Herindeling
Gemeentelijke herindeling blijft de gemoederen bezig
houden. In verschillende nieuwjaarstoespraken kwam dit onderwerp ter sprake. Zo
zette burgemeester Bos van Boekel nogmaals uiteen waarom Boekel zelfstandig
moet blijven.
Het herindelingsproces gaat ondertussen onverstoord
zijn eigen weg. Nederland heeft per 1 januari 2016 weer drie gemeenten minder.
Deze trend gaat zich ongetwijfeld de komende jaren doorzetten.
In Brabant is het afwachten hoe de aanpak van de
provincie gaat uitpakken. Gemeenten mogen zelf met voorstellen komen over de manier
waarop ze zich bestuurlijk en ambtelijk willen organiseren. GS hebben geld
beschikbaar gesteld waarmee zij toekomstscenario’s in beeld kunnen brengen.
Hoeveel euro’s beschikbaar zijn, is nog niet bekend. De provincie gaat er
hierbij vanuit dat alle voorstellen zich baseren op een gedegen analyse en dat
ze voldoende concrete voorstellen bevatten voor effectieve samenwerkingsvormen.
Ook willen GS ruimte bieden om te experimenteren. Als dat niet binnen de
huidige wet- en regelgeving kan, zal de provincie bij minister Plasterk
(Binnenlandse Zaken) aankloppen.
Hoewel de ‘herindelingsdwang’ door de provincie is losgelaten, kunnen gemeenten niet achterover leunen. GS verwachten van elke gemeente een ‘constructieve en toekomstgerichte visie’. In deze raadsperiode moeten alle gemeenten tot bestuurlijke besluitvorming komen. Als zij dralen of er niet uitkomen, zal de provincie niet schromen om in te grijpen ‘op grond van onze procesverantwoordelijkheid voor het lokale bestuur’.
Hiermee leken GS afstand te nemen van de aanbevelingen van de commissie Huijbregts, die de bestuurskracht van alle regio’s in Brabant heeft doorgelicht. De provincie ontkent dit echter in alle toonaarden. Overigens hebbende Brabantse gemeenten tot op heden weinig haast aan de dag gelegd om de vragen van de provincie te beantwoorden.
Hoewel de ‘herindelingsdwang’ door de provincie is losgelaten, kunnen gemeenten niet achterover leunen. GS verwachten van elke gemeente een ‘constructieve en toekomstgerichte visie’. In deze raadsperiode moeten alle gemeenten tot bestuurlijke besluitvorming komen. Als zij dralen of er niet uitkomen, zal de provincie niet schromen om in te grijpen ‘op grond van onze procesverantwoordelijkheid voor het lokale bestuur’.
Hiermee leken GS afstand te nemen van de aanbevelingen van de commissie Huijbregts, die de bestuurskracht van alle regio’s in Brabant heeft doorgelicht. De provincie ontkent dit echter in alle toonaarden. Overigens hebbende Brabantse gemeenten tot op heden weinig haast aan de dag gelegd om de vragen van de provincie te beantwoorden.
In onze regio is de problematiek er niet
gemakkelijker op geworden sinds Helmond zijn handen aftrekt van de samenwerking
in de Peel. Helmond is geen betrouwbare partner gebleken. Dit zal Helmond nog
jaren nagedragen worden. Het onverstand regeert in Helmond.