Bereikbaarheid Zuid-Nederland
In juli van dit jaar droeg de Tweede Kamer de regio
Zuid-Nederland met de motie Hoogland op om te komen tot een gedragen pakket aan
maatregelen voor de verbetering van de bereikbaarheid van Zuid-Nederland. Deze
motie was een directe reactie op het niet doorgaan van het project De Ruit om
Eindhoven en het mogelijk vervallen van de toegezegde Rijksbijdrage van € 271
miljoen voor de regio.
In de afgelopen weken is onder regie van de provincies
Noord-Brabant en Limburg tijdens een intensief proces met een groot aantal
overheden, kennisinstellingen, bedrijven en maatschappelijke organisaties
gezocht naar de beste strategie om Zuid-Nederland bereikbaar en leefbaar te
houden. Afgelopen week hebben de betrokken bestuurders overeenstemming bereikt
over een maatregelenpakket. Dit maatregelenpakket is uitgewerkt in een bidbook:
'Bereikbaarheid Zuid-Nederland, samen, slim, robuust'. Dit is het bod dat de
regio tijdens het jaarlijkse BO-Mirt-overleg aan minister Schultz van Haegen
voor zal leggen.
Het bidboek is afgelopen maandag door gedeputeerde van
der Maat gepresenteerd. Het boek ziet er gelikt uit en zal donderdag a.s.
aangeboden worden aan de minister. Op de cover van het bidboek staan portretten van 141 mensen die meegewerkt hebben aan dit boek,wethouders,
wetenschapmensen etc. Met name de wethouders hebben zich gecommitteerd aan het
rapport en zich verplicht de voorstellen in hun gemeenten te verdedigen. De
provincie wil dat de regio eenheid uitstraalt. Dat was ook de voorwaarde die de
minster had gesteld.
Het bidboek kiest om in deze regio te starten met de realisatie
van de slimste snelweg van Europa tussen Rotterdam en Wenen en te investeren in
de bereikbaarheid van de regio. De provincie wil dit doen dit op een slimme en
vernieuwende manier: innovatief, adaptief en met concrete voorstellen. In dit
opzicht past het verhaal goed in de uitgangspunten van de slimste regio.
Niet alle onderdelen van het bidboek zijn even
duidelijk uitgewerkt. Dit moet allemaal nog gebeuren. Medio 2016 moet een
Regionaal Bereikbaarheidsakkoord klaar zijn. Dat wordt nog een hele opgave. Het
minst uitgewerkt zijn de plannen voor de N279. Voor de regio is dit niet
geruststellend. De kans dat de oude discussies ten tijde van De Ruit weer een
rol gaan spelen, is niet denkbeeldig. Het bidboek heeft hier kansen laten
liggen.
Opmerkelijk is ook dat de provincie kiest voor een
geheel andere insteek dan bij De Ruit. Toen gi
ghet vooral het verkeer in de
regio. Nu is de focus anders: hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk het verkeer
afwikkelen naar de snelwegen.
De provincie heeft hiermee de discussie over de
wegenstructuur opgeschaald van Zuidoost-Brabant naar geheel Zuid-Nederland. Dit is een
constatering die grote implicaties heeft. Was het zo dat in de discussie over
De Ruit in Zuidoost Brabant Laarbeek steeds prominent aan de tafel zat en in
ieder geval de gelegenheid had haar inbreng op elk moment naar voren te
brengen, nu is dit compleet anders. Laarbeek heeft deze plaats verspeeld en is
gereduceerd tot een quantité negligable.
Het blikveld is er verruimd en vergroot. Anderen nemen de plaats van Laarbeek
in . Gemert-Bakel en de grote vijf van Brabant. De Laarbeekse wegenproblematiek
wordt niet opgelost. Is er straks nog wel geld voor de aanpassing van de N616?
Ik vrees met grote vreze.