dinsdag 13 augustus 2013


 

Geen 6  maar 8 miljard


Heel veel bladen besteedden gisteren aandacht aan een artikel in het Financieel Dagblad. Hierin stond dat het kabinet 2 miljard meer ging bezuinigen dan aanvankelijk het plan was. Dit is ook twee miljard meer dan Eurocommissaris Olli Rehn in juni nog van Nederland eiste om te voldoen aan de begrotingsnormen van Brussel.

Het is een nogal opvallend bericht. Volgens het Financieel Dagblad wil het kabinet deze twee miljard extra gebruiken om de kwakkelende Nederlandse economie aan te jagen. Het lijkt op het eerste gezicht een vreemde methode: meer bezuinigen om er uiteindelijk beter van te worden. Heel veel economen vinden dat het kabinet nu al de economie kapot bezuinigd.

Vandaag ( woensdag ) komt het Centraal Planbureau met nieuwe cijfers over de ontwikkeling van de economie in 2013. Deze prognose zou de basis zijn voor het  bezuinigingsplan.

Eens even afwachten waarmee het CPB vandaag komt.

Voor het artikel in het Financieel Dagblad  KLIK HIER

maandag 12 augustus 2013


 

Moedeloos


Wethouder Biemans kon het niet langer meer met lede ogen aanzien. Machteloos stond hij aan de zijlijn . Noch als voorzitter van scouting Lieshout-Mariahout, noch als wethouder openbare werken kon hij iets doen. Zijn handen waren gebonden. Hij kon alleen toekijken hoe zowat alles met de plaatsing van de tijdelijke units voor de scouting verkeerd ging. Vandaar dat hij besloot tijdelijk terug te treden als voorzitter van de scouting. Radio Kontakt bracht het bericht dat hij ook op zijn facebookpagina had geplaatst. Op het Nieuwsarchief stond op zaterdag 10 augustus dit bericht:

“ Wethouder Theodoor Biemans treed tijdelijk terug als voorzitter van scouting Lieshout-Mariahout. Vanwege een conflict tussen scouting Lieshout-Mariahout en de gemeente Laarbeek over de sloop van de oude blokhut en plaatsing van tijdelijke units op het scoutingterrein in Lieshout, moest Biemans zich bij beide besturen, vanwege eventuele belangenverstrengeling, onthouden van beraadslaging en stemming. Hij denkt door tijdelijk als scoutingvoorzitter terug te treden meer te kunnen betekenen voor het jeugd-en jongerenwerk dan nu.”

Op zijn facebook pagina had hij nog een toevoeging er bij gezet:
“Door omstandigheden, na bijna 10 jaar, tijdelijk terugtreden om mezelf toch in te kunnen spannen voor scouting. Vanaf nu weer 100% meebeslissen voor het jeugd en jongerenwerk. Wat een kleuterschool" ”
Met name het laatste is veelzeggend en geeft aan hoe Biemans denkt.

Theodoor kreeg een aantal instemmende reacties. De meest opmerkelijke kwam van Ben Rooijakkers:

“ Theodoor, beter zo dan "genaaid" worden door politieke tegenstanders of niet te slimme (dorps)raadsleden. Heel moedig en slim besluit van je. Biemans en scouting waardig.”

Theodoor Biemans maakt bij zijn besluit om tijdelijk terug te treden als voorzitter een gedachtefout. Tot nu toe onthield hij zich volgens eigen zeggen zowel bij de scouting als in het college van deelname aan de besluitvorming. Dit om eventuele belangenverstrengeling te voorkomen. Terecht. Wat hij nu van plan is – zich daadwerkelijk vanuit zijn wethouderschap openbare werken zich gaan bemoeien met het jeugd- en jongerenwerk – kan  absoluut niet. Niet alleen begeeft hij zich hiermee op het terrein van zijn collega-wethouder Briels, maar gaat hij ook een grens over: hier is sprake van directe belangenverstrengeling. Hij is immers slechts tijdelijk als voorzitter van de scouting teruggetreden.

Het college moet hier een stokje voor steken.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

zondag 11 augustus 2013

 

Kan het nog gekker


Al meer dan een maand praat Laarbeek over een brief van wethouder Vereijken aan zijn medeleden van het college van B en W. Deze brief is in handen gekomen van het ED. Het college en de fractievoorzitters hebben het voortdurend over “ het lekken van vertrouwelijke informatie uit het college” wordt genoemd. Het heeft geresulteerd in veelvuldig overleg. Uiteindelijk culmineerde dit overleg in het voorstel om een extra raadsvergadering te beleggen. Letterlijk stond in de uitnodiging voor deze vergadering: `De extra vergadering wordt uitgeschreven op verzoek van een vijftal fractievoorzitters naar aanleiding van het lekken van vertrouwelijke informatie.` Uiteindelijk ging de vergadering op 19 juli j.l niet door omdat de fractievoorzitters het niet eens konden worden over het voorstel dat aan de raad zou worden voorgelegd.

Wel werden de fractievoorzitters het eens over een brief aan de burgemeester, waarin zij hem vragen aangifte te doen van het lekken van vertrouwelijke informatie uit het college. “. Iedereen praat nu al meer dan een maand over het lekken van vertrouwelijke informatie uit college. En wat blijkt nu: er is helemaal geen vertrouwelijke informatie. Tenminste als we het college moeten geloven! Het college antwoordde eind van deze week op de brief van de 5 fractievoorzitters. Het verzoek om aangifte te doen wordt afgewezen.

Namens het college schrijft de burgemeester dat er volgens het college geen sprake van het lekken van vertrouwelijke informatie vanuit het college.” is.
Een rare redenering. En heel apart. In de brief staat letterlijk:

De heer Vereijken heeft aan het einde van de collegevergadering op 26 februari 2013 een brief gegeven aan de andere wethouders, de burgemeester en de gemeentesecretaris. Met deze brief heeft hij de overige collegeleden en de gemeentesecretaris deelgenoot willen maken van zijn gevoelen over het declaratiegedrag van de burgemeester. Bij het overhandigen van de brief gaf hij aan, dat de ontvangers van de brief, indien gewenst, hierop terug konden komen in de volgende collegevergadering. Dit is niet meer aan de orde geweest in de opvolgende vergaderingen. Bij het verstrekken van de brief heeft hij deze niet als vertrouwelijk aangemerkt. Natuurlijk is deze wel als zodanig behandeld.
Ook heeft hij de brief niet tijdens deze vergadering, en ook niet later ingenomen. Voor de heer Vereijken was met het delen van zijn gevoelen de zaak afgedaan.

Wat staat hier? Op de eerste plaats dat de brief niet als vertrouwelijk is aangemerkt maar wel als zodanig is behandeld. Hoe verzin je zoiets? Dit betekent m.i. dat wat als lekken is aangemerkt niet meer of niet minder is dan het schenden van het briefgeheim. Iemand heeft zonder toestemming de brief verspreid. Cryptisch is de zin “Natuurlijk is hij wel als zodanig ( = vertrouwelijk ) behandeld”. Slaat dit op de bespreking en/of op de brief? Er is echter volgens het antwoord geen bespreking van de brief geweest. De brief is uitgedeeld en verder niet besproken! Wie dit gelooft mag het zeggen. Vanwaar dan het besluit of als u wilt de suggestie dat er mogelijk in de volgende vergadering op teruggekomen kon worden?

Verder schrijft het college:

“Het college heeft als bestuursorgaan deze brief nooit ontvangen. De brief is enkel als persoonlijk stuk door de heer Vereijken overhandigd aan zijn collega’s buiten de orde van de vergadering om. Er kan dan ook niet gesproken worden over het lekken van vertrouwelijke informatie uit het college, daar dit document op geen enkel moment onderdeel heeft uitgemaakt van een dossier en/of zaak. Het gaat om een document dat de heer Vereijken als privépersoon aan de overige collegeleden en de gemeentesecretaris heeft overhandigd. ”

Waarom wordt op dit moment deze redenering opgezet? Heel merkwaardig en ongeloofwaardig. Wat eerst door Jan en alleman, inclusief het college, het lekken van vertrouwelijke informatie uit het college werd genoemd, wordt nu ineens betiteld als het schenden van het briefgeheim. Letterlijk staat er aan het einde van de brief: De heer Vereijken heeft aangegeven om op persoonlijke titel aangifte te doen, omdat een eigendom van hem, een brief, is doorgespeeld naar de pers. Wij noemen dat nog altijd in gewoon Nederlands  lekken!

Het college krijgt op deze manier steeds meer uit te leggen!

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185


woensdag 7 augustus 2013

 

Er komt weer leven in de brouwerij


Het politieke leven komt na de vakantie weer langzaam op gang. Gisterenavond werden de eerste voorbereidingen getroffen. Het Presidium kwam bijeen en stelde de agenda’s voor de commissievergaderingen van  augustus vast. Ook de agenda voor de extra raadsvergadering van  29 augustus over de Noordoost corridor  werd vastgesteld evenals de agenda voor de vergadering van 5 september over het declaratiegedrag van de burgemeester.

Omdat er in het Presidium mogelijk afspraken gemaakt zouden worden over procedures tijdens de commissievergadering Algemeen Bestuur en de behandeling van het rapport van Hofmann % Hofmann, dacht ik er verstandig aan te doen om als voorzitter van een de commissie en waarnemend raadsvoorzitter hierbij aanwezig te zijn. Zeker in gevoelige aangelegenheden is het zaak als voorzitter goed geïnformeerd te zijn. In dat opzicht was het een verhelderende bijeenkomst.


Voor  reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

dinsdag 6 augustus 2013


 

Wellness.



Aan het ED ontleen ik het volgende:
“ De provincie Noord-Brabant bekijkt de komende weken of zij heil ziet in de plannen voor een wellnesscentre op de plek van het voormalige Dierenthuis aan de Bakelseweg in Aarle-Rixtel.
De provincie toetst daarbij of het project in strijd is met de regels die gelden voor het buitengebied. Het gaat nog niet om een officiële aanvraag om bijvoorbeeld de bestemming van het perceel te wijzigen, benadrukt een woordvoerder van de gemeente Laarbeek: "De provincie gaat er informeel naar kijken. Want als zij het wellnesscentre bij voorbaat niet ziet zitten, heeft het weinig zin om alle procedures überhaupt in gang te zetten. Maar de gemeente staat niet onwelwillend tegenover het plan."
Het Bakelse koppel Peter en Lianne Smits, de drijvende krachten achter het wellnesscentre, zet groot in. Als het aan hen ligt, komen er op de drie hectare grond tientallen binnen- en buitensauna's, jacuzzi's, zwembaden, massageruimtes, een hotel met 20 tot 25 kamers en twee restaurants (één voor gasten en één voor passerend publiek). Zoals het er nu naar uitziet, gaat het wellnesscentre tussen de 10 en 15 miljoen euro kosten.”
Dit is voorwaar geen kattenpis. Een dergelijk instituut past goed in dit gebied, waar al meerdere vormen van recreatie aanwezig zijn. Een positieve ondersteuning van de gemeente is hier zeker op zijn plaats. De initiatiefnemers zetten hoog in. Nu eerst afwachten af zij de hooggestemde verwachtingen ook waar kunnen maken. Het plan verdient op voorhand alle steun.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

maandag 5 augustus 2013

 

Een centrum vol blik.


Met verbazing heb ik gekeken naar de sloop van het voormalige winkelpand Dovens cum annexis aan de Heuvel in Lieshout. Door de sloop is er is een groot gat geslagen. De doorlopende bebouwing van de Heuvel is doorbroken. Dit past niet in het beeld van de Heuvel en doet afbreuk aan de intrinsieke eenheid van het dorpscentrum van Lieshout.

Ik heb mij laten vertellen dat er op de plaats waar Dovens stond een parkeerplaats komt. Wie verzint zoiets? Parkeerplaatsen zijn op zich een onvermijdelijk kwaad. Je hebt ze nu eenmaal nodig. Maar wie gaat er in het centrum in  het volle gezicht nu een parkeerplaats aanleggen? Normaal camoufleren we een  parkeerplaats en stoppen we ze ietwat weg. Zo niet in Lieshout, hier leggen we midden op de Heuvel een parkeerplaats aan! Doodzonde.

Bavaria had als eigenaar beter moeten nadenken.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185

donderdag 1 augustus 2013

 

Brandweer.


In de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen heeft de brandweer de meeste tijd nodig om bij noodgevallen te komen. In Drenthe doet de brandweer er gemiddeld bijna 10,5 minuut over. In Zuid-Holland doet zij er het kortst over, namelijk 7 minuten. Het landelijke gemiddelde is 7 minuten en 53 seconden.Dat blijkt uit cijfers die NU.nl bij de 25 veiligheidsregio's heeft opgevraagd. Het gaat om de zogeheten opkomsttijd voor noodgevallen. Dit is de tijd die verstrijkt tussen de melding en het tijdstip dat de brandweer ter plaatse is.

 

Een woordvoerder van de veiligheidsregio Drenthe wijt de hoge opkomsttijden aan het kleine aantal kazernes in de regio. "Drenthe is een uitgestrekte provincie met veel kleine dorpjes. Je kunt daar wel kazernes bijplaatsen, maar je vindt nooit voldoende vrijwilligers om die kazernes te bemannen." Daarnaast zouden de kazernes in kleine dorpen slechts tien uitrukken per jaar hebben.

Een woordvoerder van veiligheidsregio Groningen beschrijft hetzelfde beeld. "Je kunt niet zoveel van die opkomsttijd af krijgen. Daarom nemen wij maatregelen om de melding eerder te krijgen of te voorkomen, zoals het plaatsen van rookmelders of voorlichting." De korpsen ten oosten van Arnhem hebben de hoogste opkomsttijden. In Duiven doet de brandweer er ruim 16 minuten over om op de plaats van bestemming te komen. Op de tweede plek staat de brandweer van Zevenaar met 14 minuten en 21 seconden opkomsttijd. In Rijswijk is de brandweer het snelst ter plaatse. Gemiddeld doen brandweermannen er 5 minuten en 14 seconden over om daar bij een spoedgeval te komen. Helmond (5 minuut 40 seconden) en Enschede (5 minuut 45 seconden) hebben daarna de snelste korpsen.

De opkomsttijd is de optelsom van drie tijden: de meldtijd, uitruktijd en aanrijtijd. De laatste twee tijden worden door brandweermannen handmatig ingevoerd, waardoor in het heetst van de strijd regelmatig de verkeerde of zelfs geen tijd wordt geregistreerd.Dat blijkt ook uit de gegevens die NU.nl van de regio's heeft ontvangen. Ruim 22 procent van de meldingen bevat onvolledige of duidelijk verkeerde informatie. In sommige veiligheidsregio's liep het percentage onvolledige meldingen op tot bijna 60 procent.Een woordvoerder van Brandweer Nederland erkent die problemen. "Er wordt gewerkt aan een nieuw landelijk meldkamersysteem dat er voor gaat zorgen dat de incidentgegevens verbeterd en eenduidig voor alle regio's worden opgeslagen."

 

Ook het registreren van de opkomsttijd wordt verbeterd, aldus dekkingsplanspecialist Arthur Haasbroek van regio Hollands Midden. Haasbroek is betrokken bij het landelijke overleg om de registratie van opkomsttijden te verbeteren."Eigenlijk is het bijzonder dat brandweermannen, die druk bezig zijn met een heftige situatie, de opdracht meekrijgen om tegelijkertijd administatief werk te doen." Volgens Haasbroek is dit op te lossen door brandweerwagens met GPS- en meetsystemen uit te rusten.

 

De prestaties van de brandweer worden sinds 2010 afgerekend op dewet veiligheidsregio's. Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie en de korpsen zijn al enige tijd met elkaar in discussie of de opkomsttijd de enige wettelijke maat moet zijn. De commissie Hoekstra buigt zich momenteel over een evaluatie van de wet.
Naar aanleiding van een evaluatie in 2012 stuurde Opstelten een brief naar slecht presterende regio’s. De briefwisseling (PDF) tussen de minister en veiligheidsregio Groningen is in handen van NU.nl.
In die brief schrijft minister Opstelten op 5 septmenber 2012 aan de veilgheidsregio Groningen: "Omdat uw veiligheidsregio een van de regio’s is die in minder dan 50 procent van de gevallen de normtijden haalt, verzoek ik u met klem om de opkomsttijden te verbeteren en de daartoe noodzakelijke stappen in uw regio te nemen."

'

Peter Rehwinkel, voorzitter van de veiligheidsregio en burgemeester van Groningen, "betreurt de toonzetting" van die brief. Hij stelt dat het belang van opkomsttijden wordt overschat. "Een situatie waarbij een brand zich soms tientallen minuten kan ontwikkelen voordat deze gemeld wordt, kan namelijk niet worden gecompenseerd met strakke opkomsttijden."

"Het gaat in onze optiek niet slechts om politieke verantwoording  op grond van wet- en regelgeving, maar vooral om het waarborgen van de veiligheid van onze inwoners en in dat kader nemen wij onze verantwoordelijkheid." De minister houdt vooralsnog voet bij stuk om de opkomsttijden omlaag te krijgen. 

Voor het overzichtskaartje KLIK Hier


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185