De
prijs van de afwijzing van de Ruit
Het CDA komt in de
Provinciale Staten buiten de coalitie te staan. Brabant, eens de thuishaven van
het CDA, krijgt voor de eerste keer een coalitie zonder CDA. Het CDA zal deze
tegenslag ongetwijfeld wel weer te boven
komen, al is het natuurlijk zuur. Vastgesteld kan worden dat het CDA in de onderhandeling over de collegevorming
in ieder geval het been stijf heeft gehouden en niet opportunistisch heeft
gehandeld. Dit laatste kan niet gezegd worden van de VVD. Deze partij offerde
de Ruit om op het pluche te kunnen blijven zitten. Haar achterban kan hier
onmogelijk blij mee zijn.
Wie denkt dat de Ruit
zomaar straffeloos geofferd kan worden, heeft danig het mis. Het niet doorgaan van de Ruit heeft grote
consequenties . En dit niet alleen voor de doorstroming in de regio. Afgelopen
week was het weer flink raakt door ongelukken op de A67. Op deze weg zijn dit
jaar al 29 ongelukken gebeurd. Nog nooit hebben zo velen zolang hebben op deze
snelweg stilgestaan als dit jaar. Dit zal nog wel enige tijd zo blijven. Geen
wonder dat de ANVB roept om voorrang voor verbeteringen aan de A67.
Ook Laarbeek gaat de
consequenties van het niet doorgaan van de Ruit aan den lijve te voelen. De
fervente tegenstanders van de Ruit geven dit natuurlijk nog niet toe, maar wie
goed kijkt ziet de donkere wolken al op
ons afkomen. De contouren van de eerste pijnpunten worden nu al zichtbaar. Wie
goed leest, ziet in de commissiestukken voor de commissie Ruimtelijk
Domein voor deze week al de eerste
aanwijzingen dat een aantal plannen niet doorgaan; plannen die preludeerden op
en/of direct samenhingen met de Ruit.
In de commissie
Ruimtelijk Beheer staat het
uitvoeringsprogramma van de structuurvisie Laarbeek “ Groei in balans ” uit
2010 op de agenda. Hierbij gaat het specifiek over de "gebiedsopgave
Brainport Oost - Goorloop Noord"
waarvoor een subsidie van € 1.355.792,-
is toegezegd. Dit is een onderdeel van de zogenaamde versnellingsopgave
van de provincie i.v.m. de Ruit. Deze gebiedsontwikkeling Brainport Oost beoogt de ruimtelijke kwaliteit in de regio een
flinke impuls geven met het oog op de komst van de weg. Ook was overeengekomen
dat in het Rijk van Dommel en Aa
natuurcompensatie voor de weg ontwikkeld zou worden. Grote vraag is of de
provincie achter deze projecten blijft staan als de weg niet doorgaat en er geld
voor over heeft.
Van veel groter belang
voor Laarbeek is de houding van de provincie ten aanzien van de Lieshoutseweg(
N615 ). Tot op dit moment heeft de provincie zich op het standpunt gesteld dat
de uitvoering pas aan de orde komt na besluitvorming over de Noord-Oost
Corridor. Voor Laarbeek is dit een groot en immens probleem. De oplossing van
de situatie bij de Beekse brug en van de
problemen op de Gemertse en Lieshoutseweg
gedogen geen uitstel. Bij de goedkeuring van het bestemmingsplan De
Beekse Akkers heeft de raad zich uitgesproken voor een downgrading van de
Lieshoutseweg. Door het afblazen van de Ruit is de situatie van het ene moment
op het andere compleet gewijzigd.
Downgrading komt niet meer im Frage: er zal geüpgrade moeten worden. De
kosten komen natuurlijk voor een groot gedeelte op het bordje van
Laarbeek.
Dit is nog maar het
begin van de prijs die Laarbeek betaalt voor het niet doorgaan van de Ruit. De
kosten voor een betere doorstroming en vergroting van de verkeersveiligheid
voor automobilist en fietser op Laarbeeks grondgebied komt voor rekening van
Laarbeek. De Laarbeekse burger gaat er voor opdraaien.
Tegenstanders van de
weg: hartelijk bedankt!
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185