Bestuursakkoord voor Brabant
VVD,
SP, D66 en de PvdA hebben vorige week een bestuurakkoord gesloten voor de
periode 2015-2019. Zes gedeputeerden gaan het dagelijkse bestuur van de
provincie Brabant vormen, eentje meer dan in het vorige college. Voor het eerst
maakt het CDA geen deel van het college uit. Door het passeren van het CDA
krijgt Brabant een links bestuur. Of dit de VVD goed gaat bevallen moeten we
afwachten. De VVD zit in het college in een minderheidspositie. Bij de
presentatie van het Bestuursakkoord roemde de VVD het als een historisch akkoord dat een liberale
geest uitademde. Uit de mond van de SP klonk ook tevredenheid: “Kan het linkser
? ” vroeg Nico Heijmans zich heel retorisch af.
In
het bestuursakkoord worden een groot aantal onderwerpen aan de orde gesteld. De
nieuwe coalitie heeft het akkoord Brabant in Beweging gedoopt. Op zich een
veelzeggende titel, die op zijn minst suggereert dat de samenwerkende partijen
de politieke stilstand willen doorbreken. Hiervoor doen zij een aantal nieuwe
voorzetten met name op het terrein van duurzaamheid.
Het
ontbreekt de nieuwe coalitie niet aan ambitie.
Zij wil de grote uitdagingen van de toekomst oppakken. In het
Bestuursakkoord worden in dit kader zaken
genoemd als het vergroten van de veerkracht van onze
arbeidsmarkt, het circulair maken van onze economie, het verduurzamen van onze
landbouw, het verminderen van onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen,
de organisatie van slim en duurzaam vervoer, het inspelen op demografische
veranderingen en het vergroten van de vitaliteit van onze natuur en
landschappen. Dit
zijn natuurlijk allemaal belangrijke beleidsonderwerpen, maar mijn grootste
aandacht gaat natuurlijk uit naar wat er feitelijk afgesproken is over de
verkeerssituatie in Zuidoost-Brabant.
Duidelijk
is dat de plannen voor de aanleg van Ruit gaan niet doorgaan. Geen nieuw asfalt
dus voor een Noordoost corridor. Er wordt ingezet op andere, slimme,
oplossingen, die voor een groot gedeelte nog ontwikkeld moeten worden en
waarvan het effect nog geenszins vaststaat.
De tegenstanders van de Ruit hebben hiermee de overwinning binnen
gehaald. Een echte overwinning of een Pyrrusoverwinning. De toekomst moet dit
uitwijzen.
Dus geen nieuw asfalt, maar snelle fietspaden,openbaar
vervoer,transport over het water,verkeersveiligheid en tunnels onder
spoorwegovergangen. Het klinkt allemaal heel mooi, maar het is een akkoord op
hoofdlijnen; de uitwerking in concrete plannen moet nog volgen. In hoeverre
deze plannen de verkeersproblematiek in onze regio zullen oplossen, moeten we afwachten. Over de verkeerssituatie
in Laarbeek wordt in het hele akkoord niet met een woord gerept. Dit geeft te
denken. Nuenen en Dierdonk komen er beter vanaf.
Nu de Ruit in het zicht van de haven weer is
afgeblazen,staat Laarbeek opnieuw voor
de vraag waarop het nu moet inzetten. Niets doen is geen optie. Daarvoor is de
problematiek in de Laarbekse kernen te urgent. De Ruit gaf Laarbeek een
oplossing voor de Laarbeekse verkeersproblematiek. Laarbeek hoefde zelf
hiervoor niet in de buidel te tasten. Dit komt nu allemaal totaal anders te
liggen. Laarbeek moet nu zelf met plannen komen. Duidelijk is dat- hoe dan ook
- de N615 op Laarbeeks grondgebied
rigoureus op de schop moet. Van de rotonde op de Gemertseweg tot de brug
bij de Deensehoek moet de gehele weg heringericht worden. Het sluipverkeer door
Aarle-Rixtel, Lieshout en Mariahout moet teruggedrongen worden. De situatie op
de Gemertseweg, bij de brug in Beek,op de Lieshoutseweg en bij de brug in de
Deensehoek is in alle opzichten onacceptabel en niet langer houdbaar.
Met name de partijen die zich in de raad hard hebben
gemaakt om de Ruit geen doorgang te laten vinden, zijn nu aanzet. Zij zullen
heel helder moeten aangeven hoe zij de verkeersproblematiek in en rond Laarbeek
willen oplossen. En het college en met name de wethouder van verkeer, Frans van
Zeeland, die een fervent tegenstander van de Ruit was, zal nu heel intelligent slimme
oplossingen moeten bedenken en deze met klem in Den Bosch moeten gaan
bepleiten. De tijd van mooie woorden is voorbij . Nu komt het aan op daden en
moet er leiderschap getoond worden.
Ons oplossingenlijstje is duidelijk; wij wachten met
smart op het lijstje van de wethouder en de aanpak die hij voor ogen heeft.