Verkiezingen Provinciale
Staten.
De fractievoorzitters van
de verschillende partijen hebben deze verkiezingen bij wijze van spreken
gekaapt. Landelijke thema’s beheersen de verkiezingscampagne, provinciale
thema’s worden hierdoor naar de achtergrond gedrongen. Op zich is dit
begrijpelijk, maar het blijft jammer. Ook al omdat er een aantal provinciale
onderwerpen zijn die wel degelijk van belang zijn.
In Brabant en in het
bijzonder van belang voor deze regio is dat de discussie over De Ruit. Mede door
een actieve lobby van tegenstanders heeft de meerderheid van de Tweede Kamer de
rijksbijdrage voor De Ruit geschrapt.
Gehoopt wordt dat de toegezegde 271 milj.
naar aanpassingen van de A58 en de A67 zullen gaan. Helemaal zeker is dit overigens nog niet.
Vorige week heeft de
provincie een doorstartdossier gepubliceerd.
Het dossier geeft een overzicht van het proces dat in de voorbije jaren
is doorlopen; het is bedoeld voor het nieuw te vormen college van Gedeputeerde
Staten. Het zal vooral van de uitslag van de verkiezingen afhangen of het
nieuwe college dit project nog wil oppakken.
In het doorstartdossier
staat dat ook zonder geld uit Den Haag de Ruit om Eindhoven aangelegd kan
worden. De Ruit kan volgens gedeputeerde van Heugten aangelegd worden met 595
milj euro. Alle mogelijke kritiek op het
doorstartdossier is mogelijk. Voor Laarbeek is in elk geval belangrijk dat in
de nieuwste plannen voorzien is in een turborotonde om het verkeer bij
industrieterrein De Bemmer goed af te wikkelen.
Het lot van De Ruit wordt
bepaald in de verkiezingen op 18 maart. CDA,VVD en PVV blijven voor de Ruit; de
andere partijen zijn tegen. Het kan nog alle kanten uitgaan. Bij de
tegenstanders zal D66 geen breekpunt in de eventuele onderhandelingen van de
Ruit maken; bij de voorstanders gaat het CDA dit ook niet doen.
Gedeputeerde Staten staan nog steeds volledig achter het
Voorkeursalternatief zoals indertijd gepresenteerd is. Alle onderzoeken wijzen
uit dat niets doen geen optie is. De Brainport-regio moet bereikbaar blijven.
Het aantal inwoners en de mobiliteit blijven in de komende jaren verder
groeien. Het aantal verkeersbewegingen blijft daardoor ook stijgen.
Uit het doorstartdossier
blijkt dat er ondanks het vervallen van de Rijksbijdrage van € 271 miljoen
voldoende financiële ruimte bestaat om de Ruit Eindhoven in de voorgestelde
vorm uit te voeren. In het dossier staat dat hierbij geen concessies worden
gedaan aan de natuurlijke inpassing of de vormgeving van de weg. “Dat is
mogelijk omdat de aanpak van de A67 eerst onderdeel was van het project en nu
volledig voor rekening komt van het ministerie van I&M. Met het budget van
€ 590 miljoen dat de provincie beschikbaar heeft, is het mogelijk om de
Verkeersruit en de lokale maatregelen in
Veghel aan te leggen,” aldus gedeputeerde
van Heugten.
Innovatieve ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit bieden de komende
tijd ongetwijfeld mogelijkheden om die groei deels op te vangen. Echter,zo
staat er in het dossier, ook slimme met elkaar communicerende auto’s hebben
ruimte nodig om te kunnen rijden. “ Het bereikbaarheidsprobleem van de regio
Zuidoost-Brabant wordt mede veroorzaakt door een ontbrekende schakel in de
infrastructuur. Het oplossen van dit probleem is geen dus kwestie tussen óf
asfalt, óf slimme innovaties maar een kwestie van beiden. Alleen dan kan
voorkomen worden dat de regio Eindhoven Helmond binnenkort qua bereikbaarheid
een tweede Randstad is.”
Zo is het maar net!
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185