dinsdag 5 juli 2016


In de aanloop naar de algemene beschouwingen


Toon Brouwers van PNL zette eind juni het volgende op Facebook:
“ Enorme tekorten in Laarbeek! Totaal zelfs €2 miljoen. Is dit het vermeende duurzame (financiële) beleid van het college? Er wordt veel te optimistisch begroot en dus ondanks de forse belastingverhogingen nog te veel uitgegeven.”
Toen ik dit las moest ik wel een paar keer met mijn ogen knipperen. Is dit wel waar? Of wordt hier een voorstelling van zaken gegeven die kant noch wal raakt?
Natuurlijk het laatste. Wat Brouwers doet is in feite geraamde tekorten van de jaren 2017 t/m 2020 bij elkaar tellen. Zo komt hij aan een tekort van € 2 miljoen voor Laarbeek. Het is dan wel erg gemakkelijk om te roepen dat Laarbeek veel te optimistisch begroot en veel te veel uitgeeft. Dat veel te optimistisch begroten valt nogal mee als je naar de jaarrekeningen van de afgelopen jaren kijkt.
Vreemd voor een partij die steeds weer roept om extra uitgaven. Zoals b.v. voor een kunstgrasveld voor Sparta! Vraag aan PNL moet dan ook zijn: geef nu eens concreet aan waarop PNL zou willen bezuinigen? Een sluitend antwoord zal er wel weer niet komen, want PNL houdt er niet van zich bloot te geven. Liever roept de partij een aantal populistische kreten.
Ik zou als partij een beetje voorzichtiger zijn, want als je vind dat de gemeente teveel uitgeeft, moet je ook aangeven  waar dit minder zou moeten.
Het artikel van De Werkgroep in de MooiLaarbeekkrant beviel mij dan ook veel meer. Hierin worden zaken aan de orde gesteld die er ècht toe doen.
 Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185