Bestuursakkoord
Eergisteren is het nieuwe bestuursakkoord voor Brabant bekend geworden. Het heeft als
motto gekregen “Beweging in Brabant ” In
dit akkoord zijn een groot aantal zaken
afgesproken. Mijn bijzondere belangstelling gaat natuurlijk uit naar hoofdstuk
5: Brabant vervoert. “Geen Ruit, maar slimme wegen ” zo kopte het ED woensdag .
De
belangrijkste fragmenten over de verkeerssituatie in Zuidoost-Brabant in het
akkoord zijn:
“We verbeteren de
bereikbaarheid in Zuidoost-Brabant, met een focus op de A58/A67 en N279. We
realiseren, met behoud van de bestaande aansluiting bij Eerde en passend in de
aanpak van de gehele N279, een nieuwe aansluiting op de A50 bij Veghel, een
2x1-baans randweg bij De Dubbelen/Foodpark en een half verdiepte ligging bij
Doornhoek (Veghel).
Daar waar het voor
de doorstroming op de N279 tussen ’s-Hertogenbosch-Asten noodzakelijk is,
leggen we ongelijkvloerse kruisingen aan, toekomstbestendig gedimensioneerd op
2x2-baans. Bij de wijk Dierdonk (Helmond) realiseren we een goed ingepaste
omleiding, uitgevoerd in 2x1-baans.
Vanwege de urgente
en bijzondere situatie pakken we de knelpunten in de regio Zuidoost-Brabant met
voorrang aan. Het betreft onder meer het sluipverkeer in en om Nuenen en de
geluidwering rond de A270. Hierbij kijken we integraal wat nodig is om de
doorstroming, veiligheid en geluidsproblematiek aldaar te verbeteren.
Aanvullend zetten
we stevig in op flankerend mobiliteitsbeleid. Denk aan het stimuleren van
Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV), fietsverkeer en modal shift in
goederenvervoer. In een integraal gebiedsproces en in samenwerking met de in
Zuidoost-Brabant aanwezige bedrijven, kennisinstellingen en gemeenten worden
tevens smart mobility toepassingen van de toekomst ontwikkeld, getest en zo
veel mogelijk uitgerold.”
Dus geen nieuw asfalt, maar snelle fietspaden,openbaar
vervoer,transport over het water,verkeersveiligheid en tunnels onder spoorwegovergangen.
Het klinkt allemaal heel mooi, maar het is een akkoord op hoofdlijnen; de
uitwerking in concrete plannen moet nog volgen. In hoeverre deze plannen de
verkeersproblematiek in onze regio zullen
oplossen, moeten we afwachten. De toekomst zal het uitwijzen. Laarbeek
komt in het hele akkoord niet voor. Dat geeft te denken.
Ondertussen staat Laarbeek wel voor de vraag waarop
het nu moet inzetten. Met name de partijen die zich in de raad hard hebben
gemaakt om de Ruit geen doorgang te laten vinden, zijn nu aanzet. Zij zullen
moeten aangeven hoe zij de verkeersproblematiek in en rond Laarbeek willen
oplossen. En het college en met name de wethouder van verkeer die een fervent tegenstander van de
Ruit was, zal nu slimme oplossingen moeten bedenken en deze met klem in Den
Bosch moeten gaan bepleiten. Ons oplossingenlijstje is duidelijk; wij wachten
met smart op het lijstje van de wethouder.