zondag 17 mei 2015


Bestuursakkoord voor Brabant



VVD, SP, D66 en de PvdA hebben vorige week een bestuurakkoord gesloten voor de periode 2015-2019. Zes gedeputeerden gaan het dagelijkse bestuur van de provincie Brabant vormen, eentje meer dan in het vorige college. Voor het eerst maakt het CDA geen deel van het college uit. Door het passeren van het CDA krijgt Brabant een links bestuur. Of dit de VVD goed gaat bevallen moeten we afwachten. De VVD zit in het college in een minderheidspositie. Bij de presentatie van het Bestuursakkoord roemde de VVD het  als een historisch akkoord dat een liberale geest uitademde. Uit de mond van de SP klonk ook tevredenheid: “Kan het linkser ? ” vroeg Nico Heijmans zich heel retorisch af.
In het bestuursakkoord worden een groot aantal onderwerpen aan de orde gesteld. De nieuwe coalitie heeft het akkoord Brabant in Beweging gedoopt. Op zich een veelzeggende titel, die op zijn minst suggereert dat de samenwerkende partijen de politieke stilstand willen doorbreken. Hiervoor doen zij een aantal nieuwe voorzetten met name op het terrein van duurzaamheid.

Het ontbreekt de nieuwe coalitie niet aan ambitie.  Zij wil de grote uitdagingen van de toekomst oppakken. In het Bestuursakkoord worden in dit kader  zaken genoemd als het vergroten van de veerkracht van onze arbeidsmarkt, het circulair maken van onze economie, het verduurzamen van onze landbouw, het verminderen van onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, de organisatie van slim en duurzaam vervoer, het inspelen op demografische veranderingen en het vergroten van de vitaliteit van onze natuur en landschappen. Dit zijn natuurlijk allemaal belangrijke beleidsonderwerpen, maar mijn grootste aandacht gaat natuurlijk uit naar wat er feitelijk afgesproken is over de verkeerssituatie in Zuidoost-Brabant.

Duidelijk is dat de plannen voor de aanleg van Ruit gaan niet doorgaan. Geen nieuw asfalt dus voor een Noordoost corridor. Er wordt ingezet op andere, slimme, oplossingen, die voor een groot gedeelte nog ontwikkeld moeten worden en waarvan het effect nog geenszins vaststaat.  De tegenstanders van de Ruit hebben hiermee de overwinning binnen gehaald. Een echte overwinning of een Pyrrusoverwinning. De toekomst moet dit uitwijzen.

Dus geen nieuw asfalt, maar snelle fietspaden,openbaar vervoer,transport over het water,verkeersveiligheid en tunnels onder spoorwegovergangen. Het klinkt allemaal heel mooi, maar het is een akkoord op hoofdlijnen; de uitwerking in concrete plannen moet nog volgen. In hoeverre deze plannen de verkeersproblematiek in onze regio zullen  oplossen, moeten we afwachten. Over de verkeerssituatie in Laarbeek wordt in het hele akkoord niet met een woord gerept. Dit geeft te denken. Nuenen en Dierdonk komen er beter vanaf.

Nu de Ruit in het zicht van de haven weer is afgeblazen,staat Laarbeek opnieuw  voor de vraag waarop het nu moet inzetten. Niets doen is geen optie. Daarvoor is de problematiek in de Laarbekse kernen te urgent. De Ruit gaf Laarbeek een oplossing voor de Laarbeekse verkeersproblematiek. Laarbeek hoefde zelf hiervoor niet in de buidel te tasten. Dit komt nu allemaal totaal anders te liggen. Laarbeek moet nu zelf met plannen komen. Duidelijk is dat- hoe dan ook - de N615 op Laarbeeks grondgebied  rigoureus op de schop moet. Van de rotonde op de Gemertseweg tot de brug bij de Deensehoek moet de gehele weg heringericht worden. Het sluipverkeer door Aarle-Rixtel, Lieshout en Mariahout moet teruggedrongen worden. De situatie op de Gemertseweg, bij de brug in Beek,op de Lieshoutseweg en bij de brug in de Deensehoek is in alle opzichten onacceptabel en niet langer houdbaar.

Met name de partijen die zich in de raad hard hebben gemaakt om de Ruit geen doorgang te laten vinden, zijn nu aanzet. Zij zullen heel helder moeten aangeven hoe zij de verkeersproblematiek in en rond Laarbeek willen oplossen. En het college en met name de wethouder van verkeer, Frans van Zeeland, die een fervent tegenstander van de Ruit was, zal nu heel intelligent slimme oplossingen moeten bedenken en deze met klem in Den Bosch moeten gaan bepleiten. De tijd van mooie woorden is voorbij . Nu komt het aan op daden en moet er leiderschap getoond worden.

Ons oplossingenlijstje is duidelijk; wij wachten met smart op het lijstje van de wethouder en de aanpak die hij voor ogen heeft.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185