dinsdag 12 april 2016
Referendum
De uitslag van het referendum heeft veel reacties opgeroepen, zowel in het binnen-als buitenland.In de Nederlandse kranten wordt veel geschreven over het opkomstpercentage en de afkeer die de EU oproept.
In Elsevier komt de voorzitter van het Europees Parlement, Martin Schulz, aan het woord. Hij verwacht dat de lidstaten van de Europese Unie in de toekomst de bevolking vaker zullen raadplegen. De Britten zullen op 23 juni oordelen over het EU-lidmaatschap en een negatieve uitslag zal de aanzet zijn voor meer referenda van lidstaten.
De populariteit van de EU onder de Europese burgers is tanende en Schulz schetst ook voor de komende jaren een negatief beeld. ‘Het vertrouwen van veel mensen in instellingen, zowel nationaal als Europees, is verloren gegaan,’ zegt de voorzitter tegen de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung.
De uitslag van het Nederlandse referendum over het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne is een goed voorbeeld van de kritische houding van veel burgers ten opzichte van de EU, zegt Schulz. Hij houdt de Europese regeringsleiders verantwoordelijk voor de afbrokkelende geloofwaardigheid.
Het wantrouwen van de bevolking tegen de EU wordt volgens Schulz gevoed door linkse en rechtse populisten. Hij sluit ook niet uit dat veel lidstaten de komende jaren zullen worden geleid door de eurosceptische populisten.
Op 23 juni mogen de Britten naar de stembus om zich uit te spreken over het EU-lidmaatschap. Als de Britse bevolking ervoor kiest om de EU te verlaten, kan dat voor een ‘implosie van de EU’ zorgen, denkt Schulz. Ook verwacht de voorzitter dat het aantal referenda zal toenemen onder de lidstaten.
Schulz constateert dat de tegenstanders van de Unie nog altijd een minderheid vormen, maar de zwijgende meerderheid die denkt dat alles goedkomt, onderschat het gevaar, waarschuwt hij.
.
Het referendum over het associatieverdrag met de Oekraïne heeft heel wat losgemaakt. Allereerst heeft de uitslag verbazing opgewekt.Met een opkomst die maar amper 2% hoger lag dan wettelijk vereist was, bleek het aantal tegenstemmers overweldigend.Wie gegokt heeft op een kleinere opkomst dan 30% is bedrogen uitgekomen.De tegenstanders hebben gewonnen.
Onduidelijker is waar eigenlijk tegen gestemd is. Waarschijnlijk heeft bij de tegenstemmers de afkeer van de EU de overhand gehad.De EU bemoeit zich teveel met allerlei zaken.Dat gevoel is overheersend.Vandaar de vele tegenstemmen.
Het kabinet zal niet om de uitslag heen kunnen. Rutte zal iets moeten doen. De nonchalance die hij rond het referendum aan de dag heeft gelegd, heeft een prijs.Het is een afstraffing geworden.
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of 0653627185
maandag 11 april 2016
Busvervoer
Vorige week heeft busvervoerder Hermes de plannen voor het nieuwe seizoen gepresenteerd. Voor Laarbeek betekenen deze plannen een domper. Hermes gaat stoppen met het laten rijden van Lijn 21 in de weekenden door de kernen van Beek en Donk en Lieshout. Wie vanuit deze kernen op deze dagen de bus wil nemen , moet naar de opstaptarief van Lijn 12. Deze liggen aan de rand van het dorp en zijn niet voor even gemakkelijk bereikbaar.
Natuurlijk is deze wijziging een aderlating.Terecht heeft de Dorpsraad Lieshout aangekondigd dat zij zich hier niet zo maar bij zal neerleggen.Terecht. Openbaar vervoer werkt alleen als het voor de mensen gaat bereikbaar is. Bussen in de weekenden niet meer door de dorpen laten rijden, werkt averechts.
De busmaatschappij zou zich dat ook moeten realiseren.
Wmo
Net als de gemeenten Deurne, Laarbeek en Asten was ook Someren vorig jaar fors minder kwijt aan zorgtaken.
De lijst met gemeenten die vorig jaar flink minder geld dan begroot aan zorgtaken hebben uitgegeven, blijft groeien. Met name de Wmo levert veel gemeenten een forse meevaller op. Gaf Deurne vorige maand al aan 2,3 miljoen euro op het zorgbudget over te houden, Someren blijkt nu ook 1 miljoen euro minder kwijt te zijn geweest.
Gemeenten vreesden dat ze met de nieuwe taken juist méér geld kwijt zouden zijn. Eerder al was bekend dat ook Laarbeek en Asten enkele tonnen overhouden. De trend is ook landelijk zichtbaar blijkt uit onderzoek van ambtenarenblad Binnenlands Bestuur. Dat wijst uit dat landelijk zo'n driekwart van de gemeenten overhoudt op met name het budget voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Met die wet wil de overheid meer mensen met ondersteuning en zorg thuis laten wonen.
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vindt dat gemeenten de meevallers alsnog moeten besteden aan mensen die zorg nodig hebben. "Geld overhouden is niet de bedoeling. Mensen denken dat ze geen maatwerk kunnen krijgen omdat het geld er niet is. Als het geld er toch is, biedt dat ruimte om het goed te besteden aan beter maatwerk", stelt een woordvoerder van de belangengroep.
Ouderenbond ANBO zegt dat gemeenten slecht communiceren met mensen die hulp nodig hebben. "Als mensen niet weten wat ze kunnen aanvragen, is het niet gek dat er te weinig geld op gaat", reageert een woordvoerder van de bond. "En het is idioot dat hulpbehoevenden naar de rechter moeten stappen voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, terwijl er gemeenten zijn die geld oppotten."
Laarbeek, Deurne en nu ook Someren hebben al aangegeven het geld grotendeels voor zorgtaken achter de hand te houden. Overigens heeft Someren wel te maken met een tekort van ruim twee ton op de uitvoeringskosten van de zorgtaken. Hierin zitten onder meer de loonkosten van de ambtenaren. Omdat de kosten voor de zorg zelf zijn meegevallen, resteert toch een meevaller van een miljoen euro.
Volgens Someren wordt de meevaller op met name het gebied van de Wmo mede veroorzaakt door een aantal gunstige aanbestedingen binnen Peel 6.1, het samenwerkingsverband dat eind dit jaar afloopt. Wat ook meespeelt, is dat minder mensen in aanmerking komen voor huishoudelijke ondersteuning en dat daar bovendien een hogere eigen bijdrage voor betaald moet worden.
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of 06 53627185
woensdag 6 april 2016
Communicatie
De gemeenten langs de N279 hebben het maar moeilijk met de keuze van het tracé. In Zijtaart maakt de bevolking bezwaar tegen de voorgestelde omleiding. In Gemert pleit wethouder Hoppezak voor een N279 met 2x2 rijbanen; in Helmond zijn de partijen verdeeld over het tracé bij Dierdonk. Ook het Helmondse college lijkt niet met een mond te spreken.
In Laarbeek blijft het stil met uitzondering van in Mariahout.Laarbeek heeft – terecht of ten onrechte, dat móet nog blijken- gekozen voor afzijdigheid. Dit met het oog op de problematiek rond de Beekse brug. Laarbeek weet ook wel dat het in regionaal verband geen oplossing wordt gevonden, Laarbeek voor grote financiële lasten komt te staan. En het Laarbeekse college weet ook dat het zuinige Laarbeek dat niet kan opbrengen. Zorg om het Dorp vreest een forse toename van doorgaand verkeer. De voorgenomen afbuiging van de N279 bij Zijtaart naar de A50 vormt een bedreiging voor Mariahout. Zorg om het Dorp denkt dat de nieuwe aansluiting op de A50 bij Zijtaart verkeer 'uitnodigt' om een stuk af te snijden door voor de route door Mariahout te kiezen. De omleiding om Zijtaart levert Mariahout behoorlijk extra autoverkeer op, zeker als ten zuiden van Veghel niets met de N279 gebeurt.
Of het allemaal zo’n vaart gaat lopen, is nog lang niet duidelijk.Wel is het zaak om de vinger aan de pols te houden.Er zou gestart moeten worden met een intensieve monitoring van de verkeerstoename op de Mariastraat. Zowel in de richting St.Oedenrode als Zijtaart.Als er een aanzienlijke toename is, wordt het tijd om oplossingen te bedenken. Een omleiding om Mariahout, links óf rechts om, zou wel eens op termijn noodzakelijk kunnen worden.
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of 06 53627185
dinsdag 5 april 2016
Pensioenen
“ Rond mijn dertigste kreeg ik van mijn vader een boek
van de Consumentenbond over pensioen. Hij, opgegroeid in een tijd dat deaow en het
pensioenstelsel eindelijk de grote onzekerheid van de oude dag hadden opgelost,
vond dat ik me als moderne losvaste werknemer maar eens moest verdiepen in mijn
toekomstige pensioen. Ik heb het boek in de kast gezet en toen ik me er
eindelijk eens toe wilde zetten, was het verouderd. Mijn vader vulde tijdens
zijn werkzame leven verschillende ‘pensioengaten’ en stierf negen maanden nadat
z’n pensioen was ingegaan. Spijt van de extra betalingen had hij niet. ‘Als er
mensen zijn die 95 worden, moeten er ook mensen zijn die betalen en maar 65
worden.’
Het liefst had ik me mijn leven lang niet in pensioen
willen verdiepen en dat geldt voor de meeste mensen, blijkt uit onderzoek. Maar
nu er van alle kanten geluiden klinken om het pensioenstelsel flink op de schop
te nemen, vind ik het tijd om m’n tanden erin te zetten. ”
Zo
begint Mirjam de Rijk in de Groene Amsterdammer van 17 maart j.l. haar artikel
over het Nederlandse pensioenstelsel.
Het is een zeer lezenswaardig artikel geworden. Voor wie belangstelling
heeft, hier is het adres: https://www.groene.nl/artikel/zorgen-voor-morgen--2
Zij
is niet de enige die zich druk maakt over ons pensioenstelsel. De voorzitter
van KBO Brabant, Frans Slangen, trekt ook flink aan de bel. Op de vragen die
hij aan de pensioenbazen heeft gesteld, heeft hij slechts teleurstellende
antwoorden ontvangen. Zij willen klaarblijkelijk niet het achterste van hun tong
laten zien. Ook zich is dat vreemd. Slangen blijft niet bij de pakken neer
zitten en gaat onverdroten verder. Dat hoort ook zo.
In
de discussie over de herziening van het pensioensysteem komen steeds als punten
naar voren dat er te weinig geld in de pot zit en ouderen zichzelf te veel
pensioen toe eigenen ten koste van de jongeren. Kreten als “ het pensioen word
onbetaalbaar” en “ de pensioenpot raakt leeg ” doen opgeld. Mirjam de Rijk
toont in haar artikel overtuigend aan dat dit allemaal niet het geval is. Er
zit 1345 miljard in de pot.De reserve is nog nooit zo groot geweest. Vooral
door de wettelijk voorgeschreven rekenrente komen de pensioenfondsen in de
moeilijkheden. Dus daaraan zal op de allereerste plaats iets gedaan moeten
worden.
Het
huidige debat gaat echter niet over deze thema’s. De SER buigt zich op verzoek
van het kabinet over de keuzevrijheid binnen de pensioenregelingen, over de
doorsneepremie en de aard van het pensioencontract. “ Het tijd voor een
nationale pensioendialoog 4.0 ”, zo concludeert Mirjam de Rijk. Helemaal
terecht!
maandag 4 april 2016
Duurzaamheid in Laarbeek
Vorige week publiceerde de MooiLaarbeekkrant het tweede artikel in
het kader van verduurzaming in Laarbeek. Het stuk kende dezelfde opmaak als bij
het eerste artikel en straalde ambitie uit. Hierin kwamen de beide programmabegeleiders,
Rianne Schwillens en Joan van Wetten,aan het woord.
Dit keer kwam de
projectwethouder aan het woord. Wethouder Briels noemde delen duurzaam en is op
zoek naar goede voorbeelden. Het is een grillig proces waar Laarbeek aan
begint. De gemeente kan het niet alleen en heeft voor het welslagen de inzet
van burgers nodig.
Het proces komt naar moeizaam op gang. Achter de schermen wordt ongetwijfeld hard gewerkt, maar zichtbare resultaten zijn er nog niet. Het wachten is ook het concept van de regels waaraan de besluitvorming getoetst gaat worden. Gelukkig zijn ook de eerste veel belovende vorderingen te melden.
In het artikel wordt aangekondigd dat de gemeente een
klankbordgroep gaat samenstellen. Deze groep moet gevraagd en ongevraagd
adviezen geven met betrekking tot duurzaamheid en het te doorlopen proces. Inwoners
van Laarbeek met belangstelling voor duurzaamheid in de volle breedte van het
onderwerp worden opgeroepen zich aan te melden. De gemeente zoekt vier leden
voor deze klankbordgroep.
Ik hoop dat een groot aantal burgers van Laarbeek met idealisme
gepaard aan kennis zich gaan aanmelden.
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel
0653627185
zondag 3 april 2016
Bereikbaarheid
Deze week publiceerde het ED een kaartje met
verkeersknelpunten in de regio, waarvoor een oplossing gevonden moet worden.
Een studiegroep van de Metropool Regio Eindhoven heeft dit overzicht opgesteld.
Beter gezegd zij heeft onder
voorzitterschap van Roël Hoppezak van de wirwar aan ideeën en opmerkingen een
handzaam overzicht gemaakt. Nu is het aan de politiek om keuzes te maken en de
gelden die oorspronkelijk voor de Ruit waren bedoeld aan de projecten te
verbinden. Dat zal ongetwijfeld nog heel wat heisa geven.
In het rijtje van de knelpunten staat ook de brug over
de Zuid-Willemsvaart in Beek en Donk. Vanzelfsprekend zou ik haast zeggen. Maar
zo heel vanzelfsprekend is dit niet. Na de afwijzing van de Ruit is het begrip
bereikbaarheid van de regio breder getrokken. De politiek is vooral naar de
hoofdwegenstructuur gaan kijken en heeft zich vooral gefocust op verbetering
van de doorstroming. De knelpunten op de regionale wegen dreigen hiermee op de
achtergrond te geraken. Dit laatste is zeker voor Laarbeek een risico. Laarbeek
zal zelf in de buidel moeten tasten als het dit probleem met de brug in Beek en
Donk opgelost wil zien. De kosten zijn niet te verwaarlozen. Maar ja, dat had
men eerder moeten bedenken.
Laarbeek heeft ervoor gekozen om zich wat afzijdig te
houden in de discussie over de Beek en Donkse brug. Of dat wel zo verstandig
was, is de vraag. Als anderen om het hardst roepen dat de situatie om een
oplossing schreeuwt, zoals in het Gemertse gebeurt, en je bent als gemeente
afwezig in de discussie in de gremia die er echt toe doen, ben je, dunkt mij,
niet verstandig bezig.
Vooral niet als je op voorhand weet dat de
investeringen rond de Beekse burg klauwen met geld gaan kosten. Maar wat wil je
als emoties het winnen van het verstand!
Abonneren op:
Posts (Atom)