woensdag 8 april 2015



Ongeoorloofde staatssteun?


Zo op het eerste gezicht zou je denken dat Laarbeekse raadsleden wel heel breed georiënteerd zijn. In de vergadering van de commissie Algemenen Zaken vroeg Mevr van de Zanden zich af of er in  Laarbeek  mogelijk sprake was van ongeoorloofde staatssteun. Zij deed dit naar aanleiding van het college-voorspel  om de grondprijs voor sociale  woningbouw met 15% te verlagen voor huurders in de inkomenscategorie van € 34.000 tot €43.000 .

Er worden in de Laarbeekse raadszaal wel vaker zware woorden gebruikt zonder dat de sprekers een goed beeld hebben van de betekenis van de terminologie die zij gebruiken. Staatsteun of – in dit geval- gemeentelijke steun – is niet geoorloofd als door deze steun de concurrentieverhoudingen verstoord worden.

Wanneer is er sprake van ongeoorloofde of verboden staatssteun? Hiervoor zijn EU-regels opgesteld. Volgens de EU is er kort gezegd een ruime en een 'enge' benadering. Wil sprake zijn van verboden staatssteun dan moet voldaan zijn aan de volgende cumulatieve voorwaarden:
(1) steunmaatregelen van EU-lidstaten,
(2) in welke vorm dan ook met staatsmiddelen bekostigd (zoals subsidies of belastingkortingen),
(3) die de mededinging door begunstiging van bepaalde ondernemingen of bepaalde producties ("selectiviteit"),
(4) vervalsen of dreigen te vervalsen,
(5) voor zover deze steun het handelsverkeer tussen de EU-lidstaten ongunstig beïnvloedt.

Bij de ruime benadering zijn de eerste drie voorwaarden voldoende om te spreken van staatssteun. Bij de 'enge' benadering moet aan alle vijf voorwaarden zijn voldaan. Pas wanneer wordt voldaan aan de criteria en de staatssteun niet is aangemeld bij de Europese Commissie, is sprake van ongeoorloofde staatssteun.

Ongeoorloofde staatssteun leidt tot concurrentieverstoring binnen de EU en zet de Europese Commissie dan ook aan tot actie om druk uit te oefenen op landen en bedrijven om zich aan de EU-staatssteunregels te houden

Staatssteun kan vrij gemakkelijk de praktijk van alledag raken. Bijvoorbeeld een gemeente die een goedkope financiering aanbiedt om een voetbalclub overeind te houden. Dat kan leiden tot oneerlijke concurrentie en in het meest ongunstige geval ongeoorloofde staatsteun. De onderbelichte risico's van verboden staatssteun zijn uiteindelijk voor bedrijven die bij ongeoorloofde afspraken alles moeten terugbetalen, want als dit niet gebeurt is dat wederom staatssteun.
Is er nu in het Laarbeekse geval sprake van staatssteun? Geenszins. Zelfs de suggestie van staatssteun oproepen, is op zich al ridicuul. Gemeenten die eigenaar van bouwgrond zijn, stellen per raadsbesluit de verkoopprijs vast. Deze kan hoog of laag zijn. De gemeente is hier autonoom in. Deze grondprijs geldt voor iedere koper. De gemeente kan om haar motiverende redenen de hoogte van de grondprijs variëren en verschil maken naar doelgroepen. Dit is nu precies wat de gemeente Laarbeek wil gaan doen. En ook al eerder deed om sociale woningbouw te bevorderen. Hier was en is niets mis mee. Het is geen concurrentievervalsing, de grondprijs voor sociale woningbouw geldt voor iedere aspirant bouwontwikkelaar zonder onderscheid. Het is de bevoegdheid van een gemeente om dit zo te regelen en op deze manier te voldoen aan haar wettelijk taak om te zorgen voor voldoende sociale woningbouw.

Er werd dus zo maar weer iets geroepen.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185