Met
alleen slimme auto’s staan alle wegen vol.
De discussie over De Ruit heeft de regio tot op het bot verdeeld.
Een meerderheid van de gemeenten in Zuidoost Brabant heeft zich uiteindelijk
uitgesproken tegen De Ruit. Hierbij waren ook de twee grootste gemeenten in
onze regio. Uiteindelijk heeft een meerderheid van de Tweede Kamer hen in de aanvaarde motie Hoogland gevolgd en
het beschikbaar stellen van de toegezegde gelden voor de aanleg van De Ruit, de
Oost-Westverbinding , ingetrokken. De minister heeft de meerderheid van de
Kamer gevolgd als was zij zelf wel voor
De Ruit. Het provinciebestuur staat tot op heden achter De Ruit en bereidt een
doorstartdossier voor.
In een brief van 22 januari 2015 aan de Kamer bevestigt de
minister haar standpunt. In deze brief schrijft zij:
“Uw Kamer
erkent, gelet op de tekst in de motie, wel het belang van de regio, en ook van
een goede bereikbaarheid van de regio. Zoals al eerder aangegeven, vind ik het
pakket van het voorkeursalternatief van de Provincie Noord-Brabant voor de Ruit
verkeerskundig de beste oplossing voor de knelpunten in het gebied. Voor de
aanpak van de knelpunten blijft de samenhang tussen hoofdwegennet en
onderliggend wegennet van belang. Ik zal hierover dan ook in overleg treden met
de provincie.”
Overigens gaat zij de motie wel uitvoeren en onderzoekt zij de
mogelijkheden om de doorstroming en de robuustheid van het verkeerssysteem in
de regio Eindhoven naar een voldoende niveau te brengen. Daarom zal de A67
betrokken worden bij het MIRT onderzoek kennisas Utrecht-Endhoven. Voor de A58
wil zij bekijken hoe met innovatieve maatregelen oplossingen gevonden kunnen
worden. Medio mei 2015 zal de minister over dit project een beslissing nemen.
De gehele discussie heeft de regio geen goed gedaan. De regio is
verdeeld en is er niet in geslaagd een voor partijen acceptabel compromis te
bereiken. De slimste regio is niet
capabel om als het erop aan komt de handen in elkaar te slaan. Het vermogen om
aan je principes vast te houden en toch een compromis te sluiten heeft ten enenmale
ontbroken. De twee kampen hebben elkaar niet kunnen, misschien wel niet willen
vinden.
De regio heeft haar hoop gevestigd op verbetering van de
doorstroming met “ slimme oplossingen”. Meer asfalt zou voorkomen kunnen worden
door het inzetten van duurzame innovatieve oplossingen. Dat was de mantra van
de tegenstanders. Deze hoop werd dezer
dagen echter met een mokerslag de grond
ingeboord. Op een bijeenkomst van de PvdA in De Mortel in Eindhoven over
“ slimme mobiliteit ” kwam uit onverdachte hoek de uitspraak dat als morgen
heel Nederland in een zelfrijdende auto stapt, het verkeer op alle wegen vast
zal staan. Voorgeprogrammeerde auto’s houden een veel grotere afstand van
elkaar dan automobilisten doen. De uitspraak kwam van Tom-Tomberbestuurder
Carlo van de Weijer.
Toch iets om over na te denken. Smart mobility is nog verder weg dan waar het kamp van de
tegenstanders van De Ruit van uit gaat.
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185