zondag 27 juli 2014


                                                                                                                                                 

Uit de school geklapt.


Wie verwacht dat ik deze weblog iets zou schrijven over de berichtgeving in het ED over de burgemeester van Laarbeek heeft het mis. Zolang de geheimhouding geldt, zal ik mij daar nauwgezet aan houden. Zoals ik ook verwacht dat anderen dat doen. Pas als de geheimhouding opgegeven is, heb ik vrijheid van spreken. Nu dus niet.

De komende twee weken verschijnt er geen nieuwe aflevering van deze weblog. Alleen als er iets heel speciaals is, meld ik mij.

De eerstvolgende aflevering zal dus rond 12 augustus verschijnen.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


woensdag 23 juli 2014


                                                                                                                                                 

Dag van nationale rouw.

                                                                                                                                                 

Vandaag dag van nationale rouw. Indrukwekkende plechtigheid op de vliegbasis Eindhoven bij de aankomst van de eerste twee vliegtuigen met slachtoffers.

Heel Nederland leeft mee.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185
 

dinsdag 22 juli 2014


                                                                                                                                                 

Antwoorden op schriftelijke vragen PNL.



Eind vorige week zijn de antwoorden op de schriftelijke vragen van PNL over mogelijke belangenverstrengeling van CDA-wethouder Tonny Meulensteen verschenen. De eerste indruk is dat de antwoorden zijn zoals verwacht mocht worden en in feite weinig nieuws  toevoegen aan wat reeds langer bekend was.

Belangrijkste onderdeel van de beantwoording  is het antwoord op vraag 3 van PNL. B en W schrijven in het antwoord:

In de collegevergadering van 10 juni jongstleden heeft het college alle nevenfuncties en -activiteiten van wethouder Meulensteen besproken. Besloten is om de vraag of er sprake is van belangenverstrengeling of de schijn daarvan tussen de functie en portefeuille van wethouder Meulensteen en zijn nevenfuncties en -activiteiten in de vorm van een uit te voeren risicoanalyse voor te leggen aan een extern bureau. Op korte termijn zal deze rapportage gepresenteerd worden aan het college en duidelijk worden of de nevenfuncties en -activiteiten van wethouder Meulensteen strijdig zijn met artikel 3.1 van de Gedragscode Bestuurders. Het college is in afwachting van de rapportage van het bureau dat de risico-inventarisatie uitvoert en loopt niet vooruit op de uitkomsten ervan.

Waarvan acte.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


maandag 21 juli 2014


Stormram



Schreef ik gisteren in deze weblog over het conflict tussen de Lev-groep met de gemeente Geldrop-Mierlo. Vandaag zie ik in het ED dat ook de jeugdzorg zich grote zorgen maakt. Twaalf grote aanbieders van jeugdzorg in Zuidoost-Brabant maken zichtnotering zorgen over de continuïteit van de jeugdzorg in de regio na. 1 januari 2015.

In een brief  aan Marianne Sint, de voorzitter van de  Autoriteit Jeugdzorg, geven zij uiting aan hun bezorgdheid. ook schrijven zij dat het overleg met de gemeenten moeizaam verloopt. Ook signaleren zij dat het overleg niet plaats vindt op bestuurlijk niveau. Gemaakte afspraken worden niet altijd nageleefd en soms ook gecanceld.

Het ED constateert in het artikel dat het beeld dat de 12 instellingen in hun brief schetsen overeenkomst met de bevindingen van de commissie Geluk. Deze commissie kwam al eerder met een alarmerend Rapport: driekwart van de gemeenten zou onvoldoende voorbereid zijn om per 1 januari de taken van de jeugdzorg over te nemen. Meer dan de helft van de gemeenten krijgt dit volgens de commissie ook in de komende maanden niet meer voor elkaar.

Al met al een somber beeld dat weinig goeds voorspelt!

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


zondag 20 juli 2014


                                                                                                                                                 

Problemen


De tijd begint te dringen. Per 1 januari 2015 krijgen gemeenten er een groot aantal taken bij. Het Rijk schuift deze af naar de gemeenten. De gemeenten krijgen er geld voor, maar stukken minder dan waarvoor deze taken nu worden uitgevoerd.

In de komende maanden moeten gemeenten contracten afsluiten met betrekking tot deze zorgtaken. Dit zal nog heel wat kruim kosten. En het zal niet overal van een leien dakje gaan.

Afgelopen zaterdag berichtte het ED over conflicten tussen de Lev-groep en de gemeente Geldrop-Mierlo. Hier wil de gemeente zowel de zorgbeoordeling als de uitvoering ervan in eigen hand nemen.  Volgens de zorgaanbieder kan dit niet. Het valt weer in de categorie van  de slager die zijn eigen vlees keurt. IK denk inderdaad ook dat dit niet kan.

Ik ben heel benieuwd hoe Laarbeek dit met haar partnergemeenten gaat regelen.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

dinsdag 15 juli 2014


                                                                                                                                                 

Grondprijs in de summersale


In de raadsvergadering sloeg PNL zich op de borst: kijk eens hoe goed we het gedaan hebben. We hebben zelfs meer dan 1 miljoen in het begrotingsjaar 2013 overgehouden. Suggestie van deze borstklopperij : jullie moeten ons dat eerst nog maar eens nadoen!
Ik wil er niets aan afdoen. Een miljoen is een mooi bedrag, maar op een begroting van ong. 45 miljoen is dit natuurlijk relatief. Een overschot is natuurlijk  beter dan een tekort. Daar geen discussie over.
Opmerkelijk was dat PNL het positieve saldo niet, zoals het college en PNL in de afgelopen  jaren ook steeds voorstelden, in de algemene reserve wilde stoppen. Dit keer stelde PNL bij verrassing voor de rente die door dit het bedrag extra ontvangen wordt aan te wenden voor een verlaging van de grondprijs. De korting zou niet alleen gunstig zijn voor de koper maar uiteindelijk voor iedere Laarbeeker omdat het de grondexploitatie zou kunnen verbeteren. Veel gemeenten zitten immers met dure grond in hun maag sinds de verkoop daarvan onder invloed van de economisch omstandigheden in het slop zit. Mevr. van de Zanden nam hierbij de term “ summersale ” in de mond.
De overige partijen in de raad zagen in het voorstel van PNL niets. Het was ook een voorstel dat heel slecht paste bij PNL. In de vorige colleges wilde PNL van een dergelijke oplossing nooit iets weten. Waarom nu ineens wel? Waarschijnlijk  heeft men bij PNL naar de gemeente Landerd gekeken, waar hun vorige politiek leider  nu tijdelijk een soortgelijke verlaging van de grondprijs heeft doorgevoerd.
Maar ja, Landerd is een gemeente die zichzelf wil opheffen. Zover is ( gelukkig ) Laarbeek nog niet

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

maandag 14 juli 2014


                                                                                                                                                 

Integritis


Wat houdt integer handelen nu precies in? Deze vraag stelt het NRC in het afgelopen weekend. In een uitvoerig artikel gaat de krant in op de verschillende integriteitsonderzoeken die bij de vorming van de nieuwe colleges in een aantal gemeenten zijn gehouden. De meeste onderzoeken door externe bureaus zijn gehouden in de zuidelijke provincies. Waarschijnlijk omdat de Commissarissen van de Koning in deze provincies hierop het sterkst hebben aangedrongen.

Bijna een kwart van alle gemeenten waar in maart gemeenteraadsverkiezingen werden gehouden ( 89 van de 380 ) liet hun kandidaat-wethouders extern screenen. Volgens sommigen schoten gemeenten hiermee door. De term “ integritis ” viel zelfs. Laarbeek deed aan deze gekte niet mee. Misschien dat het daar nog spijt van krijgt, nu twee wethouders onder vuur liggen. De ene vanwege beschuldigingen van stemmen ronselen; de andere vanwege een schijnbare belangenverstrengeling.

Overigens waren alle commissarissen niet eensgezind over de noodzaak van externe screening. Ank Bijleveld-Schouten, de commissaris van Overijssel, bij voorbeeld vond dat externe bureaus overbodig waren. Zij is van mening dat wethouders en raadsleden zelf de normen wel kunnen afspreken. Daarvoor heb je volgens haar geen externe bureaus nodig. Deze commerciële bureaus zijn vooral bezig zijn nieuwe markten te zoeken.

De verschillende bureaus kozen in hun uiteindelijke advies voor de veiligheid. Bij twijfel niet doen was meestal hun stellingname. Vaak adviseerden zij ook tot aanpassingen in nevenfuncties, portefeuilles of stemgedrag. Dit meestal onder het motto “ better safe than sorry ” En dat voor € 750 tot € 1500 per screening per wethouder.

Screeningsbureaus hanteren volgens de NRC een subjectieve definitie van integriteit. Elk bureau heeft zijn eigen definitie. Dit werkt de onduidelijkheid in de hand. Er is sprake van een overdreven aandacht voor persoonlijke handel en wandel van bestuurders. Bureaus schieten door in integritis. Met de problematiek wordt verkrampt omgegaan. De schijn van belangenverstrengeling is een hopeloos begrip. Schijn is niet te definiëren. Wie hiervan beschuldigd wordt, wordt politiek monddood gemaakt. Vast staat ook dat de meeste wethouders die noodgedwongen opstappen, vaker vertrekken vanwege een politiek conflict dan een integriteitskwestie.
Dit moet te denken geven.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185