Mobiliteit in Zuid-Nederland
Onder leiding van de gedeputeerde voor mobiliteit,
Christophe van der Maat, hebben 141 “architecten ” een advies opgesteld voor de
minister van verkeer en waterstaat, Melanie Schultz van Haegen. Na het debacle
met De ruit had zij als voorwaarde gesteld dat de regio met een regiobreed
gedragen advies moest komen. Anders zouden de 271 milj. die het Rijk voor De
Ruit had uitgetrokken naar elders gaan. Een dreigement dat kennelijk gewerkt
heeft.
Gedeputeerde van der Maat en zijn 141 architecten
hebben hun blik verruimd. Niet meer de mobiliteit in de regio Zuidoost-Brabant
zoals bij de discussies over De Ruit stond centraal. De blik werd gericht op de
doorstroming naar de grote autowegen in Zuid-Nederland. De vraag werd hoe kan
het verkeer zo goed mogelijk afgewikkeld worden naar de A50, de A57, de A67 en
de N279 en hoe kunnen we smart mobility inzetten.Deze insteek werkte. In een
keer was de kneuterigheid en het geneuzel dat de discussies rond De Ruit
kenmerkte verdwenen.
Door de discussie in een breder kader te plaatsen en
in te spelen op smart mobiliteit en het verdrag van Wenen, waarin gekozen wordt
voor de slimste autoroute in Europa, ontstonden nieuwe vergezichten die de
verziekte discussie nieuw leven inblies. In korte tijd groeide een nieuw
perspectief. Het Bidbook: 'Bereikbaarheid Zuid-Nederland, samen, slim, robuust'
is afgelopen maandag in Den Bosch gepresenteerd en donderdag in Den Haag
aangeboden aan de minister.
De blik naar buiten heeft de zaak opengetrokken. Gevolg
van deze keuze is wel dat de mobiliteit in de regio zelf onderbelicht is
gebleven. Het gaat er immers niet alleen om snel en efficiënt het verkeer af te
wentelen naar de autowegen, maar ook om het regionale verkeer naar Eindhoven,
dus het interne verkeer binnen de regio. Ook hier moeten verbeteringen komen.
De discussie hierover moet nog opgestart worden. Het Regionaal
Bereikbaarheidsakkoord moet medio 2016 klaar zijn. Met de ervaringen van de
eindeloze discussie over De Ruit nog vers in gedachten wordt dit nog een hele
opgave. Er komt hiervoor extra 180 milj. Euro beschikbaar. Hier ligt een grote
opgave voor de verkeerswethouders van de regio.
De minister heeft heel positief gereageerd op het
bidbook. In een brief aan de Tweede Kamer van al donderdag 5 nov schreef zij
grote waardering te hebben voor de wijze waarop de regio dit proces heeft
aangepakt en het feit dat in korte tijd tot een, door alle betrokken regionale
partijen in Brabant en Limburg, gedragen maatregelenpakket is gekomen, dat
voorziet voor maatregelen op korte, middellange en lange termijn. De agenda van
Brabant past volgens haar bij de ambitie van het Rijk en geeft inhoud en
invulling voor de verwezenlijking van de Smart Corridor Rotterdam – Wenen, om
hier de nieuwste toepassingen voor het eerst op grote schaal in de praktijk te
brengen.
Een positieve reactie van minister Schultz van Haegen.
Op 23 nov. spreekt de Tweede Kamer over dit onderwerp. Zou de Kamer ook zo
positief zijn? Laten we het hopen!