Een incomplete honderdkilometerweg
Gedeputeerde Staten hebben de afgelopen tijd diverse alternatieven onderzocht voor de verbreding van de N279 Noord (’s-Hertogenbosch –Veghel). Hun voorkeur gaat uit naar het alternatief met 2 x 2 rijstroken, maximaal 100 kilometer per uur en ongelijkvloerse aansluitingen. Dit staat in het voorstel van GS aan de commissie voor mobiliteit en financiën. De commissie zal de PIP ( Provinciaal Inpasssingsplan ) op 20 febr. a.s.bespreken.
De afweging voor het besluit staan in het voorstel omschreven. De minister van Infrastructuur en Milieu heeft te kennen gegeven geen middelen ter beschikking te hebben voor de volledige realisatie van het 100 km/u alternatief met de ongelijkvloerse aansluitingen op de A2 en de A50. Daarom heeft GS gekozen voor het 100 MIN (B1) zodat zo snel mogelijk verbetering kan worden gerealiseerd. Dit alternatief biedt een robuuste oplossing tot circa 2030.
Uiteindelijk heeft GS op louter financiële overwegingen gekozen voor deze incomplete honderdkilometerweg ( de 100 MIN –variant ) met stoplichten bij de aansluitingen op de A50 en de A2 en industrieterrein De Brand. Hierdoor blijft de financiële ruimte voor de andere infrastructurele projecten, waaronder de noordwest verbinding behouden.
Voor de Noordwestcorridor zijn er hierdoor voldoende midden behouden. Uit onderstaand staatje blijkt dit. Dit staatje is in meer dan een opzicht interessant.
Project Provincie Derden Totale kosten
Noordoost corridor 450 371,5 + p.m. 815 - 1.300
Grenscorridor N69 84 70 + p.m. 220 - 250
Verbreding N279 Noord 186 p.m. 120 - 300
Apparaatskosten 30 - 30
Totaal 750 441,5 + p.m. 1.185 - 1.880
Het voorkeursalternatief is uitgewerkt in het voorontwerp provinciaal inpassingsplan (PIP). Dat wordt ter inzage gelegd samen met de andere stukken zoals het concept milieueffectrapportage (MER). De stukken komen binnen afzienbare termijn ter inzage. Daarover komen publicaties in dag- en weekbladen en op deze website.
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185