zondag 10 mei 2015


De prijs van de afwijzing van de Ruit



Het CDA komt in de Provinciale Staten buiten de coalitie te staan. Brabant, eens de thuishaven van het CDA, krijgt voor de eerste keer een coalitie zonder CDA. Het CDA zal deze tegenslag  ongetwijfeld wel weer te boven komen, al is het natuurlijk zuur. Vastgesteld kan worden dat het CDA  in de onderhandeling over de collegevorming in ieder geval het been stijf heeft gehouden en niet opportunistisch heeft gehandeld. Dit laatste kan niet gezegd worden van de VVD. Deze partij offerde de Ruit om op het pluche te kunnen blijven zitten. Haar achterban kan hier onmogelijk blij mee zijn.

Wie denkt dat de Ruit zomaar straffeloos geofferd kan worden, heeft danig het mis.  Het niet doorgaan van de Ruit heeft grote consequenties . En dit niet alleen voor de doorstroming in de regio. Afgelopen week was het weer flink raakt door ongelukken op de A67. Op deze weg zijn dit jaar al 29 ongelukken gebeurd. Nog nooit hebben zo velen zolang hebben op deze snelweg stilgestaan als dit jaar. Dit zal nog wel enige tijd zo blijven. Geen wonder dat de ANVB roept om voorrang voor verbeteringen aan de A67.

Ook Laarbeek gaat de consequenties van het niet doorgaan van de Ruit aan den lijve te voelen. De fervente tegenstanders van de Ruit geven dit natuurlijk nog niet toe, maar wie goed kijkt  ziet de donkere wolken al op ons afkomen. De contouren van de eerste pijnpunten worden nu al zichtbaar. Wie goed leest, ziet in de commissiestukken voor de commissie Ruimtelijk Domein  voor deze week al de eerste aanwijzingen dat een aantal plannen niet doorgaan; plannen die preludeerden op en/of direct samenhingen met de Ruit.

In de commissie Ruimtelijk Beheer  staat het uitvoeringsprogramma van de structuurvisie Laarbeek “ Groei in balans ” uit 2010 op de agenda. Hierbij gaat het specifiek over de "gebiedsopgave Brainport Oost - Goorloop Noord"  waarvoor een subsidie van € 1.355.792,-  is toegezegd. Dit is een onderdeel van de zogenaamde versnellingsopgave van de provincie i.v.m. de Ruit. Deze gebiedsontwikkeling  Brainport Oost beoogt  de ruimtelijke kwaliteit in de regio een flinke impuls geven met het oog op de komst van de weg. Ook was overeengekomen dat  in het Rijk van Dommel en Aa natuurcompensatie voor de weg ontwikkeld zou worden. Grote vraag is of de provincie achter deze projecten blijft staan als de weg niet doorgaat en er geld voor over heeft.

Van veel groter belang voor Laarbeek is de houding van de provincie ten aanzien van de Lieshoutseweg( N615 ). Tot op dit moment heeft de provincie zich op het standpunt gesteld dat de uitvoering pas aan de orde komt na besluitvorming over de Noord-Oost Corridor. Voor Laarbeek is dit een groot en immens probleem. De oplossing van de  situatie bij de Beekse brug en van de problemen op de Gemertse en Lieshoutseweg  gedogen geen uitstel. Bij de goedkeuring van het bestemmingsplan De Beekse Akkers heeft de raad zich uitgesproken voor een downgrading van de Lieshoutseweg. Door het afblazen van de Ruit is de situatie van het ene moment op het andere compleet gewijzigd.  Downgrading komt niet meer im Frage: er zal geüpgrade moeten worden. De kosten komen natuurlijk voor een groot gedeelte op het bordje van Laarbeek.  

Dit is nog maar het begin van de prijs die Laarbeek betaalt voor het niet doorgaan van de Ruit. De kosten voor een betere doorstroming en vergroting van de verkeersveiligheid voor automobilist en fietser op Laarbeeks grondgebied komt voor rekening van Laarbeek. De Laarbeekse burger gaat er voor opdraaien.

Tegenstanders van de weg: hartelijk bedankt!

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185