Hervorming woningmarkt noodzakelijk
“ Als de woningmarkt niet snel wordt vlotgetrokken, glijdt ook de arbeidsmarkt verder af: die wordt dan minder efficiënt en werknemers minder mobiel.”Deze waarschuwing komt van de hoogste ambtenaar op het ministerie van economische zaken, landbouw en innovatie, Chris Buijink, in zijn nieuwjaarsartikel voor het vakblad Economisch Statistische Berichten (ESB).
"Beslissingen over wonen en werken worden zelden onafhankelijk van elkaar genomen", schrijft Buijink (57). Met een op slot zittende woningmarkt betekent dit, dat werkende huiseigenaren zich vastklampen aan zowel huis als baan, en weigeren te verhuizen naar banen waar ze productiever kunnen zijn.
Structurele hervormingen in woning- én arbeidsmarkt zijn volgens Buijink nodig om Nederland weerbaar te maken. Concreet adviseert Buijink onder meer om de tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting bij het kopen van een huis een permanent karakter te geven. Op 1 juli vorig jaar verlaagde het kabinet die belasting van 6 naar 2 procent, maar de regering zei erbij dat slechts voor de duur van een jaar zou zijn. De maatregel was bedoeld om het kopen van een huis aantrekkelijker te maken en de koop van een huis te stimuleren.
"Bij een overdrachtsbelasting van 6 procent moet de werknemer in zijn nieuwe baan liefst 12 procent meer gaan verdienen om binnen negen jaar de overdrachtsbelasting terug te verdienen", schrijft Buijink. Is die belasting 2 procent, dan bedraagt die terugverdientijd slechts drie jaar.
Het jaarlijkse ESB-artikel van de secretaris-generaal op het ministerie van economische zaken - een traditie sinds 1957 - geldt als gezaghebbend en richtingbepalend. Wat Buijink betreft, staat of valt de slagkracht van de economie bij drie maatregelen: modernisering van de arbeidsmarkt, afbouw van de hoge (hypotheek)schuld van huishoudens en beheersing van de zorguitgaven.
Over de heetste aardappel in de Haagse politiek van dit moment - de hypotheekrenteaftrek - laat de topambtenaar zich in het artikel niet uit. Buijink vindt het belangrijker dat de torenhoge particuliere hypotheekschuld snel afneemt, want 'de hoge schuld van huishoudens belemmert een efficiënte werking van de Nederlandse economie'.
Die private schuld van 130 procent van het bruto binnenlands product is slecht voor bedrijven en banken. Die banken hebben bergen geld uitstaan bij particuliere huizenbezitters, geld dat niet beschikbaar is voor leningen aan bedrijven.
"Huishoudens moeten daarom worden gestimuleerd om af te lossen gedurende de looptijd van hun hypotheek. Een snelle beslissing op dit terrein is geboden om onnodige onzekerheid op de Nederlandse huizenmarkt te voorkomen."
Wat de arbeidsmarkt betreft, stelt Buijink voor om de hoogte van de WW stapsgewijs te verlagen, zodat werklozen eerder worden geprikkeld om een nieuwe baan te zoeken. "Nederland kent internationaal gezien een relatief hoge werkloosheidsuitkering en lange werkloosheidsduur."
In zijn nieuwjaarsartikel van twee jaar geleden morrelde Buijink ook al aan de WW, al was hij toen vooral kritisch over het fenomeen dat ouderen bij ontslag hun WW-uitkering als voorportaal van hun pensioen beschouwden.
Ook hervormingen in de zorg zijn volgens Buijink essentieel. Een kleine eigen bijdrage voor elk huisartsbezoek zou al een enorme kostenbesparing opleveren. Voor wat betreft de langdurige (niet-genezende) zorg vraagt Buijink zich af 'waarom mensen kosten zoals huisvesting, voeding of vervoer (deels) vergoed krijgen, terwijl zij (een deel van) die kosten bij goede gezondheid wel zelf zouden dragen.'
"Beslissingen over wonen en werken worden zelden onafhankelijk van elkaar genomen", schrijft Buijink (57). Met een op slot zittende woningmarkt betekent dit, dat werkende huiseigenaren zich vastklampen aan zowel huis als baan, en weigeren te verhuizen naar banen waar ze productiever kunnen zijn.
Structurele hervormingen in woning- én arbeidsmarkt zijn volgens Buijink nodig om Nederland weerbaar te maken. Concreet adviseert Buijink onder meer om de tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting bij het kopen van een huis een permanent karakter te geven. Op 1 juli vorig jaar verlaagde het kabinet die belasting van 6 naar 2 procent, maar de regering zei erbij dat slechts voor de duur van een jaar zou zijn. De maatregel was bedoeld om het kopen van een huis aantrekkelijker te maken en de koop van een huis te stimuleren.
"Bij een overdrachtsbelasting van 6 procent moet de werknemer in zijn nieuwe baan liefst 12 procent meer gaan verdienen om binnen negen jaar de overdrachtsbelasting terug te verdienen", schrijft Buijink. Is die belasting 2 procent, dan bedraagt die terugverdientijd slechts drie jaar.
Het jaarlijkse ESB-artikel van de secretaris-generaal op het ministerie van economische zaken - een traditie sinds 1957 - geldt als gezaghebbend en richtingbepalend. Wat Buijink betreft, staat of valt de slagkracht van de economie bij drie maatregelen: modernisering van de arbeidsmarkt, afbouw van de hoge (hypotheek)schuld van huishoudens en beheersing van de zorguitgaven.
Over de heetste aardappel in de Haagse politiek van dit moment - de hypotheekrenteaftrek - laat de topambtenaar zich in het artikel niet uit. Buijink vindt het belangrijker dat de torenhoge particuliere hypotheekschuld snel afneemt, want 'de hoge schuld van huishoudens belemmert een efficiënte werking van de Nederlandse economie'.
Die private schuld van 130 procent van het bruto binnenlands product is slecht voor bedrijven en banken. Die banken hebben bergen geld uitstaan bij particuliere huizenbezitters, geld dat niet beschikbaar is voor leningen aan bedrijven.
"Huishoudens moeten daarom worden gestimuleerd om af te lossen gedurende de looptijd van hun hypotheek. Een snelle beslissing op dit terrein is geboden om onnodige onzekerheid op de Nederlandse huizenmarkt te voorkomen."
Wat de arbeidsmarkt betreft, stelt Buijink voor om de hoogte van de WW stapsgewijs te verlagen, zodat werklozen eerder worden geprikkeld om een nieuwe baan te zoeken. "Nederland kent internationaal gezien een relatief hoge werkloosheidsuitkering en lange werkloosheidsduur."
In zijn nieuwjaarsartikel van twee jaar geleden morrelde Buijink ook al aan de WW, al was hij toen vooral kritisch over het fenomeen dat ouderen bij ontslag hun WW-uitkering als voorportaal van hun pensioen beschouwden.
Ook hervormingen in de zorg zijn volgens Buijink essentieel. Een kleine eigen bijdrage voor elk huisartsbezoek zou al een enorme kostenbesparing opleveren. Voor wat betreft de langdurige (niet-genezende) zorg vraagt Buijink zich af 'waarom mensen kosten zoals huisvesting, voeding of vervoer (deels) vergoed krijgen, terwijl zij (een deel van) die kosten bij goede gezondheid wel zelf zouden dragen.'
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185