Overleg over de verkeersproblematiek in de regio
In
de vergadering van de commissie Ruimtelijk Domein staat de Noordoostcorridor
als vast agendapunt op de agenda. Na het afschieten van De Ruit was er een hele
tijd weinig nieuws te melden. Meestal beperkte wethouder van Zeeland zijn
mededelingen tot het aller noodzakelijkste. Zelden liet hij het achterste van
zijn tong zien.
In de
laatste vergadering van de commissie zou
dit waarschijnlijk ook weer zo het geval zijn. Van Zeeland had dit keer de
vasthoudendheid van de commissie verkeerd ingeschat. Commissieleden namen geen
genoegen met zijn vrijblijvende
mededelingen. De commissie wilde vooraf meepraten over de inbreng van de
wethouder van Laarbeek in de komende overleggen eind september. Dus de
wethouder moest wel met de billen bloot.
Natuurlijk,
zo verklaarde hij, had hij totaal geen bezwaar hiertegen. De commissieleden
konden de nota van A naar Brainport; hij
was zelfs bereid het kader dat in B en W over de aanpak van de
wegenproblematiek in de regio was afgesproken aan de commissie te overleggen.
En ja, hij zou de vraag van de commissie in B en W aan de orde stellen. Wanneer de commissie dan zich zou kunnen
uitspreken,liet hij in het midden. Allemaal rijkelijk laat natuurlijk.
De commissie nam hier noodgedwongen genoegen
mee; geen enkel commissielid eiste dat de commissie stante pede, nu er nog wel
tijd is, zich zou uitspreken over de
gewenste inbreng van Laarbeek.
Ik
ben benieuwd of de raad op 17 september hierop terugkomt. Ruit 1- scenario moge
dan afgeschoten zijn en er kan nog zo heel hard beweerd worden dat er geen Ruit
2-scenario meer komt, dit neemt echter
niet weg dat de verkeersproblematiek in de regio opgelost is. Verre van
dat! Duidelijk is dat Laarbeek met of
zonder Ruit cruciaal gelegen is en dus
een groot belang bij de besluitvorming heeft.
Er
zal hoe dan ook een oplossing moeten
komen. Logisch en normaal is dat de raad van Laarbeek hierover zich
uitspreekt.