe van gelijkwaardigheid.

Dit lijkt op het eerste gezicht wat veel gevraagd, zeker ook met de ervaringen met Peel 6.1. in het achterhoofd. Uit de bestuursopdracht spreekt ook wel enige rancune tegenover Helmond, al waarschuwen de colleges wel dat de verhoudingen met Helmond niet verder verstoord mogen worden. De colleges hechten aan een goede verstandhouding met Helmond. Tussen de regels door lees je wel dat de vijf Peelgemeenten vinden dat Helmond het als kartrekker in de Peel ernstig heeft laten afweten.

Ingepakt in een aantal citaten en verwijzingen naar recente mangementsboeken wordt in de bestuursopdracht een eerste verkenning uitgevoerd naar de contouren waarbinnen de beoogde samenwerking van de vijf kan plaatsvinden. De colleges noemen zelf het gestelde doel, alle taken van de transitie per 1-1-2017 uitvoeren, “ ambitieus maar haalbaar “. Zij wijzen er met een vingerwijzing naar minister Plasterk fijntjes op dat er sprake is van 118.000 inwoners in de vijf gemeenten. Voor de vijf moeten de inwoners centraal staan.

De huidige samenwerking heeft nog niet geresulteerd in het gewenste niveau van dienstverlening en efficiency. En – zo concluderen zij – de transitie van de zorgtaken naar de gemeenten heeft nog niet geleid tot transformatie binnen de zorg. Tot op heden stond de directe dienstverlening centraal. Een terechte constatering die ook landelijk opgeld doet.

De analyse in de bestuursopdracht lijkt mij correct. De vijf gemeenten willen de draai gaan maken van centrale aansturing naar integrale lokale toegang en een heldere afbakening van wat lokaal kan en bovenlokaal moet. Hierbij hebben zij grote zorgen over het achterblijven van de bovenlokale taken van de jeugdzorg. Dit alles is, dunkt mij, toch vooral uitvoering. Ik lees in het stuk nagenoeg niets over de zo gewenste doorontwikkeling naar een hoger niveau van zorg, de zo veel geroemde transitie. De colleges zitten nog teveel in het acute probleem: hoe krijgen we het allemaal voor 1 januari 2017 geregeld en hoe ontvlechten wij op een acceptabele manier de aangegane samenwerking binnen Peel 6.1?

Resteren nog twee grote vragen. Op de eerste plaats de vraag of Deurne wel op de wagen blijft en uiteindelijk niet de voorkeur gaat geven aan een dienstverleningsovereenkomst met Helmond. En de vraag hoe gaat de provincie reageren in het kader van veerkrachtig bestuur? Voorwaar twee cruciale vragen die de verhoudingen danig op proef kunnen stellen! De gemeentesecretarissen krijgen hier een harde kluif aan.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

woensdag 24 februari 2016



Afgelasting raadsvergadering en nog iets



De raadsvergadering Van 10 maart a.s. gaat niet door. Uit een mededeling van de raadsgriffier begrijp ik dat het presidium besloten heeft deze raadsvergadering te annuleren. Voor de raadsvergadering van 10 maart aanstaande stonden slechts drie onderwerpen op de conceptagenda. Hiervan waren twee agendapunten ook nog eens alleen maar hamerstukken. Uitstel naar de volgende raadsvergadering op 21 april was volgens het presidium mogelijk.

Het komt niet vaak voor dat raadsvergaderingen afgelast worden. In het verleden gebeurde dit zeer sporadisch. Er kunnen heel legitieme redenen bestaan om een raadsvergadering niet te laten doorgaan. Gebrek aan agendapunten is echter een opvallende reden. Het geeft te denken. Meestal geeft het aan dat zaken niet zo goed marcheren. Of hiervan in het Laarbeekse geval ook sprake is, kan ik op afstand niet goed beoordelen.

Dinsdagavond was in het Dorphuis de presentatie van het team Zorg en Welzijn voor de kern Lieshout. In de andere kernen had dit al eerder plaatsgevonden. Het team wordt operationeel per 1 april a.s. en zal op woensdag zetelen in het Dorpshuis.

Een paar zaken bij de overigens voortreffelijke presentatie vielen mij op. Er waren heel veel professionele hulpverleners aanwezig en slechts een beperkt aantal belangstellenden, vooral uit de kring van de Dorpsraad en de KBO. Andere organisaties heb ik althans niet gezien.

Tijdens de presentatie werd aandacht besteed aan een “ dorpsfoto ”. Dit is een product van de GGD op basis van een afgenomen enquête. De uitkomsten verbaasden mij. Uit de enquête kwam naar voren dat uitkomsten voor de kern Lieshout niet zoveel afwijken van de andere kernen. Dit is natuurlijk positief, maar klopt het ook? Ik heb zo mijn twijfels.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


dinsdag 23 februari 2016


Koninkrijken

 

Gemeenten krijgen steeds meer taken vanuit Den Haag toegeschoven. De afslankende nationale overheid geeft steeds meer taken uit handen en verwacht van lagere overheden dat zij deze gaan uitvoeren. Vaak zonder daarbij de daarvoor benodigde middelen. Als je het negatief wilt zeggen: Den Haag gooit steeds meer taken over de schutting.

Deze ontwikkeling kun ook positief benaderen. Gemeenten hebben dit ook gedaan, zeker in het begin van deze ontwikkeling. Niets voor niets noemden zij zich met trots de eerste overheid. Zij stonden immers het dichtst bij de burger! Het waren vooral de burgemeesters zelf die hierin het hardst geloofden.

Ik heb gisteren met opzet geschreven over het burgemeestersparlement. Nederlandse burgemeesters zien kansen in deze ontwikkeling, evenals zij ook zien dat hun positie weer in potentie toeneemt. In de laatste decennia was hun functie meer en meer uitgehold en waren zij gereduceerd tot bewakers van orde en veiligheid en lintjes knippers. De echte politieke macht was hen steeds meer uit handen geglipt. Alleen een burgemeester met personality kreeg nog invloed door zijn morel gezag.

De laatste jaren zien we een omgekeerde ontwikkeling. Gemeenten gaan steeds meer burgers mobiliseren om zelf de handen uit de mouwen te steken. Dit is een moeizaam proces met nogal wat vallen en opstaan. Niemand dan de burgemeester heeft goed begrepen welke kansen hier liggen. Zij realiseren zich ter dege dat Nederland in toenemende mate bestuurd wordt door de gemeenten: 390 koninkrijken maken in dit land de dienst uit. Niet meer de nationale overheid in Den Haag!



maandag 22 februari 2016



Burgemeestersparlement



De Haagse burgemeester Jozias van Aarsen wil in september 2016 het eerste burgemeestersparlement in zijn stad openen. In  het voetspoor van Benjamin  Barber gaat hij dit doen . Barber publiceerde in 2014 “ Als burgemeesters zouden regeren- haperende staten, opkomende steden”.Barber wil problemen oplossen in plaats van erover debatteren  om zo de gevarenzone waarin we verkeren, te verlaten. De stad trekt ons aan en stoot ons tegelijk af. Barber wil van aanpak veranderen: van staten naar steden, van onafhankelijkheid naar interdependentie, van ideologie naar probleemaanpak.

In twee delen, twaalf hoofdstukken en twaalf profielen van burgemeesters, met in het laatste hoofdstuk de burgemeesters van de lage landen, speciaal toegevoegd voor deze Nederlandse versie van het boek, neemt Barber de lezer mee in zijn uitdagende kijk op de wereld. De profielen van de burgemeesters zijn kort en krachtig en dienen ter ondersteuning van zijn verhaal.

In het eerste deel gaat het over waarom de steden op mondiaal niveau zouden moeten regeren. Staten praten met elkaar vanuit hun soevereiniteit en slagen er niet in de belangrijkste problemen van dit moment hanteerbaar te krijgen. Om te kunnen begrijpen wat er gedurende de lange reis van de mens naar de stad werd gewonnen, begint Braber met wat verloren ging en vervolgens dat we moeten begrijpen wat we bedoelen met de stad als empirische, burgerlijke entiteit. Het verhaal van steden is het verhaal van de democratie. Democratie gaat vervolgens meer over het proces dan over de eindtoestand. De stad ontwikkelt zich van een onafhankelijke polis naar interdependente kosmopolis. Steden bezitten geen souvereiniteit. Die onmacht heeft veel nut.

In het tweede deel beschrijft Benjamin Barber hoe mondiaal bestuur kan worden gerealiseerd. In de ‘sloppenwijkenplaneet’ gaat hij in op de ongelijkheid tussen steden. Om te vervolgen met de hoofdpijndossiers uit de megastad. De stad moet en kan zich zelf genezen. Ze zal de ongelijkheid moeten terugdringen. Door steden slim te verbinden met de digitale technologie, dienen zich ongekende mogelijkheden aan. Het gaat om de kunst van het begrijpen van de interdependentie, zoals cultuursteden in een multiculturele wereld. Burgers kennen geen grenzen. Zij leven in de glokale burgermaatschappij met confederale oplossingen, waar burgemeesters als Park-Won Soon van Seoul de glokale gemeenschapsorganisatoren zijn. Barber pleit voor een mondiaal burgemeestersparlement met de democratie van onderop en het benutten van de interdependentie. Steden zouden besluiten van het burgemeestersparlement kunnen bekrachtigen of afwijzen in referenda, of hun burgemeester nu wel of niet aanwezig was. Door regio's aan de periferie van de stad op te nemen in stedelijke conglomeraten, creëer je een modern equivalent van de middeleeuwse gedachte dat de vesting de regionale bevolking omvatte. Het boek ontleent zijn kracht aan de geheel andere manier van kijken naar de organisatie van het openbaar bestuur.

Van Aartsen heeft het idee van Barber omarmd en wil in september in zijn stad een podium bieden voor dit idee. Een lofwaardig initiatief,  maar of het kansen heeft op succes waag ik te betwijfelen. Misschien dat het wel bijdraagt aan een andere manier van kijken naar de organisatie van het openbaar bestuur. Hiertoe is meer dan voldoende reden.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185



zondag 21 februari 2016


Nuenen: een teken aan de wand.


De regionale pers berichtte donderdag j.l. over nieuwe ontwikkelingen in Nuenen. Voor de provincie is klaarblijkelijk het geduld met Nuenen totaal op. De provincie zet daarom een externe commissie in om het Nuenense probleem te klaren. Er bestaat op het provinciehuis in Den Bosch weinig fiducie dat de Nuenense politiek nog in staat is dit probleem te klaren. Nuenen heeft zo zitten schutteren dat voor Den Bosch de maat vol is.

Het besluit van de provincie om in Nuenen in te grijpen ligt voor de hand. Het Nuenense gemeentebestuur heeft er zo’n onvoorstelbaar rommeltje van gemaakt dat ingrijpen onontkoombaar werd. Chris Paulussen verwoordde het in zijn column van vrijdag in het ED heel treffend: Het Nuenense gemeentebestuur - burgemeester, wethouders en gemeenteraadsleden - heeft er bestuurlijk een rotzooitje van gemaakt.” En zo is het.

Een externe commissie moet een advies uitbrengen over de bestuurlijke toekomst van Nuenen. Voor de zomer moet zij met een advies komen over ‘het meest passende toekomstscenario voor Nuenen mede in relatie tot gemeenten in de omgeving’. Dit impliceert natuurlijk dat herindeling een mogelijkheid is. In de regio wordt hierover al druk gespeculeerd. Bestuurskundige Marcel Boogers sluit in het ED van afgelopen vrijdag niet uit dat gezien de nauwe verwevenheid binnen de stadsregio het niet bij Nuenen alleen zal blijven.

In haar besluit beroept de provincie zich op haar algemene verantwoordelijkheid voor de handhaving van de kwaliteit van het lokale openbaar bestuur. Door een ‘gebrekkig samenspel tussen raad en college’ is de huidige bestuurskracht van de gemeente ‘matig en ontoereikend om goed in te kunnen spelen op de toekomstige maatschappelijke opgaven’, zo kwam vorig jaar al bij een bestuurskrachtonderzoek naar voren. Nuenen is een van de negen gemeenten binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven.

Sinds vorig jaar gaat het nieuwe provinciebestuur een stuk relaxter om het herindelingsvraagstuk in de provincie. Het nieuwe college van GS liet de 'herindelingsdwang’ los. Wel werden gemeenten verplicht met een 'constructieve en toekomstgerichte visie' te komen. Als gemeenten dralen of er niet uitkomen, zal de provincie niet schromen om in te grijpen ‘op grond van onze procesverantwoordelijkheid voor het lokale bestuur’, zo meldde de nieuwe provinciale visie ‘(Veer)Krachtig Bestuur: Op weg naar nieuwe samenwerking en samenhang’ die Gedeputeerde Staten van Brabant in oktober 2014 hebben vastgesteld. Dat moment lijkt nu voor Nuenen te zijn aangebroken.

De toekomst moet uitwijzen waar dit allemaal toe gaat leiden. Voor Nuenen ziet het er niet erg rooskleurig uit. Laarbeek kan zich in de handen wrijven dat het aan dit lot ontkomen is. Door adequaat te reageren op de duidelijke signalen uit De Bosch en het opstarten van het cultuurveranderingsproces is Laarbeek dit lot bespaard gebleven. Den Bosch heeft voldoende vertrouwen in de bestuurskracht van Laarbeek gekregen. Het opstarten van de benoemingsprocedure voor en nieuwe burgemeester is hiervan het tastbare bewijs. Het geval Laarbeek bewijst dat het wel kan.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

woensdag 17 februari 2016



                                                      Wonen                                                     


KBO Lieshout hield afgelopen dinsdag 16 februari 2016 een openbare informatiemiddag over wonen in Lieshout. Er waren presentaties door een vertegenwoordiger van KBO-Brabant over veilig wonen, twee vertegenwoordigers van woningbouw corporatie Wocom en de Zorgboog. Al met al was het een zinvolle middag.

In de discussie ging de aandacht nagenoeg uitsluitend uit naar de woningbouw corporatie. Met name het systeem van de aanbieding van woningen die gehuurd kunnen worden, riep nogal wat kritiek op. Niet zozeer de gekozen systematiek als wel de aanbieding uitsluitend via de computer. Veel vragenstellers plaatsten hierbij vraagtekens . Veel ouderen zouden hiermee niet uit de weg kunnen.

Vraag is of dit wel waar is. Natuurlijk zijn er nog heel wat ouderen die niet met de computer kunnen omgaan. Alleen , we kunnen er niet meer omheen. Allerlei diensten zijn alleen via de computer bereikbaar. Het is vooral een gewenningsproces. Wat ik miste in de discussie was het ontbreken van een aanbod om ouderen vertrouwd te maken met de computer. Noch de Wocom  noch de KBO kwamen met dit aanbod.Jammer.

Wat in de inleidingen en de discussie niet aan bod kwam was het aanbod van huurwoningen in de duurdere segmenten. Natuurlijk dit is geen taak meer van  de woningbouwstichtingen die zich moeten concentreren op de sociale huursector. Maar wie springt dan wel in dit gat? In gemeente.nl werd deze week terecht opgemerkt dat in de gemiddelde gemeentelijke woonvisie geen aandacht wordt besteed aan de vrije huursector. Daar zou verandering in moeten komen. Er zouden lokale prestatieafspraken met corporaties, ontwikkelaars en beleggers gemaakt moeten worden over de bouw van huur én koopwoningen. Het is volgens gemeente.nl een kwestie van agenderen, inventariseren en realiseren. Ook in Laarbeek is dit ook het geval. Geen wonder dat wethouder van Zeeland zweeg toen de bouwplannen in Lieshout werden aangestipt.  


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185