Peel 6.1
De gemeenten
zijn energiek aan de slag gegaan met Peel 6.1. Dat is tenminste het beeld dat
naar de buitenwacht gecommuniceerd wordt. Ik heb hier zo mijn twijfels over.
Enkele
weken geleden zijn de zes gemeenteraden
uitgenodigd voor een bijeenkomst in Gemert over Pel 6.1. Raden werden daar
geïnformeerd over de stand van zaken en de stappen die binnenkort genomen gezet gaan worden. Wat daar geboden werd, was uiterst summier,
op bepaalde punten zelfs tegenstrijdig en verwarrend. Het leek alsof de
inleiders niet geheel zeker waren over hun zaak. Maar goed, er werd toegezegd
dat over een paar weken de voorstellen voor de GMR en de Klankbordgroep bij de
raad op tafel zouden liggen.
Deze belofte
heeft de stuurgroep ingelost. Binnen de afgesproken tijd waren de stukken er.
Wat blijkt nu? De inhoud van de stukken valt tegen. De bevlogenheid en het elan
van het eerste uur ontbreken. Het geheel is niet uitgekristalliseerd. Op
minstens een onderdeel lijkt het voorstel zelfs strijdig met de wet op de
gemeenschappelijke regelingen.
De Stuurgroep
stelt kiest voor het aangaan van een gemeenschappelijke regeling. Op zich is
dit een voor de hand liggende keuze. Immers een GMR kan ambtenaren in dienst
nemen. Bij andere opties ligt dit problematischer. Met betrekking tot de
incorporatie van andere gemeenschappelijke diensten blijft de Stuurgroep vaag.
De Stuurgroep waarschuwt voorzichtig te zijn met het incorporeren van nieuwe
partners. Ik heb het idee dat bij de Stuurgroep zelf hiervoor nog geen goede
oplossing voor ogen heeft. De focus ligt vrij eenzijdig op uitvoering. Dit
staat ontwikkeling in de weg. Wel adviseert de Stuurgroep de samenwerking zo in
te richten dat deze ook adequaat is voor deze nieuwe samenwerkingsopgaven. Hoe
dit zou kunnen wordt niet vermeld.
De
Stuurgroep adviseert uit te gaan van een algemeen bestuur op afstand en bij de
samenstelling van het dagelijkse bestuur
aan te sluiten bij het huidige format van de stuurgroep. Binnen het DB heeft iedere
gemeente één stem. Er moet een onafhankelijk voorzitter komen met
boegbeeldfunctie en behartiging Peelbelang als opdracht. Dit laatste roept
vragen op: hoe kan een voorzitter van een uitvoeringsorganisatie tevens
boegbeeld zijn van de Peelsamenwerking? Bovendien schijnt de wet een voorzitter
van buiten uit te sluiten. Het lijkt erop dat niet alles even doordacht is.
Ook de
voorgestelde financiële verdeelsleutel rammelt. Voorgesteld wordt:
-
Voorbereidingskosten zoals kosten
programmamanager, overige externe kosten, interne kosten enkel bij onevenredige
inzet gemeenten kostenverdeling op basis gelijk deel per gemeente (1/6)
-
Operationele kosten zoals opstartkosten nieuwe
organisatie en kosten nieuwe organisatie kostenverdeling op basis inwoneraantal
met peildatum 01-01 te starten op 01-01-2014
Overige kosten zoals achterblijvende
overhead en frictiekosten voor latende organisatie
Invoeren gastheerschap voor
huisvesting medewerkers Peel 6.1 met gesloten beurzen. Er is voldoende
huisvesting in 6 gemeenten en op basis goed spreidingsplan kan plaatsing van
medewerkers uit de nieuwe organisatie Peel 6.1 plaatsvinden
Ik opteer
voor alle voorbereidings- en operationele kosten te verrekenen op basis van de
inwoneraantallen. En ik zou het liefst zien dat alle ambtenaren in een gebouw
bijeen zouden komen te zitten. Alleen zo wordt de samenwerking een geheel.
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185